Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade4
Mobilspel
Pågående19 605

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pacino - Ej medlem längre2010-05-09 17:46
Antal inlägg: 83

Är det inte en hyfsat juste deal att värna djuren genom att köpa second hand skor i skinn? Det tyckte jag lät rätt bra eftersom personen inte gynnar djurindustrin genom att köpa nya skinnskor. Det är ju återanvändning på bästa sätt!

Lillstölla2010-05-09 17:49
Antal inlägg: 23831

Pacino: Som du ser håller jag inte med, är hyckleri och dubbelmoral!

Pacino - Ej medlem längre2010-05-09 17:49
Antal inlägg: 83

ok

Evelinaw - Ej medlem längre2010-05-09 17:50
Antal inlägg: 63

Pollotarianer och Demivegetarianer äter kyckling och fisk. och finns även dom som kallar sig Semivegetarianer har en kost som främst består av vegetarisk kost, med enstaka inslag av fisk, skaldjur och kyckling.

Jag som kock, hatar när det bara kallas veganer eller vegitarianer, för då har man ädnå ingen aning om som vegetarian vad fan dom äter! eftersom det finns flera olika regler.

unheardpoem2010-05-09 18:06
Antal inlägg: 16

Men att man sedan kan träffa på vegetarianer/veganer som inte ens kan tänka sig tala/vara vän med med en som äter kött tycker jag är helt sjukt.

malgomaj2010-05-09 18:06
Antal inlägg: 118

Det finns flera former av vegetarianism. Man kan i stort dela upp vegetarianer i gruppen som bara äter vegetarier (alltså inte djur eller produkter där av) och den grupp som kan tänka sig att äta både grönsaker och produkter av djur - mjölk, smör, ägg- men inte djuret i sig.

Det finns folk som kallar sig vegetarianer för att de inte äter en viss sorts kött men andra, men de faller utanför definitionen.

Sen spelar det faktiskt ingen roll vad saker kallas. Man äter det man själv tycker verkar vettigt att stoppa i sig. Mest är det folk som inte är vegetarianer som är noga med etiketten.

Att använda skinn och andra delar av döda djur är väl en vettig tanke? Eller är det bättre med "fuskskinn" gjort av miljöfarliga ämnen (baserade på råolja)?. Men att döda ett djur för dess päls är faktiskt onödigt i vårt moderna samhälle.

bulll2010-05-09 18:08
Antal inlägg: 365

De personer som kallar sig veggos men äter fisk och kyckling, hoppas jag har hälsoskäl och inte etiska skäl för sitt matval. För det finns väl få industrier som är så vidriga ur djurskyddssynpunkt som kycklinguppfödningen. Själv är jag vegetarian och äter mjölk/ägg. Önskar att jag vore lika duktig som när jag var yngre och tog helt avstånd även från detta, men tyvärr, nu är jag gammal och lat och tvingas kompromissa med samvetet.

Stormfrun2010-05-09 18:11
Antal inlägg: 244

Om det var meningen att vi skulle bli vegetarianer, hade vi väl varit det eller?
Våra kroppar är inte gjorda för att äta enbart vegetariskt.
Sen kan man ju undra varför man ska äta vegetariska BIFFAR? Vegetarisk KÖTT färs? Kan man inte hitta på namn till dessa rätter som stämmer med innehållet??

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-09 18:15
Antal inlägg: 233

Som någon sagt, hur vet du att det inte var vegetarisk pannacotta?

Äter man fisk så är man inte vegetarian, det är givet. Jag förstår dock inte varför folk ska ha så mycket synpunkter och krav på andras vegetarianism. Ifall någon som kallar sig vegetarian äter gelatin ibland så är det inte hela världen - vegetarianism handlar inte om att alltid vara petnoga med vad man stoppar i sig och det är inte någon slags ärofylld skyddad titel.

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-09 18:21

Stormfrun: Jag och många andra sedan tusentals år är det, är det inte meningen då?

Våra kroppar klarar sig alldeles utmärkt på enbart vegetariskt och är inte gjorda för varken det ena eller andra.

Visa mig ett paket vegetarisk färs där det står "vegetarisk köttfärs".

garder2010-05-09 18:24
Antal inlägg: 199

spelar roll alltså

Skabbspel2010-05-09 18:25
Antal inlägg: 28

Ja herre jisses vilket känsligt ämne för vissa. Tror att dessa tappat bort det väsentliga i ämnet. Dom flesta veg. äter inte kött med respekt för djuren och det måste väl anses som en god gärning. Andra försöker minska på sitt intag av animaliska produkter med tanke på miljön, också en mycket god gärning. Själva äter vi så mycket ekologiskt som plånboken tillåter (letar man lite så blir det ganska mycket) samt att jag köper fairtradeprodukter givetvis. Ungar och gubbe är köttätare, men inget lagårdskött i mitt hus så viltkött serveras det till dom. Och att bli så hysterisk över lite pannacotta måste va jobbigt för hjärtat, gelesocker min vän e svaret. Så summa sumarum, 1 köttbit mindre i veckan på var man och kvinnas tallrik skulle bromsa växthuseffekten väsentligt, sen får ni kalla er vad ni vill.

WCstol - Ej medlem längre2010-05-09 18:45
Antal inlägg: 746

Hon på teven sa för övrigt att det var gelatin i panncottan.

caughtbock2010-05-09 18:47
Antal inlägg: 7699

Det tycker jag är fel.

broccolisaur - Ej medlem längre2010-05-09 18:50

Men varför bryr ni er så om vad hon kallar sig?

LisaLong2010-05-09 19:02
Antal inlägg: 2725

Lillstölla, ja ibland kan det ju vara svårt, ibland kan man kanske få i sig nåt animaliskt utan att man vet det. Men jag personligen äter inget kött och inte heller godis typ sega råttor etc.

LisaLong2010-05-09 19:03
Antal inlägg: 2725

unheardpoem ja det håller jag med dig om. Att jag är vegeterian är mitt val, min man äter dock kött men det är hans val

mjangsan2010-05-09 19:18
Antal inlägg: 76

Det heter att vara persketarian (vet ej om det stavas så) när man är vegetarian men äter fisk.

Lillstölla2010-05-09 19:20
Antal inlägg: 23831

LisaLong: Tack för svaret:)

krill_master - Ej medlem längre2010-05-09 19:38
Antal inlägg: 1576

jo, lite fusk är det ju om en person som säger sig inte äta kött äter animaliska produkter eller rent av fisk.
dit räknar jag inte mjölkprodukter, fan vet hur andra resonerar men kött eller köttprodukt är det ju inte iaf.

tycker folk får äta vad de vill, så länge de inte trugar på andra sitt val eller moralpredikar om sin omgivnings matval.

så med andra ord: får jag gäster kan jag säkert anstränga mig och göra en vegetarisk rätt åt en vegetarian och detta gladeligen,
men börjar typen tjata och moralpredika hej vilt om sin mat respektive andras så ber jag typen ta en bit fläskfilè äta sig mätt eller sitt ner och var hungrig bara du håller käften. :)

summa: fritt val, men respekt för andras val.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?