Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade38
Mobilspel
Pågående19 201

Forumkategorier

Användare Inlägg  
wildman2010-06-07 14:26
Antal inlägg: 3860

ett bra tips brukar också vara att kolla i vänkretsen. Vad kör dom för märke? Kan jag låna grejor av någon? Det brukar nog vara det kraftigaste incitamentet att välja ett visst märke. Annars är det fullständigt egalt vilket märke du kör. Jag håller dock med de flesta om att det kan finnas fördelar att välja ett större märke.
Utöver Canon/Nikon kan man ju iof titta på Pentax eller Sony som faktiskt skickar med en del finesser som C/P saknar för samma pengar.

Själv kör jag Canon. (5D och 40D)

Schatzi2010-06-07 15:17
Antal inlägg: 137

Jag köpte en Sony DCS-HX1 i julas och jag är helnöjd.
Den har allting ifrån vidvinkel till macro inbygd. Speciellt macro bilderna blir helt underbara, skarpa och bra bilder även om man är mindre än 1mm från objektet man fotograferar. Har ännu inte provat ut vidvinkel mer än på skoj, resultatet har varit helt övertygande. Sitter bra i handen, är lätt att använda även på rörliga objekt. Hur cool panoramafunktion som helt, svep kameran från vänster till höger och det är klart. Val mellan att bara ta en bild i taget eller flera efter varandra i olika hastigheter. Kan även ta manuella bilder där du kan ändra slutartid och bländare samt iso för att manupulera ljuset. Inbygd blixt som kan utlösas automatiskt, manuellt eller inte alls. Man kan skifta skärpan till olika punkter i bilden (bakrund eller annan plats/objekt). Bra batteritid, laddar batterit i ca 1 timme men kan fota i flera timmar utan problem. Sotr och tydlig display. Ja det finns mycket mycket mer att upptäcka som jag inte hunnit med

Detta är en Brickkamera inte en spegelreflex men den har alla funtioner som en spegelreflex och kvalitetsmässigt skulle jag jämföra dem med varandra. Fördelen är att eftersom det är en brickkamera får man mer för pengarna jämfört med spegelreflex (dvs kostar mindre för antal funtioner). Nackdelarna är att det inte är en spegelreflex, objektiv kan inte bytas ut men har vidvinkel till macro. Vissa funktioner som val av punkt för skärpan fungerar inte i automatisktläge utan kan enbart användas vid manuell fotografering. Detta gäller några funktioner i kameran.

Lycka till med valet av ny kamera :)

wildman2010-06-07 15:22

Nja, den Sonyn är knappast ett alternativ som ersättare för systemkameran. Främst för att den som så många andra kameror i kompaktklassen har en mindre sensor som gör den betydligt sämre i dåligt ljus.
Men har man inga ambitioner att fota i sämre ljus eller inte har några ambitioner att byta till bättre objektiv med tiden så KANSKE den kan vara ett alternativ.

(Jag gissar att Schatzi jobbar som säljare till vardags ;-)))

wildman2010-06-07 15:22

www.dpreview.com/rev...pa ge16.asp

wildman2010-06-07 15:26

Dessutom missar man samma möjlighet till korta skärpedjup som systemkamerorna har just pga sin större sensor.

Schatzi2010-06-07 15:39
Antal inlägg: 137

I dåkigt ljus funkar den utmärkt om man använder stativ och ändrar slutatiden. Tyvärr så kan man inte ha flera minuter slutartid så som i systemkameror men funkar ändå bra tycker jag.

Haha wildman, du har rätt jag jobbar som säljare men i huvudsak är jag jätte intresserad av fotografering och har läst foto som inriktning på gymnasiet. Därav alla argumen, jag hat testat och är nöjd. Har även en systemkamera av äldre modell. Men har inte råd med spegelreflex där man enadast får basic för samma pris som en Brickkamera, därför valde jag just Sony. Den är inte långt ifrån en spegelreflex. Korta skärpedjup har jag ännu inte testat på kameran så det kan jag inte uttala mig om.

Vet inte hur man sätter upp bilder i forumet annars skulle jag kunna ge lite exempelbilder.
Jag själv fotar mest med macro, kameran är som gjord för sådanna bilder.

sommarmoln2010-06-07 15:43
Antal inlägg: 53

Nikon eller Canon, finns inga andra att välja mellan tycker jag.
Jag har själv en Nikon D40 som jag är mycket nöjd med.

Så mitt råd blir Nikon

Lycka till!

wildman2010-06-07 15:45

Well, det är ju långt ifrån alltid motivet står så still att man kan ha minuters slutartid även om kameran klarar av det. Vanligen åker ISO upp och det är då en liten sensor straffar sig.
Kan tänka mig att för just macro kan den funka bra.
Och rent ekonomiskt är det ju självklart en annan femma....
:-)

Kotilda2010-06-07 15:54
Antal inlägg: 158

har en nikon d3000 och jag är super nöjd med den. Lätthanterlig och bra.

Tess 082010-06-07 18:48
Antal inlägg: 18003

Canon!! Alltid Canon!!
Jag har en (gammal) systemkamera som inte är digital.. Gillar den skarpt!! Jag har funderat på en systemkamera ett tag nu och helst vill jag ha en Canon Eos 50D!! Kostar lite pengar dock...

witchgame2010-06-08 03:38
Antal inlägg: 1826

Jag har haft både canon och numera nikon systemkamera, nikon D90 är suverän och som sagt det finns bra objektiv att köpa till den med, den är lätthanterlig och ger suveräna bilder. Jag älskar min Nikonkamera!

hugokolbaz2010-06-09 00:54
Antal inlägg: 665

Köpte D3000 för ett par veckor sen. 4000 pengar kostade den och jag är sjukt nöjd! Superbilder!

ramsay - Ej medlem längre2010-06-09 00:55
Antal inlägg: 9204

en dyr. mina billiga tar bilder av skitdålig kvalitet.

bujum2010-06-09 01:53
Antal inlägg: 1750

Har Nikon D80 och den är verkligen toppen. Men den finns inte mer. Men välj som sagt Nikon eller Canon!
De som fotograferar sport säger att Canon är snäppet bättre när det gäller att plåta action, men jag tror inte vi vanliga dödliga kan se någon skillnad. Själv skulle jag gärna vilja uppgradera till Nikon D90 som alla lovprisar.
Vill göra lite reklam för ett objektiv som spänner 18-200. Då slipper du byta så ofta.
Lycka till!

Pseudonymf2010-06-09 12:15
Antal inlägg: 8282

Vad tror ni om denna?
www.pixmania.se/se/s...-a f-s.html

Kan det vara nåt?!
Det står att det är för amatörer och jag får väl klassas som amatör i detta fall. Dock vill jag ha en kamera som jag kan utvecklas med och inte behöva köpa en ny efter 2 månader. Den ska vara bra, helt enkelt ;)

Koste2010-06-09 12:44
Antal inlägg: 423

Köp en begagnad på tex fotosidan.se och ett fast objektiv med bländare 1,4-1,8 så får du mycket för pengarna om du gillar kort skärpedjup.

Kitobjektiven de skickar med är inget bra. Bra bilder kan du ta med vilken kamera som helst.

Mitt tips är att ha stort minneskort, 2 batterier, extern blixt och stor hårddisk, fjärrkontroll om du vill ta HDR.
Har själv en D90, men saknar fler fokuspunkter, automatisk skärpa på filmning och liveview funkar dåligt.

Foto är som vilket intresse som helst, du kan plöja ner hur mycket pengar som helst, ändå går det uppgradera rubbet.

emmylicious2010-06-09 12:45
Antal inlägg: 4501

Var in en snabbis på MediaMarkt i Västerås igår och såg att dom hade Canon EOS 450D för 4490 kr. Bara ett litet tips! :) Kanske är lika hos andra MediaMarkt också. Det är iaf en tusenlapp billigare än på nätet.

devilseye2010-06-09 12:55
Antal inlägg: 224

Pseudo, den kommer fungera ypperligt. Är det något man ska "växa" med när det gäller systemkameror är objektiven. Det är där du märker störst skillnad. Sen vill man alltid ha bättre, och bättre på allt. Det är som en drog om man fastnar i fototräsket...

Bulls_Eye_1 - Ej medlem längre2010-06-09 16:26
Antal inlägg: 60

Här en en bra sajt som sammanfattar olika tester:

www.smartson.se/test...me ror.html

pacc2010-06-09 17:51
Antal inlägg: 140

Gå till en butik och testa hur de passar i handen,
både dyrare D90 och de nya hybriderna från Olympus/Panasonic.

Sedan finns det ju specifika krav som macro, filmning etc.
som man bara kan sammanfatta som dyrt...

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?