Spelrum
Giraffen39
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
40
Inloggade83
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LisaLong2010-06-09 19:07
Antal inlägg: 2725

blue-moon, det står att blåmes ungar lämnar boet när dom är 15-22 dgr, men det verkar inte stämma:) "Mina" ungar är nu runt 25 dgr och dom är kvar i boet, en av dom tittade ut idag och var sååååå söt, hann tyvärr inte ta nån bild:)

LisaLong2010-06-09 19:09

guuuuuuuuuuud så underbart söta talgisarna var:)

blue_moon2010-06-09 21:02
Antal inlägg: 9713

Javisst är dom ljuuvliga! Tänk att alla 7 har klarat sig hela vägen från ägg till flygg tonåring!
Dom tvekar såklart inför det stora steget ut i världen. Föräldrarna servar dem fortfarande med mat och bajshämtning. Men ett par av ungarna (eller är det samma?) gör små flygturer emellanåt upp till hålet och kikar ut.

Att dina ungar inte lämnat holken än förstår jag inte. Men du får ta det som en bonus att ha dem kvar. :-)

blue_moon2010-06-09 21:14

Dom här talgoxungarna har också gått några dagar över tiden. Men det är kanske ett grupptryck inom syskonkullen som gör att ingen ger sig iväg förrän alla känner sig beredda?

LisaLong2010-06-10 11:36

Idag nån gång lämnade mina blåmesungar holken, och jag missade tillfället:( Nu är det tyst igen, saknar dom små liven:)

blue_moon2010-06-10 19:43

Synd att du inte fick se när de flög ut. Förstår att det känns tomt nu. Hoppas alla klarar sig ute i den stora världen!

Idag har jag suttit klistrad vid datorn och följt utvecklingen i två av talgoxholkarna. I Seattleholken har en unge dött under natten men de andra 6 är pigga och matfriska och gör små flygövningar. Det var en lång diskussion i chatten kring vad som kan ha hänt, men man tror att det var sjukdom i kombination med brist på mat. De starka tar ju för sig på de svagas bekostnad. Föräldrarna ger dem som tränger sig fram och gapar mest.
I Viksjöholken dog också en unge inatt så nu är det bara en kvar. Sorgligt! Man är medveten om att sådant händer hela tiden i naturen, men man fäster sig vid dem som husdjur när man får möjlighet att följa dem så nära.

blue_moon2010-06-16 19:49

Lovisa, den ensamma talgoxungen i Viksjöholken har blivit 22 dagar gammal och en riktig maskot! Hon gör allt oftare flygturer till bohålet där hon kan sitta flera minuter och spana på världen utanför. Men så tar försiktigheten överhand och hon drar sig tillbaka till holkens trygghet.
Mamma Sofia gör allt för att få ut henne och är högst ovillig att komma in med mat, den ska nu helst serveras i holköppningen. När hon flyger in är det bara för att städa och kolla läget. hennes beteende säger: Kom nu, så här gör man, det är inte svårt alls!

mrsmaggart2010-06-18 00:04
Antal inlägg: 7928

Vilken bra hemsida. Häftigt att se.

blue_moon2010-06-19 09:55

Jättetrevlig! Bra färgbild och ljud, omtänksam webmaster som bjuder den jäktade talgoxmamman på maggots, frön och talgbollar. Glada pippi-fans (holkolister) som fyller chatten med rapporter och kommentarer kring tillståndet i holken, så att ingen ska behöva gå miste om utvecklingen.
Igår morse bestämde sig lilla Lovisa och lämnade holken kl 07:41, 24 dagar gammal. Holk-husse fick en bild när hon satt i bohålet och tog sen bilder på bo-bolstret och det okläckta ägget, inte större än hans tumnagel. Nu hörs och ses den lilla i trädgården kring huset.

Fått tips om en holk i Lilla Edet med 3 talgoxungar, 21 dagar gamla. Denna saknar dock chatt och gästbok.
magnusson.no-ip.info:8081 /

En 11 dagar gammal kolibriunge i Californien kan man se här:
gallery.me.com/laroc...;v iew=grid

blue_moon2010-06-19 14:44

Här är länken till webkameran. Nu har dagens sändning startat!

www.ustream.tv/chann...ng birdnest

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?