Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 581

Forumkategorier

Användare Inlägg  
dgeo27 - Ej medlem längre2010-05-18 19:59
Antal inlägg: 450

håller med dig linda01,har till med en hundbok där de står att den är utmärkt med barn...alla är så rädda för hunden för dom inte vet ett skit om den..

-Nephelia-2010-05-18 20:02
Antal inlägg: 1217

Sporten4: då får man förbjuda alla raser. Precis alla.

teamgrens2010-05-18 20:06
Antal inlägg: 763

Pitbull, amstaff och rottweiler. Det finns inga bättre hundar. Det är fel ägare.
Inför hundkörkort och återinför hundskatt. Då lär problemen minska. Har haft en blandras förr (rottweiler, schäfer, border collie) och han var underbar. Grymt intelligent. Min bästa vän har en blandras (mestadels schäfer i henne) och hon är en riktig knähund, trots sin storlek. Så jag håller inte med om att blandraser är mer osäkra att ha.
Håller däremot med föregående inlägg om små hundar. Fy för vad hemska de är. Och ägarna skiter fullständigt i att fostra dem, just för att dem är ju så små och söta. (jag säger inte alla =) )

-Nephelia-2010-05-18 20:10
Antal inlägg: 1217

och jag blir förbannad över detta bullshit om vissa hundraser, varför görs det så stort, när själva problemet egentligen är _hundägarnas idioti_. Okunskap och förutfattade meningar. Smutskastning. Äckelsnack. Och att tyvärr just pitbull fått rykte om sig att vara en värstinghund, då väljer dessa idioter att anv'nda den rasen, eftersom folk redan är rädda för den, tacksamt val. Förbjuds pitbullen och diverse blandningar/raser så kommer det komma nya generationer av aggressiva hundar av andra raser/blandningar. Just för att en del männsikor VILL ha sina hundar farliga och aggressiva. Och om det till slut finns bara finns golden kvar, kommer ni att få se aggresiva golden, för att en del människor vill ha sina hundar så. Det går att förstöra en golden också, tro mig.

apbur2010-05-18 20:12
Antal inlägg: 9699

-Nephelia-, jag baserar mitt uttalande på enkel logik och en del grundläggande kunskap.

Det finns i princip ingen hundras som har både uttalad kamplust och skärpa, just för att den kombinationen är ödesdiger.

Pitbullen har en väldigt kampvilja och för att det ska vara hanterbart så är det en förutsättning att i princip ingen skärpa finns. Det har man också lyckats få fram genom medveten avel. Hur många gånger har man inte hört att familjens pitbull är en ängel? Det är för att de är det. Den är barnsligt förtjust i människor.

Förresten är inte golden en mesig hund. Jag tror retrievern snabbare hade försvarat sin ägare vid hot än en pitbull hade gjort. Retrievern är mer misstänksam.

E_Cantona2010-05-18 20:16
Antal inlägg: 1765

Ingen som såg avsnittet av Mannen som kan tala med hundar där han åkte till ett rehabiliteringscenter för Pitbulls där man hade jätteproblem med en av hundarna som var extremt aggressiv och styrde på centret...

Det visade sig vara en Chiuaha(stavningen är hopplös)haha

wobbler2010-05-18 20:24
Antal inlägg: 131

Med det antal sönderbitna barn vi har i svrige på grund av den typen av hundarså finns det i mina ögon ingen tveksamhet för att förbjuda dessa raser.
För hur ska man kunna garantera att de får rätta sortens ägare...

Mamik2010-05-18 20:32
Antal inlägg: 278

wobbler: Hundkörkort. Ingen borde få skaffa hund, i synnerhet inte stor hubd, utan grundläggande kunskap om hur en hund fungerar.

apbur2010-05-18 20:35

Ja, många småraser är väldigt aggressiva. Det ställer till problem för hundägare till större och starkare raser. Småhundsägare verkar också ofta ovilliga att ta något ansvar. De gråter mest ut i pressen när någon större hund klipper deras aggressiva knähund.

Hur som helst, blandrasavel kräver kunskap. Nu är det ju så att de med kunskap oftast inte ägnar sig åt blandrasavel utan det brukar vara privatpersoner som tycker det hade varit kul med lite valpar.
Jag kan faktiskt inte riktigt förstå det här med att blanda. Det finns ju massvis med hundraser, varför blanda till en massa nya ogenomtänkta raser?

Jag skulle snarare föreslå ett förbud mot blandrasavel där man inte får avla så länge man inte är registrerad och på något sätt kan garantera att man har viss kunskap.

No 52010-05-18 20:37
Antal inlägg: 74

Det tycker ni att man kan begära, när folk får skaffa barn (potentiella mördare, mordbrännare, idioter överlag) hur som helst??

Det är dessutom ofta så att barnen blivit bitna av kamratens mjuka gosiga golden retriever, men det är inte så mysigt att gotta sig i aftonbladet eller liknande skvallerblaskor.

-Niskanen- - Ej medlem längre2010-05-18 20:42
Antal inlägg: 263

DET är ägarna som är dåliga annars, pitbull är INTE farlig alls. ALLA har för mkt förmodar..

malman2010-05-18 20:43
Antal inlägg: 1457

viste ni att de flesta barn blir bitna av just golden, för att folk tror att barnen kan göra ved de vill för att hunden är ju så snäll. Det är grundat på en undersökning på ett barnsjukhus 2005

men blanda inte ihop pitbull med de andra raserna som liknar pitbull, det finns hur många raser som hälst men väldigt få av just bitbull, det mästa är staffar. pitbullen biter hårt men hur många viste att en tax har samma styrka i sina käkar taxen avlades ju för att jaga viltsvin det säger ju en del.

apbur2010-05-18 20:47

Det kan ju bero på att golden retriever sannolikt är den mest populära familjehunden.

Haslo - Ej medlem längre2010-05-18 20:50
Antal inlägg: 304

Det där med att det skulle krävas hundförarbevis för vissa raser hade kanske vart nåt. Det krävs ju licens för pistoler men inte för knivar trots att dom är lika ofarliga i rätt händer eller liggandes i en låda. Ni som försvarar pitbulls antar jag vill att det ska krävas både licens för knivar och pistoler?

le-lou2010-05-18 20:52
Antal inlägg: 17496

Nephalia - Ta en schäfer, en dobermann el vilken annan ras som helst och jämför med en pitbull - alltså när den fightas. Slåss alltså.
Det finns en orsak till att man använder sig just utav pitbullen för det ändamålet, pitbulls är bra på det, de har en kamplust utöver det vanliga, de har en genetisk vilja att slåss och framförallt med andra hundar. Men inte är de avlade på att slåss med människor vad jag vet.
Jag menar inte nu att det inte går att ha andra hundar i närheten, men det är nog rätt klokt att inse att det kan smälla.
Jämför tex med att ha vallhund som familjehund - min kompis hund får ibland fnatt och ska valla familjens barn ute i trädgården, ser lustigt ut men är inget de har "lärt" hunden att göra - den gör helt enkelt som den är programmerad att göra.

Alla hundar kan smälla...men när pitbull smäller av blir det värre, ohyggligt mycket värre.
Din jämförelse med en "galen papillon" som får rycket och attackerar ... jag lovar dig att skadorna från den galna papillonen inte är ett skit jämfört om du får en "galen pitbull" på dig. Du kan också glömma att sparka bort en sån hund från dig tex, som du kan göra med en annan hund, en pitbull må vara ett djur som känner, men i slåssmode så reagerar den inte på smärta, tro mig.

Jag är för ett förbud därför att jag inte anser att man ska ha djur i samhället som är avlade för kamp i grund och botten.

Haslo - Ej medlem längre2010-05-18 20:54

Le-lou, mycket bra inlägg. Va lite det jag ville få fram med mitt inlägg om pistoler och knivar.

Liinda012010-05-18 20:56
Antal inlägg: 105

Vad få verkar känna till är att man hade kamphundar till hjälp på gårdar, för att valla djur m.m. Den där "pitten" dom slogs i va det mycket få hundar som hamnade i.

Fördomar..

Haslo - Ej medlem längre2010-05-18 20:56

liinda01. Still not the problem...

le-lou2010-05-18 20:59
Antal inlägg: 17496

Och vad gäller det här med att pitbullen inte alls toppas bitlistan - i Usa är pitbullen avsevärt mycket vanligare som familjehund än här, och 2008 statistik visade en överrepresentation bland dödliga attacker av just pitbullen.

2008 statistics

* 23 U.S. fatal dog attacks occurred in 2008. Pit bull type dogs were responsible for 65% (15). Pit bulls make up approximately 5% of the U.S. dog population.

ramsay - Ej medlem längre2010-05-18 21:03
Antal inlägg: 9204

nanny dog- så kallas den där.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?