Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 234 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 13:16 | |
![]() | Plimplim: Jag förstår hur du menar, fast varför skulle hunden känna en förnedring av att ha kläder på sig? Och varför måste det ens finnas en specifik orsak till att klä sin hund, räcker det inte med att man själv tycker att det är gulligt? | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 13:20 | |
![]() | Även jag har hund för att jag vill en hund, ingen barbiedocka. Det jag inte förstår är varför människor reagerar så kraftfullt emot kläder, jag tycker att det är urlöjligt! | |
| kajix | 2010-05-21 13:21 | |
![]() | om man tycker om att ta en hund till hundutställning kan man lika gärna ta en barbie till hundutställningen. | |
| plimplim | 2010-05-21 13:23 | |
![]() | Jag vet inte riktigt, men i min värld är en hund en hund, dvs den agerar som sällskap, träning, jakt eller skydd mm. Har kläderna en funktion känns det mer okej, konstigt nog. Hade en hund som frös utan täcke om vintrarna, hade helst inte använt täcke (då hade hunden desutom varit frisk) men pga hans sjukdom var vi tvungna. Är det en arbetande hund inom skydd så förstår jag också syftet med säg täcke som visar vad den arbetar med eller som skyddar eller vad det nu kan vara. Eller en flytväst om hunden ska rädda i vatten. Ja det finns ju en massa tillbehör som behövs, men just kläder är ju till ingen nytta. Jag kanske förknipper småhundar i kläder för mycket med den där modevågen där alla skulle ha en liten hund att bära omkring på, som inte behandlas som djur längre. Är totalt emot den "rörelsen" men kan som sagt inte förbjuda någon att göra något den själv vill. Tycker ändå att man bör fråga sig själv vad hunden skulle valt om den fick: kläder eller ej. | |
| plimplim | 2010-05-21 13:25 | |
![]() | Hundutställning är ju en helt annan grej. En bedömning är ju till för så mycket mer än bara nöje... | |
| kajix | 2010-05-21 13:32 | |
![]() | I min värld är en hund en hund och inget utställningsobjekt. | |
| plimplim | 2010-05-21 13:43 | |
![]() | Jag är inte heller någon som brukar åka på hundutställning, däremot hästuställning. Inte hundra procent säker om utställningens funktion är samma men inom hästvärlden gör den ju faktiskt nytta, korrekt bedömning ger poäng och hänvisning som betyder att aveln håller sig inom rätt mått liksom. Men jag tycker inte det har så mkt att göra med TS ämne ändå? | |
| bj-olle | 2010-05-21 13:44 | |
![]() | hundar i små kläder är väl en sån där grej då man faktiskt FÅR peka och skratta | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 13:46 | |
![]() | Plimplim. Jag personligen använder täcke och skor till min hund på vintern, täcket hela vintern och skorna de dagar det är kallare än -10 eftersom min hund får kramp vid lägre temperaturer än så, Jag klär hellre min hund än håller honom inne/går superkorta promenader under hela vinterhalvåret. Jag har stött på så oerhört många fördomsfulla människor som å det starkaste ifrågasatt mig som hundägare. Och så vitt jag kan förstå är det ändå värre för dem som klär sina hundar lite mer moderiktigt. Jag fattar inte varför detta sticker så i folks ögon, märkligt! | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 13:50 | |
![]() | bj-olle klart att man får göra det, min hund älskar uppmärksamheten:) | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 13:52 | |
![]() | Kajix: Klart att hunden är en hund, den har också många rastypiska egenskaper både fysiskt och psykiskt som man värnar om, varför utställningar är så viktiga. | |
| plimplim | 2010-05-21 13:52 | |
![]() | Jag anser som sagt att är det kallt och hunden behöver kläder för att klara av att motioneras utomhus så är det fullt förståligt, jag var ju tvungen till detta jag med :) Och ibland får man helt enkelt förklara varför man gjorde si och så. Att min hund dessutom pga sjukdom var så pass mager att folk gnällde gjorde det ju ännu "lättare" att välja täcke så de slapp se det och störa sig i onödan. Hunden var ju under behandling. Nej men om folk skulle bry sig om sitt och inte lägga sig i såvida det inte sker tydlig misshandel så skulle det underlätta. Du får väl njuta av den varma årstiden då man slipper klä på vovvarna och hitta på slagfärdiga kommentarer till nästa vinterperiod... | |
| bj-olle | 2010-05-21 13:53 | |
![]() | inte olikt dvärgar med rullskridskor eller blinda som går in i lyktstolpar, döva hip hopare, tupéer som blåser av, bebisar som rapar, killgäng som beställer lakritsshots, pensionärer som visar leg på systemet, folk som pratar på bio som får en ficklampa lyst på sig, folk som tappar bort sig i visbys innerstad, barn som lurar clowner, folk som säger fel i teve osv | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 13:57 | |
![]() | Plimplim: My point exactly, varför bryr sig folk? Och jag anser absolut inte att man ska behöva försvara klädseln på sin hund, varför skulle man? Några slagfärdiga kommentarer är det inte tal om från min sida, jag bryr mig inte om kommentarerna, så länge min hund är lycklig så är jag det. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 15:43 | |
![]() | bj-olle: Du är bara konstig, men jag antar att det är din avsikt;) | |
| Lillstölla | 2010-05-21 16:53 | |
![]() | NOUBA: Kan ju säga att jag skiter i vad det är för färg på hundens kläder de gånger det krävs kläder, är ju så att med vårat klimat så går det ju åt ibland. Det jag tänker på är ju när, i huvudsak, tjejer klär sina små chihuahua och liknande i en massa klänningar och andra outfits. Tycker det är löjligt. Och är sjuka priser på kläderna med, såg en dokumentär om det för lite sedan. Tror det kan ha varit Outsiders. Det blir liksom lite sjukt beteende när man till slut har mer och dyrare kläder till hunden än man har själv. | |
| wobbler | 2010-05-21 17:05 | |
![]() | Jävla larv... | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-21 17:06 | |
![]() | Ett sjukt beteende som är skadligt för hunden eller som sticker i ögat på dig? | |
| Lillstölla | 2010-05-21 17:11 | |
![]() | Sjukt att lägga 6000 spänn på en klänning till en hund och klä upp den som om det vore ett barn! | |
| Tigera | 2010-05-21 17:20 | |
![]() | Hästar behöver ju också täcke ibland, det skulle vara kul att då kunna klä hästen i balettkjol och linne t ex :) Nej, men seriöst så bryr jag mig inte om folk klär sina hundar i "moderiktiga" kläder eller bara ett vanligt litet täcke. Så länge hunden inte verkar må dåligt över att följa modet så är det väl skit samma. Personligen skulle jag dock endast klä hunden i precis det nödvändigaste för att den inte ska frysa t ex. Tycker att det är ett sjukt konsumtionssamhälle i det stora hela, och då går onödiga modekläder för djur bort. Dock såg jag för ett tag sedan en person som var ute med två hundar - en dalmatiner och en liten "knähund" av nåt slag. Den lilla pluttehunden hade ett täcke av "vanlig" slät modell som var dalmatinerprickigt i färg och mönster, så att man skulle kunna tolka det som att den lilla hunden ville se ut som den stora. Och fast att man vet att det är ägaren som valt det så, så såg det ganska sött ut :) | |