Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade32
Mobilspel
Pågående18 499

Forumkategorier

Användare Inlägg  
regression2010-05-06 18:18
Antal inlägg: 1563

Ett tragiskt och mycket intressant fall, grekland. Möjligtvis får snart svar på frågan: går det att lämna eurosamarbetet?

regression2010-05-06 18:30

Ett problem som jag ser det är inte så mycket eurosamarbetet utan stabilitetspakten. Den fallerade band annat för att Tyskland och Frankrike knappast var speciellt trovärdiga i sin kritik då de också haft stora underskott -- större än de som tillåtits enligt reglerna. Dessutom maskerade flera regeringar i Grekland underskotten.

Ska man släppa grekland och låta dem träda ur eurosamarbetet? Precis som i vissa familjer så finns det en punkt då föräldrarna helt enkelt tvingas bryta med sitt destruktiva, missbrukande vuxna barn. Står föräldrarna utan skuld? Det beror på om de har föregått med gott exempel. I det här fallet har föräldrarna Tyskland och Frankrike kanske gjort mycket för Grekland, men det var de som markerade att det var ok att leka med underskottsreglerna från första början. Kanske inte som att lägga heorinsprutan i knät på lillpojken -- men väl som att röka under fläkten.

Sote2010-05-06 18:45
Antal inlägg: 3557

Stackars stackars Yamaha som föll ner till typ nästan samma nivå som oss andra lågt stående varelser här på beta. Jag lider verkligen med honom-vilken fruktansvärd chock!!

pinuppan2010-05-06 19:06
Antal inlägg: 1

jag hajar verkligen inte grejen med att säga " Vad var det jag sa" angående euron. Det har inte det minsta att göra med att grekland har satt sig sjäklva i skiten. Vad sägs om att skippa korruption och sluta leva över sina tillgångar istället? Tycker dock att det borde finnas revisorer som BORDE ha upptäckt skattefifflet.

regression2010-05-06 19:26

Revisorerna, bland annat på Goldman Sachs, mutades.

teklakluck2010-05-06 19:38
Antal inlägg: 66

Grattis Sverige. Förutom att vi är toppstyrda av EU och betalar många miljarder in i jättegrytan som går till fantastiska löner där nere och en makalös byråkrati och säkert svinn ner i många, stora roffiga fickor så ska vi nu också rädda alla klantländers skinn och ge dem ännu mer av våra slantar.......bara för att vi är duktiga och sköter oss.
Jag har aldrig önskat oss in i EU.

remvanrijn2010-05-06 19:54
Antal inlägg: 16575

Tragiskt att ett land kan sjunka så djupt utan att politiker ingriper eller eurostat upptäcker något. ( eller så var det känt, men passade det inte tyskl & frankr. att budgetproblem skulle komma för mkt i dagsljuset).

Huvudansv är enl. mig Grekl. regeringar, och då få man gå tillbaka till tiden precis innan införandet av Euron. För att klara inträdeskraven gjordes utförsäljningar och friserades siffror om statsskuld, inflation och budgetundersk. redan då.
Sedan dess har nog regering- oberoende färg- levt över landets tillgångar, spekulerat med privata lån och trixad med statistik .

Eu s finansiella kontrollorgan borde ha sig en kicka för att de inte upptäckt det de kanske borde..

Och grekerna själva få ta sig en funderare hur naiva man kan vara.. ett pensionssystem för statsanställda där man kan sluta vid 55 årsalder
har ju inte ens EU s rikaste länder råd med. Utbet av 13e och 14e månadslöner .Prestationsbelöninar om man har kommit i tid till jobbet.. hmm . borde vara en självklarhet. Gå ut i generalstrejk så fort nåt beslut inte passade befolkningen... Inga produktivitetshöjande verksamhet precis. De kan väl knappast förvänta sig att skattebetalarna i andra euroländer skall stå för notan av deras "latemans"arbetsliv..

Att som pinupp inte se samband mellan euron och denna kris håller jag inte med om.
Dels började trixandet inför euro inträdet
dels så hade ekonomiska stopsignaler börjat lysa om de hade haft en egen valuta. Räntan hade t. ex gått upp kraftigt eller/och så hade värdet på drachmen minskat .

Är här någon som har ekonomiskt inblick i hur detta fungerar i USA, där alla stater lyder under en Fed bank, (och har samma styrränta då??) har samma växelkurs mot utlandet, men ändå borde det finnas stora ekonomiska skillnader eller faser vari delstatens ekonomi befinner sig i?? Någon som kan/vet??

remvanrijn2010-05-06 19:58

tekla.. i nuläget är det endast eurozonländer- och då huvudsakeligen Fr,Tyskl;Nl som bidrar till nödlånet på 110 milj. Euro.

det är dessa länder som har stort intresse i att förtroendet för euron inte hamnar på soptunna nivå.
Sen är det klart en risk.. kommer, Grekland inte att kunna betala räntan på lånen eller värre;inte kunna betala tillbaka alls, så åker ju skattebetalarna i dessa länder på en enorm smäll

teamgrens2010-05-06 20:01
Antal inlägg: 763

teklakluck: jag är helt på din linje.

WCstol - Ej medlem längre2010-05-06 20:35
Antal inlägg: 746

ja

regression2010-05-06 21:28

remvanrijn

Det finns flera sätt som asymmetriska chocker (lågkonjunkturer som äger rum lokalt) kan reduceras genom federala eller överstatliga ingripanden, med finans- och penning- eller regional utjämningspolitik, beroende på vilka institutioner man har. Men faktum är att detta inte är de viktigaste utjämningsmekanismerna. Marknadskrafterna agerar skälva stabiliseringsmekanismer. När BNP går ned så flyttar kapital, arbetskraft och finansiella medel över gränserna så att priserna utjämnas även utan politiska ingripanden.

I en välkänd studie i USA så visades det att federala och regionala ingripanden bara utgjorde en bråkdel av den faktiska pris- och löneutjämningen vid de asymmetriska chockerna. De flesta prisjusteringarna skedde genom ett ut- och inflöde av finanskapital och fysiskt kapital. Men även arbetskraften är något mer rörlig.
www.jstor.org/pss/2946708

Detta sker inte inom EU av flera anledningar
a) Arbets- och kapitalmarknaderna är inte lika integrerade som i USA, av rent kulturella och demografiska skäl, men också för att det finns visa regleringar och avtal på lokal nivå som är mer hämmande än i USA (cf. social turism).
b) De marknadsmässiga justeringarna sätts ur spel när större delen av ett land eller en region finansieras av statlig sektor. I synnerhet reagerar inte relativlönerna lika markant.

Ett svar ''from the top of my head'', som det heter. Jag har säkert förbisett vissa aspekter.

Palini2010-05-06 21:30
Antal inlägg: 1381

Den här tråden börjar verkligen spåra ut nu. Dags att flytta över den till seriöst kanske? =)

remvanrijn2010-05-06 22:09

Tack till regress. för denna belysning av syst. i USA,..

Dyslekso2010-05-07 10:23
Antal inlägg: 8945

Har demonstranterna framfört några konstruktiva alternativ till åtstramningar? Annars tycker jag som Yamaha att de kan spara bläcket till tackbrev.

teklakluck2010-05-07 19:32
Antal inlägg: 66

Precis! Jättelika tackbrev med frimärken som tar en kvart att slicka!
De kan passa på att skriva ett till alla andra länder i EU oxå som självklart kommer drabbas i nästa steg av detta.

Sporten42010-05-07 19:37
Antal inlägg: 238

Läderfejan, dina inlägg är ganska intelligensbefriade. Du verkar bara kunna sortera brickor och lägga ord. Ekonomi och politik ligger nog inte i ditt kompetensområde, men så är det flera s.k anarkister. De är lättledda person med svaga intellekt.

Har läst många av dina anarkistinlägg och börjar tröttna på dem.

Maradona19862010-05-07 20:24
Antal inlägg: 1801

Kan man tänka sig något så enkelt som att ett land kan bara konsumera så mycket som man producerar, över tid. Den finansiella marknaden har väldigt lite med detta att göra egentligen. Istället handlar det om att Grekland har artificiellt höjt sin levnadsstandard de senaste åren utan att väsentligt höjt sin produktivitet eller kreativitet. Detta kommer att drabba flera av EUs mindre länder framöver. Jag ser Spanien, Irland, Portugal och flera av östländerna sjunka än djupare in i krisens andra våg framöver.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?