Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 3 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 605 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bj-olle | 2010-05-11 23:18 | |
![]() | när jag gick i skolan sjöng vi aldrig nationalsången på skolavslutningen. hur var det för er? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:20 | |
![]() | Vi sjöng. | |
| Måns_E | 2010-05-11 23:21 | |
![]() | Ja mer inskränkta sidor får man leta efter. För det första, en skolchef (eller vem det nu är som är ansvarig för skolavslutningen, det kan ju vara lite olika) kan bestämma att inte sjunga nationalsången, å andra sidan så är det inget nytt, så har det varit i alla tider. Om det är bra eller dåligt kan man förvisso diskutera, många verkar tycka att det är en tradition som hör till, och visst det kanske kan vara bra att respektera, men att förvänta sig att precis alla skolchefer tycker samma sak är väl lite naivt? På de flesta skolavslutningar så sjungs dock nationalsången fortfarande. För det andra så gäller det även om en skolavslutning skall äga rum i en kyrka, eller om man skall sjunga Den blomstertid. Så vad är det som är så upprörande med att inte precis varenda skola sjunga nationalsången på skolavslutningen? Något som precis inte varenda skola har gjort förr heller. Nä Trams! | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:21 | |
![]() | Jag har inget minne att vi sjöng den, men tycker att man bör göra det. Ingen ska bestämma att man inte för göra det, speciellt på skolor där man alltid gjort det. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:24 | |
![]() | Ordvalet - Du länkar till en artikel som berättar om en händelse som utspelade sig i början på 90-talet? Samma period där Ultima Thule var stora, Ny Demokrati skapade rubriker, 30-nov demonstrationerna var som störst. En tid då (av en händelse?) Sverige befann sig i en ekonomisk kris och rasismen (i övrigt i landet) förmodligen nådde sin kulmen i alla fall under den senare hälften av 1900-talet. Ledsen men du kunde lika gärna fråga dig varför det är ok att bränna häxor på bål. Det är inte ok tycker jag att säga att det är rasistiskt att någon vill sjunga nationalsången. Men jag har full förståelse för att vissa under denna turbulenta period upplevde det som rasistiskt pga alla öppet rasistiska partier/föreningar som tog tag i svenska flaggan och nationalsången och på något sätt fick många att tro att dessa hängde ihop. | |
| ordvalet | 2010-05-11 23:25 | |
![]() | Måns_E det mest störande är att det kallas rasistiskt för mig får dom välja vilka sånger dom vill men att kalla det rasistiskt att sjunga den på skolavslutningen tycker jag inte vi bor ju i Sverige lr kanske inte | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:26 | |
![]() | Internationalen (ryska) www.youtube.com/watc...pv wh292VKI Internationalen (svenska) www.youtube.com/watc...aD SMjgVNjI Invandrarministern initierar till allsång vid 'kalabaliken i rinkeby 1992' med låten 'we shall overcome' www.youtube.com/watc...Qa kZce3GhQ Joan Baez - We shall overcome www.youtube.com/watc...kN sEH1GD7Q | |
| Måns_E | 2010-05-11 23:29 | |
![]() | Vem är det som kallar det för rasistiskt? Jag har aldrig någonsin hört någon påstå att det är rasistiskt att sjunga nationalsången på skolavslutningen, däremot så hör jag emellanåt att folk påstår att "det anses att det är rasistiskt" att nationalsången sjungs på skolavslutningen. Det låter mest som ett illasinnat rykte som brunskjortor spär på för att nå ut med sin propaganda lite längre. Det är liksom alltid tredje- eller fjärdehandsuppgifter. Och om nu nån velig konflikträdd person som tror att det är pk att tycka att det är rasistiskt, varför ens ta notis om en sådan person. Då kan väl hen få tycka det då? | |
| h3r4kl31t0s - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:40 | |
![]() | Måns_E när jag gick grundskolan så fick vi inte sjunga nationalsången av det utnämnda skälet. 1993-94 nått sånt? | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:47 | |
![]() | Helt otroligt, det tar inte länge innan måns_e kopplar ihop det med nazism. Så nu är man brunskjorta när man vill ha nationalsången i skolan.. | |
| Anarquista - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:52 | |
![]() | Det är ju inte alls det han skriver. Lär dig läsa din trähatt. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:55 | |
![]() | ..och det där var du tvungen att skapa ny användare för? moget. | |
| Måns_E | 2010-05-11 23:56 | |
![]() | SiriusMusta, gör dig nu inte dummare än vad du är. | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-05-11 23:57 | |
![]() | Nej, det gör jag inte. Varför skulle jag? :) det är väl onödigt? | |
| bove | 2010-05-12 00:00 | |
![]() | Ibland vet man inte om man ska skratta eller gråta åt det här forumet. Hur svårt ska det vara att läsa och förstå ett enkelt inlägg på några rader? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-05-12 00:02 | |
![]() | Livet är ennkelt- | |
| abh80 | 2010-05-12 00:24 | |
![]() | Att man på vissa skolor inte får sjunga nationalsången bära Sverigetröjor i skolan eller fira skolavslutningar i kyrkan är verkligen sjukt kan det bro på att tex de stackars radikalislamisterna känner sig kränkta om de måste leva efter svenska seder och traditioner?Och fega politiker ger efter ,för att vara tollerant mot de intolleranta. merparten av invandrarna blir dock inte kränkta utan ser det som våran rättighet att få älska vårt land I Usa har de en slogan som säger USA LOVE IT OR LEAVE den principen skulle vara här med! | |
| Maad Max | 2010-05-12 00:30 | |
![]() | abh80, tack för ett upplyst inlägg! | |
| Måns_E | 2010-05-12 00:31 | |
![]() | Nä, det är inte ett dugg sjukt, så har det varit i alla tider, möjligtvis med undantag av kyrkan, men att kyrkan blir mindre betydelsefull i en så sekulariserad stat som Sverige ser jag snarare som något sunt. Att man vill stävja allt för patriotiska strömningar på exempelvis en högstadieskola är även det ett sundhetstecken. Det har inget med att göra med att invandrare kan bli kränkta, det handlar snarare om att man måste tygla vilsna ungdomar. | |
| VictorJara | 2010-05-12 00:33 | |
![]() | DET FINNS INGEN SOM PÅSTÅR ATT DET ÄR RASISTISKT. VAD ÄN DINA SD-POLARE FÖRSÖKER LURA I DIG, ok? (och om det mot förmodan är någon som veeeerkligen tycker det så har denna person en uppenbart retarderad åsikt som ingen vettig människa bör ta notis om) nannis. | |