Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 420 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Satyra | 2010-05-25 15:49 | |
![]() | proktolog - Förstår er känsla, absolut. Svårt dilemma, men ändå står jag nog fast vid det jag skrev i förra inlägget. Har brodern varit med vid bouppteckningen och alltså förväntar sig dessa pengar? Har han sagt något själv om dem, menar jag? Kan ni inte bara öppet föreslå för honom att han avstår delen för att betala tillbaka skulden till er och se vad han säger om det? | |
| Lillstölla | 2010-05-25 15:50 | |
![]() | Tycker ju inte att ditt syskon borde få något eftersom han/hon redan fått sitt vid ett tidigare tillfälle! | |
| elak kanin - Ej medlem längre | 2010-05-25 15:51 | |
![]() | Stol, rätt ska väl vara rätt ändå? Hur stor summan är på känns inte så viktigt... Fjantigt sätt att resonera på dessutm, gubben är ju de facto död... | |
| stol | 2010-05-25 15:55 | |
![]() | Gubben som du kallar är faktiskt far till dessa barn, visa respekt för de döda. Fadern skulle kanske vända sig i graven om han visste hur hans barn bråkade om några tusenlappar. | |
| elak kanin - Ej medlem längre | 2010-05-25 15:57 | |
![]() | Är det respektlöst att kalla pappan till vuxna barn för gubbe? Vad betyder gubbe för dig? Dessutom tycker jag du ska läsa vad du själv skrev nyss, det var okänsligt och respektlöst enligt mig. | |
| elak kanin - Ej medlem längre | 2010-05-25 15:58 | |
![]() | "Att sätta hela familjens sammanhållning för några tusenlappar oavsett om man är fattig eller rik, jag tycker att det är småaktigt. Ut och jobba lite extra så har du dom tusenlapparna. Det är ändo inte era pengar. Hade er far levat hade ni inte haft pengarna." bara för att förtydliga. | |
| stol | 2010-05-25 15:58 | |
![]() | Det är så himla typiskt att när föräldrarna dör då börjar huggsexan om pengarna. Det är många familjer som splittras för gott av girighet. Kan man inte avstå pengar bara för fridens skull. | |
| stol | 2010-05-25 16:02 | |
![]() | Skulle du vilja bli kallad för gubbe av dina barn. Av respekt kallar man inte sin far för gubbe, men det kanske du tycker är ok, det är kanske därför du kallar dig för "elak kanin" | |
| Harlort - Ej medlem längre | 2010-05-25 16:03 | |
![]() | Stäng den här jävla tråden. Förstår inte syftet med den, visst TS vill moraliskt stöd men enligt arvslagen så kan brodern inte nekas arv. Men om de 15000 kom från något som ni sålt och inte finns med i boupptäckning så är det väl bara att ta stålarna och skita i brodern. Eller? | |
| proktolog | 2010-05-25 16:09 | |
![]() | Han har inte tagit del i vare sig bouppteckning eller begravningen. Han har som sagt vägrat all kontakt med vår far. Jag pratade med honom och berättade vad vi fått ut nu, jag påminde honom om vad han var skyldig pappa. Det slutade med att han kallade mej en massa otrevligheter och att han slängde på luren. Vår pappa var skyldig mej och min andra bror sammanlagt 5000 kr. Pengar som vi givetvis inte kan få tillbaka eftersom han är död. Så med detta i bagaget känns det bara ännu mera rätt att vi två borde dela på summan som trots allt bara blir 7000 kr var. Det är även jag och min bror som har renoverat ägodelen, lagt ut den på nätet och fixat med precis allt runtomkring vår fars död. Så lätt då för min bror att sitta och vilja kamma in pengar utan ansvar. Sen vilken summa det handlar om är helt oväsentligt anser jag. 100.000 kan också vara lite pengar, det beror på vad man har för levnadsstandard. Att vi bråkar om småsummor och att det är bättre att behålla husfriden kan ju lika gärna tillskrivas min bror som vill ha men inte hjälpa till eller ta ansvar för sitt handlande. | |
| proktolog | 2010-05-25 16:11 | |
![]() | Förstår du inte syftet Harlort?? Ganska så enkelt, moraliskt stöd eller åsikter hur människor resonerar kring detta. Klart man funderar på om man resonerar helt fel. | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2010-05-25 16:20 | |
![]() | Det här är ingen enkel fråga Proktolog. Och forumet här är kanske inte det rätta heller. Det rör upp mycket känslor, det märker man. Följ din känsla, för visst vet du hur det här ska lösas. Det behöver ingen anonym Betapetspelare tala om för dig. Annat är det med min försvunna USB-kabel... | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-25 16:20 | |
![]() | Vilken broder stod prylen skriven på? | |
| proktolog | 2010-05-25 16:20 | |
![]() | Haha,,ja den kabeln lär du inte se igen. Du har glömt den borta, tyvärr. | |
| proktolog | 2010-05-25 16:21 | |
![]() | Min bror som också ska dela med mej | |
| ingson | 2010-05-25 16:24 | |
![]() | Tja, ska man vara riktigt moraliskt högstående så bör väl dödsboet oavsett var pengarna kommer ifrån först försöka att reglera den avlidnes samtliga skulder, inklusive dem till kronofogden. | |
| proktolog | 2010-05-25 16:26 | |
![]() | Han har inga skulder hos kronofogden nu. Vi reglera de för flera år sen. Men han kunde vid det tillfället som ägodelen köptes inte äga något och har efter det stått kvar på min bror. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-05-25 16:29 | |
![]() | Brodern som prylen står skriven på borde utan dåligt samvete kunna ta igen de 5000 fadern var skyldig honom. Hade det varit min familj hade vi nog givit mest till den som hade haft det sämst, alltså var i störst behov av pengarna. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-25 16:30 | |
![]() | Jag anser nog att den skulden var något som er far skulle ha drivit in under sin levnadstid och egentligen inget ni övriga syskon har med att göra. Sen kan man absolut ifrågasätta brodern om han hävdar sin del i "arvet". Hur vida han haft kontakt med sin far eller inte tycker jag i sammanhanget är ganska oväsentligt eftersom ett arv normalt sätt inte ska påverkas av kontakt. Som sagt ett moraliskt stöd i att din broder är girig kan nog alla ge dig, däremot är det nog svårt att finna det rätt rent rättsligt och sakligt berättigat att vägra honom sin del. Hade det rört sig om högre summor din broder lånat och ett högre "arv" din fader efterlämnat så hade det varit fullt möjligt att ta tvisten i rätten och du och ditt andra syskon hade antagligen fått rätt. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-05-25 16:32 | |
![]() | Prokto: Törs man fråga vilken av bröderna prylen stod skriven på? Den giriga eller den andre? Stod den skriven på den giriga brodern så är HAN överhuvudtaget inte obligerad att ge dig och din gode bror några pengar, och detsamma borde gälla åt andra hållet också dvs, din gode bror behöver inte dela med sig av pengarna till vare sig dig eller din giriga bror om han inte vill. | |