Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 525 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Midna79 | 2010-05-18 14:52 | |
![]() | Gud verkar inte så konsekvent | |
| Nasty Nimrod | 2010-05-18 14:53 | |
![]() | Jo, det var väl en anpassning för att göra det lättare att sälja in en semitisk religion till ickesemiter, vad jag förstått. -Ni behöver inte följa alla regler, ni får äta fläskkött, ni behöver inte omskära er själva och era gossebarn, etc. | |
| Nasty Nimrod | 2010-05-18 14:53 | |
![]() | Midna79: Jo, det verkar vara en gängse kritik... | |
| Pim_ | 2010-05-18 15:02 | |
![]() | Troligtvis slank en gris på någon trevligt bål under korstågens framfart när outbildat pack fördummades runtom. Lukten av bränt svin föll säkert de utslitna kristna övertalarna i smaken och de kunde inte motstå frestelsen utan anpassade sig till verkligheten som annat normalt folk gör. | |
| apbur | 2010-05-18 15:12 | |
![]() | Av den enkla anledningen att kristendomen inte är någon regelreligion. Det är ju helt fundamentalt. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-18 15:13 | |
![]() | Lol, tjorven-jobbig. | |
| Nasty Nimrod | 2010-05-18 15:14 | |
![]() | Pim_: Nja, jag tror det var mycket tidigare än så. Korstågen uppstod först under det sena 1000-talet, och då hade Europa redan varit kristnat i århundraden. | |
| Palini | 2010-05-18 15:28 | |
![]() | Pim_... Nja, snarare att skribenten bakom Moseboken åt lite halvrisig gris typ veckan innan han skrev den, va? | |
| Gnillib | 2010-05-18 15:37 | |
![]() | Det är säkert någon som skrivit detta redan, men det står någonstans i Nya Testamentet att någon frågar Jesus om matreglerna och han svarar något i stil med att det inte är det som kommer in i munnen som gör människan oren, utan det som kommer ut ur den. | |
| malman | 2010-05-18 15:39 | |
![]() | för att kristna i huvudsak lever efter nya testamentet, jag har tittat i bibeln en del men inte hittat någe om vad vi får äta och inte i nya testamentet, Men jag ska kolla upp det med min styv mamma som är djupt troende men muslimerna har extrema regler för vad de får äta, inte gris inget djur som blivit utfodrat med grisfoder, sen måste djuren vara vid liv när man skär halsen av dom så att hjärtat slår tills allt blod är ute ur kroppen. ock så måste man ha en "präst" som ber under hela slakten. | |
| bj-olle | 2010-05-18 15:40 | |
![]() | såg att min länk till den där underbara historien med de spräckliga getterna inte funkade. försöker igen www.bibeln.se/las/2k...20 30:37-39 | |
| Palini | 2010-05-18 15:42 | |
![]() | Aha, så Jesus har alltså satt sig över gud och eftersom Jesus inte har nån credd hos muslimerna så fortsätter de att bojkotta gris, har jag förstått rätt då? | |
| malman | 2010-05-18 15:50 | |
![]() | nu blir jag orolig kan ni inte eran religion Jesus är GUD, när GUD såg vad som höll på att hända med människan så klev han ner på jorden i form av sin son för att ta alla sjukdomar och allt mörker, efter han dött på korset så slogs han mot djävulen i 3 dagar innan han återuppstod. när han hade återuppstått van han segern över det onda och skänkte kärlek och förståelse till människan, så det heter att jesus lever än i dag, och tro mig gud är väldigt konsekvent | |
| Bennechi | 2010-05-18 16:01 | |
![]() | Kristna verkar ju lira efter sina egna regler när det gäller allt möjligt. Liksom, synda på bara, Jesus tar skulden. Soft. | |
| Eiralicious | 2010-05-18 16:01 | |
![]() | Känns mer intressant o fundera på varför folk äter musslor o annat avskräde. | |
| Viktor_Boda | 2010-05-18 16:04 | |
![]() | Gris är gott | |
| Carolajnen | 2010-05-18 16:07 | |
![]() | Malman sa: "Men jag ska kolla upp det med min styv mamma som är djupt troende men muslimerna har extrema regler för vad de får äta, inte gris inget djur som blivit utfodrat med grisfoder, sen måste djuren vara vid liv när man skär halsen av dom så att hjärtat slår tills allt blod är ute ur kroppen. ock så måste man ha en "präst" som ber under hela slakten." Alltså, min pojkvän är muslim och jag frågade honom för länge sen om det här med vad en muslim egentligen äter och inte äter. Han sa att det är okej att äta kött från djur som är utfodrat med grisprodukter, att det inte spelar någon roll. Om muslimerna nu ska vara så noga, då kan de inte äta tårta eller godis heller eftersom det är gelatin i det. Jag har då aldrig sett en muslim som avstått från detta. Och jo, slakten enligt muslimsk sed går till så där, det är halalslakt. Huvudet ska vara vänt mot Mecka, man skär av halspulsådern på det levande djuret och man uttalar en bön, "Bishmillah Allah Akbar", I guds namn du är störst" eller liknande. | |
| malman | 2010-05-18 16:19 | |
![]() | det är klart att vi har en del muslimer som inte tar så jätte allvarligt på grisprodukter som i tex gelatinen men jag hade en tjej i skolan som trodde att hon inte skulle komma in i himmelriket om hon åt gelatin eller kyckling som fodrats med grisfoder. men vi har ju extrema kristna med. min mamma säger att eftersom jesus kom ner på jorden så befriades vi från allt religiöst, så man kan säga att vi fick nya regler. | |
| Guldplate | 2010-05-18 16:30 | |
![]() | bj-olle: Det finns hur många saker som helst som du kan dra upp som låter konstigt ur bibeln. Det tråkiga är bara att det visar på att du inte är öppen för att ta en diskussion kring ämnet. För rätta mig om jag har fel. Du har bestämt dig för att bibeln är nonsens och känner att det är kul att visa på alla exempel som bevisar din teori. Att ta dom en och en och lyssna på argumenten emot orkar du inte med, eller hur? Generellt sett så är ofta detta problemet med diskussioner kring alla religioner, speciellt på nätet. Frågan denna gången handlade om grisköttet men innan svaret han komma så började folk göra sig lustiga över kristendomen över lag... | |
| ankanka - Ej medlem längre | 2010-05-18 16:35 | |
![]() | jag uppfattade snarare bj-olle's inlägg som att han gjorde sig lustig över just den sortens debatt. haha... bevisar ju hur lätt en text kan tolkas helt olika. | |