Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
31
Inloggade77
Mobilspel
Pågående19 717

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Labret2010-05-12 21:49
Antal inlägg: 434

Fast jag tror inte det är dömt att gå åt helvete bara för att man inte sköter skolan på det sätt som anses vara ''rätt''.

Kan ju ta mig själv som exempel, till skillnad från andra som värkar ha duktiga söner är jag inget vidare bra på att sköta skolan riktigt (och där är jag endå tjej, ska vi vara fördomsfulla och dana så ska ju tjejer sköta detta bättre :p)
Jag skolkar nästan en dag varje vecka, och är ledig en dag varannan vecka för att åka på möten.
Min mentor var rädd att jag inte skulle få gå ut grundskollan nu till sommaren, då jag faktiskt har så mycket som 40% frånvaro! Folk är oftast tvugna att gå om då.
MEN, trotts att jag inte är allt för duktig på att alltid infinan mig på alla lektioner och så, ich har en hemsk frånvaro (Vilket jag inte på nått sätt är stolt över!) så har jag hyfsade betyg.
är godkänd i alla ämnen utom idrott, och har VG i några. En del betyg kommer dessutom höjas från G och VG ett snäpp uppåt.

Slutsatts: Jag har inte strålande betyg, och det skulle kunan vara bättre om jag orkade lägga ner tid på det, men nu är det som det är och med tanke på omständigheterna så är jag nöjd.

och nej, jag vill inte uppmana folk att skolka genom att säga detta x)
Men vad jag menar är, att dte faktiskt inte ÄR dömt att gå åt helvete.
(Sen att jag faktiskt inte vet hur dte kommer sluta i fratiden, det är en annan sak, MEN jag tänker kämpa för att komma in på en psykologihögskola eller vad dte heter, så tro inte att jag ej har visioner!)

shoppa2010-05-12 21:59
Antal inlägg: 174

En kille jag känner hoppade av skolan,hade turen att få en praktikplats som han själv ordnade.Han sa som det var att han inte fixade skolan,hade i.g i nästan alla kärnämnen.Och se,han är en fullt arbetande verkstadsarbetare som svetsar idag.Och idag är han 20 år och tjänar bra.Man kan vara kass i skolan men en väldigt praktisk kille.Så allt behöver inte vara elände,men det är bara han själv som kan arbeta upp sig som det heter.Önskar honom lycka till.

dragabol2010-05-12 22:11
Antal inlägg: 382

Jag fick betyg men gick inte mycket - var mest ute i världen.. tog mig igenom komvux, slutförde inte gymnasiestudierna/komvux heller utan chansade på en 25:4 - kom in på högskola o fösrt där fungerade skola o studier för mig när jag fick jobba självständigt. .. nu - en massa år efter så har jag bra jobb - bra lön o fortfarande varken fullständigt högstadie eller gymnasiebetyg
Har ungar som stökat på samma vis och slutsatsen är att vi alla hade sparat tid på att gå klart men funkar det inte så gör det inte ..
praktikplats kan skolan skaka fram idag istället för tror jag.

Sote2010-05-12 22:51
Antal inlägg: 3557

Det mina ungar har lärt sig och verkligen tagit till sig är att det man gör även om det inte alltid är jättekul det gör man ordentligt. Ingen i vår familj är hemma om man inte är sjuk på riktigt, man kommer i tid och gör det man ska. Min äldste ska bli rörmokare och fick så bra omdömen på sin praktik så dom har tom gett honom jobb i sommar trots att han inte är färdigutbildad på ett par år. Det alla där sa var hans främsta egenskaper var intresse, engagemang och att han alltid var i tid och hela tiden intresserad och steget före. De egenskaperna har han fått hemifrån och han säger själv att detta har varit avgörande för hur han har sett på skoltiden och nu sitt framtida arbete. Han säger själv att mycket kommer av sig själv tack vare detta. Han tycker inte alltid skolan är rolig men han vet vad som krävs för att komma dit han vill och jag är övertygad om att han kommer klara det. Man måste inte vara jätteduktig men om man tar det man gör seriöst så får man mycket på köpet och framförallt en grundsyn på arbete som kommer att vara till nytta resten av livet. Arbetsgivare vill ha folk som kommer till jobbet, i tid, och är engagerade i det dom gör.

Tess 082010-05-12 22:59
Antal inlägg: 18003

Problemet nu är att alla regler förändras inför studier på höger nivå.
Att läsa upp ämnen ger en "minus-poäng" så det bästa är att gå ut med toppbetyg första gången. Detta är från gymnasie till högskola/universitet, men även med högstadiebetygen finns någon ny regel.
Detta är en av anledningarna att det inte är lika lätt nu som det var på 70-talet.
Jag vet flertalet som börjat jobba efter kortare gymnasieutbildning och jobbat i en massa år.... Den som sedan vill efterträda måste ha MINST 3 års universitetsstudier för att ens vara intressant av arbetsgivaren.
Så viss skillnad är det i utbildning nu och då.

/Tess, läste upp gymnasiebetygen för ca 4 år sedan och då fanns inte den nya regeln.

Nasty Nimrod2010-05-12 23:09
Antal inlägg: 1063

Tess 08 - Jo, det känns tuffare nu än det var på 70-talet, och det var mycket högre konkurrens, redan innan de märkliga reglerna som tillkommit nu med förfördelning av de som haft det svårt till att börja med.

Gymnasiekompetens är oftast ett minimikrav för de enklaste serviceyrken även bortsett från konkurrensen bland sökande.

LaCrüll2010-05-13 00:39
Antal inlägg: 43

Alla är inte skapta i samma mall, således fixar inte alla skolan med samma glans. Jag tycker inte att man ska lyssna på syntaz- fes :0
domedagsprofetia. Det finns många som inte gått ut grundskolan men som ändå har ett bra liv. Min bror tex. Han läste på kommvux mm och är ingenjör idag.
Labret! Synd att du inte orkar lägga ner mer tid. Du verkar ändå ha ett driv, du fixar säkert att komma in på nån lämplig "psykologihögskola" när du känner för det. Det är jättebra att du har ett mål! Lycka till!

anneli72 - Ej medlem längre2010-05-13 00:42
Antal inlägg: 11612

Trist att folk hoppar av sina utbildningar!

ällinår2010-05-13 01:21
Antal inlägg: 7

Att skolor "ger" upp på elever är en klar resursbrist. Jag tror att alla elever besitter motivationen att genomföra sin grundskola, det handlar om att hitta eleven i tid, och samarbeta för att kunna bygga en elev med gott självförtroende för att kunna sluta högstadiet. Det är ofta extremfall där en enskild elev får anpassad studiegång eller "hoppar" av, så att säga. Det får helt enkelt inte ske i dagens skola, trots att det gör det, då det strider mot både LPo94 (Läroplan94, alltså skolllagen) samt mot FN:s barnkonvention som Sverige har skrivit under.
Det är verkligen inte "kört" för elever som har grundskolan oavslutad.
Däremot får man ha i åtanke om det sociala arvet, skiftande uppväxtvillkor samt hemförhållanden, MEN (!) trots det så får en enskild elev aldrig låtas betingas av dessa faktorer. Man får aldrig tro att en situation aldrig går att lösa eller ta sig ur!
Jag tror att mycket av problemet är resursbrist och dålig pedagogik.

/ Blivande högstadie/gymnasielärare i specialpedagogik.

lillakia2010-05-13 13:46
Antal inlägg: 849

I detta fallet gäller det egentligen inte avhopp i den bemärkelsen utan mer att kliva av ordinarie 9:a och gå direkt in på IV för att ta igen en del där.

ällinår2010-05-13 20:13
Antal inlägg: 7

det är jättebra att IV finns som en möjlighet. Där är det också ett bra ställe att "växa upp" och faktiskt hitta motivationen för vad man vill göra när slutbetyg finns. Finns inget som säger att allt kommer att gå "åt helvete" för att man har hoppat av högstadiet eller gått IV.
Min storebror hattade omkring väldigt länge, och nu är han doktorand vid ett universitet här i Sverige.

lillakia2010-05-16 14:41
Antal inlägg: 849

Ja, helt klart vill man väl göra vad man kan för att få sitt barn att stanna kvar i skolan - det säger ju sig själv!! men när inte någon part kan motivera eleven till att gå dit, så är det väl bättre att på sikt vara såpass lyhörd, inse fakta och rädda situationen? jagmenar i många avseenden är det väl inte bäst att bara vara principfast? Eller har jag alldeles fel??

AnnaEli2010-05-17 00:47
Antal inlägg: 10

Jag känner egentligen bara en person som inte har tagit studenten och det är min far, men det var andra tider då inbillar jag mig. Han har haft jobb sedan dess.

Jag kan ärligt talat knappt hitta något godtagbart skäl att hoppa av högstadiet om man inte bor i ett utvecklingsland och måste försörja sin familj. Jag tror att vi går mot en tid då högre utbildning (det vill säga universitet och högskola) kommer att bli allt viktigare och då säger det sig självt att man inte kommer klara sig utan grundskolebetyg.

Egenskap - Ej medlem längre2010-05-17 00:52
Antal inlägg: 8331

Jag gjorde det nästan. Gick iaf väldigt lite. Och ni ser ju hur jag blev... :) Gå kvar.

oHarlert2010-05-17 03:24
Antal inlägg: 29

Beror helt på vilken person som gör det men för de flesta fallen skulle jag inte tro att det är något bra val.

Sote2010-05-17 07:52
Antal inlägg: 3557

Fattar inte att framgång ska mätas i högskole/universitetsutbi ldning. Hur många går inte massa kurser och plockar poäng för att sedan göra något helt annat efter flera års utbildning? Jag tycker att dom ungarna som väljer yrkesutbildningar är dom smartaste ungarna. Min ene ska bli rörmokare och den andre elektriker och dom kommer garanterat ha jobb efter gymnasiet och förmodligen resten av livet. Det är ett smart val i mina ögon.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?