Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade63
Mobilspel
Pågående19 836

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnill2010-10-05 17:10
Antal inlägg: 1942

hon må vara en kontrollerande manipulativ kvinna som hade sin man i ett järngrepp (finns många män som har/haft det om kvinnor också), men med tanke på att han var allvarligt psykiskt störd vid tillfället och hörde röster (psykos) där rösterna lät som kvinnan kan man ju inte anse hans berättelse om att hon fått honom att begå mordet trovärdig, även efter tillfrisknande brukar fd psykotiska människor ha svårt att i efterhand sära på vad som var verkligt och vad som inte var det under psykosen. Det finns ingen teknisk bevisning som binder henne till mordet, alltså måste det vara riktigt att hellre fria än fälla i detta fall.

Däremot är det sant att kvinnor ofta döms mildare än män i de fall då de haft en "biroll", men annars kan man också argumentera att kvinnor döms hårdare än män i de fall då de misshandlar sina barn. Det har att göra med vårt skeva genusperspektiv. Vi tycker det är mer upprörande /chockerande med en kvinna som misshandlar sina barn än en man, och vi har lättare att tro att en kvinna är manipulerad av en man än tvärtom. Och vi vet ju hur det är med att döma män till våldtäkt om kvinnan varit full, där kommer mannen ofta undan.

Men hur det än är med det, så måste jag nog tycka att det i detta fall verkar riktigt att man frikänt kvinnan.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-05 17:35
Antal inlägg: 9204

sällan argumenterar en lekman emot en välskriven dom. vore ju konstigt. även trs dom var välskriven. den var med i dokumentet under hrdomen. jag förstår bådas resonemang.

Savi2010-10-05 17:37
Antal inlägg: 1176

Håller helt med annat inlägg.Dödsstraff vore inte så dumt

Robyn_ - Ej medlem längre2010-10-05 17:47
Antal inlägg: 95

dödsstraff vore massa dumt

gnill2010-10-05 17:48
Antal inlägg: 1942

hm... om du ville ha synpunkter från jurister så kanske detta inte var riktigt rätt forum?

gullefjun90 - Ej medlem längre2010-10-05 17:50
Antal inlägg: 1175

Jag tycker det var vidrigt!

ramsay - Ej medlem längre2010-10-05 17:52
Antal inlägg: 9204

man kan väl ha synpunkter utan att försöka sig på att förstå vilken instans som resonerat rätt rent juridiskt. jag tycker det är en mkt intressant dom hsh.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?