Spelrum
| Giraffen | 37 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 36 |
| Inloggade | 75 |
Mobilspel
| Pågående | 19 575 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-21 22:04 | |
![]() | om föreningen lidit skada kan dock skadeståndkrav väckas. det finns få paragrafer om detta. men här är lite smått: Bland det som finns reglerat finns vissa ”spår” till tystnadsplikten i andra paragrafer. Som exempel kan nämnas att enskild styrelseledamot är personligt ansvarig för den skada han/hon vållar föreningen vid fullgörande av uppdrag, till exempel genom att bryta mot sin tystnadsplikt på sätt som leder till skada (jfr 13 kap 1 § Lag om ekonomiska föreningar). För att bedöma omfattningen av tystnadsplikten i en bostadsrättsförening kan vi inte enbart titta på situationer som leder till skadestånd eller straff (till exempel trolöshet mot huvudman), utan vi måste ”vända på steken” och fråga oss vilken information medlem eller annan kan kräva att föreningens styrelse lämnar ut. Medlem har rätt att ta del av beslut som berör medlemmen. Vidare finns rätt för medlem att erhålla utdrag ur lägenhetsförteckningen (9 kap 11 § Bostadsrättslagen). kanske är lite gränsfall iaf... med en skicklig jurist iaf:) | |
| Minta | 2010-05-21 22:05 | |
![]() | Är det olagligt att sälja en lägenhet till underpris till en släkting? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-21 22:07 | |
![]() | om det var föreningens. inte om det var hans privata. | |
| Minta | 2010-05-21 22:10 | |
![]() | Nu bildades ju föreningen för ett par år sedan vanligtvis är det den förre ägaren som säljer sin lägenhet. Om den såldes för halva priset för första gången så har ju föreningen gått miste om pengar. | |
| Minta | 2010-05-21 22:12 | |
![]() | Kan man inte i ett sådant fall lämna in en misstroendeförklaring mot honom/henne och välja ny ordförande och styrelse? | |
| Prefixen | 2010-05-21 22:58 | |
![]() | Hmm, en sak ... skrev ni under ett papper med tystnadsplikt eller tog ni det muntligt? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-21 23:04 | |
![]() | tystnadsplikt är inte dispositivt. | |
| Minta | 2010-05-21 23:06 | |
![]() | Föreningsstämman är det högsta beslutande organet. Man behöver inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet om den betett sig på ett sätt som kan leda till skadestånd. Det finns en likabehandlingslag som påbjuder att styrelsen ska behandla alla medlemmar lika. Men: "Styrelsen har befogenhet att ta ganska stora beslut, t ex upprättande av ekonomisk plan, beslut om medlemsantagning samt beslut om förverkande av bostadsrätt." Ett styrelseuppdrag är ett förtroendeuppdrag och föreningen kan avsätta styrelsen och styrelsen kan i sin tur avgå när som helst. I min föreniing har vi husmöten och saker och ting kan dryftas öppet. | |
| Prefixen | 2010-05-21 23:06 | |
![]() | ramsay - eftersom jag inte är så smart vid denna tiden på en fredag och jag orkar inte googla så kan du använda ett ord som jag förstår :) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-21 23:07 | |
![]() | hehe... alltså möjlig att avtala/avtala bort:) | |
| Prefixen | 2010-05-21 23:08 | |
![]() | Minta - ni kan bestämma att ni väljer ordförande på konst. mötet med genom att lägga de som förslag på föreningsstämman. För vet resten i styrelsen om detta så är det kanske ett bra sätt för att få bort den ordföranden till kanske en annan post. | |
| Minta | 2010-05-21 23:08 | |
![]() | Tystnadsplikt går väl att avtala? Det är väl många yrkesgrupper som har det. | |
| Prefixen | 2010-05-21 23:09 | |
![]() | ramsay - tack :) | |
| Minta | 2010-05-21 23:09 | |
![]() | Om en bostadsrättsinnehavare vet det, vet sannolikt styrelsen det också. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-21 23:10 | |
![]() | inte i assosiationsrätten. och vad gäller yrkesgrupper så finns det stadgat i ex socialtjänstlagen. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-21 23:12 | |
![]() | fö är sekretesslagen bland den svåraste som finns. | |
| Prefixen | 2010-05-21 23:13 | |
![]() | ramsay - de var därför jag frågade om de var skriftligt eller muntligt. jag tycker dock att försöka att välja ordförande på konstituerade mötet istället, så gör vi :) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-21 23:15 | |
![]() | men det spelar ingen roll om man avtalat det skriftligt eller muntligt. lagen gäller. men jag kanske missförstår dig nu. snårigt är det iaf. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-05-21 23:16 | |
![]() | men det spelar ingen roll om man avtalat det skriftligt eller muntligt eller öht* | |
| lycopersicon | 2010-05-21 23:37 | |
![]() | Jag tror och hoppas att vår ordförande inte blir omvald på nästa stämma. Tyvärr är det många medlemmar som är fullständigt ointresserade av vad som händer och sker i föreningen och de har ingen aning om vad styrelsen (ordförande) har pysslat med. Dessa människor går inte på stämman och det utnyttjar ordförande som i god tid innan går runt och knackar dörr och berättar hur duktig hon är och på sätt samlar in en massa fullmakter som hon och hennes anhängare använder sig av. Därför kände vi ett behov av att informera medlemmarna innan stämman att ordförande inte skött sig så fint och kanske på så sätt få dom att inte lämna fullmakt. Då var ett förslag att dela ut detta brev. Vi är rädda att om informationen inte kommer fram förrän på stämman är det för sent för då har hon redan ordnat fullmakter. | |