Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 1 |
Inloggade | 2 |
Mobilspel
Pågående | 19 310 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
le-lou | 2010-06-08 09:29 | |
![]() | tror som wildman. och bobo flux. | |
Tess 08 | 2010-06-08 09:33 | |
![]() | Jag har funderat ett tag nu och funderar på om det är bättre att känna irritation eller vara hätsk i sitt sinne en längre stund än hat få en känsla av hat som flammar upp för att sedan dö? Jag funderar också på om folk som verkligen försöker framhäva sina egna goda sidor verkligen har alla dessa och bara dessa? | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-06-08 09:52 | |
![]() | Det är fascinerande hur folk kan bli fixerade vid människor de knappt känner, och inbilla sig att de känner "kärlek" respektive "hat" för dessa främlingar. Folk på nätet symboliserar väl människor i våra liv som vi vill göra upp med - vi får en skymt av en egenskap och bygger upp hela vår (dröm-)bild utifrån vad vi förväntar oss att få syn på. För vissa personer går de här sakerna överstyr på ett sorgligt vis. Jag kan känna förakt gentemot vissa egenskaper och företeelser, men oftast känner jag medlidande. Hat känner jag mycket sällan. | |
DieHard - Ej medlem längre | 2010-06-08 09:55 | |
![]() | Jag tror inte ett ögonblick på människor som framhäver sin egen präktighet. Präktigheten faller ju just av anledningen att de själva framhäver den. :)) Om flera andra människor påpekar att t.ex du Tess08 är en fin och kärleksfylld människa så förstår man att Tess08 verkligen har fina sidor. Om du skulle, som vissa andra, ständigt och jämt påpeka vilken fin rättvis och fördomsfri person du själv är så får hela saken//personen ett löjets skimmer över sig. Men saken är ändå den att man inte hatar såna självcentrerade personer, man tycker bara att de är löjliga helt enkelt. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:01 | |
![]() | Jag hävdar att det krävs att det funnits väldigt starka band till en person för att man skall känna hat. Hat är en form av väldigt grov besvikelse och förakt. Att tex hata djurplågare, våldtäktsmän eller barnmisshandlare tror jag är orimligt. Man hatar en gärning inte en person. Om inte personen i fråga står en mycket nära dvs då är nog hat rätt ord. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:02 | |
![]() | DieHard: Jag kan hålla med dig om att folk som pratar vitt och brett om sina goda egenskaper sällan lever upp till det. Jag blir jätteprovocerad av när folk är så dåliga människokännare att de tar sådana människors skryt på allvar och dömer dem utifrån det de berättar - inte det de gör. Men jag pratar om IRL nu. Forumvärlden kan påminna om den verkliga världen, men här får man alltid fråga sig hur mycket av det förakt man känner som ligger inom en själv. Man vet helt enkelt för lite för att göra en rättvis bedömning. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:04 | |
![]() | Men vad har människans självgodhet med hat att göra, jag förstår inte? Kan ni känna hat till en person för att den är själgod? Då är det nog bara avundsjuka skulle jag påstå. | |
Gautama | 2010-06-08 10:04 | |
![]() | Håller fullkomligt med dej Sylvia. | |
Gautama | 2010-06-08 10:05 | |
![]() | Det håller jag också med om NOUBA. | |
SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:07 | |
![]() | Nouba: Jag håller med. Hat är ett starkt ord som indikerar ett djupt engagemang. Känner man hat mot främmande människor - ja, då borde man fråga sig vem/vad man egentligen hatar. Däremot är det inte konstigt att irritera sig på vissa sorters människor. Det gör jag dagligen, här och i verkliga livet. | |
Källargubben - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:17 | |
![]() | Jag hatar spenaten, fisken och tomaten... :) Jag tror att att hatkänslan är individuell, den kan vara olika kraftfull. Mannen som nästan slog ihjäl morsan hatade jag i flera år, dvs jag önskade honom allt lidande och mer där till, men den som led mest var jag, han är psykopat och känner inte... Fail :) Många av oss har blivit retade i skolan, hatar vi dem? Jag gör det inte, men jag väljer ändå att dissa deras vännerförfrågan på facebook. Man är inget offer för hatet längre. :) Precis sm SylviaPlath så måste man fokusera på var hatet ligger på. Många av våra nynazister kommer från missbrukarfamiljer, men istället för att lägga hatet på familjen så hamnar den helt fel :/ Jag irriterar mig på folk som använder försvarsmekanismer i diskussion istället för att ta ansvar för sitt handlande. Dvs "Ja men du dåååå!" eller "ja, men du sa/gjorde ju så" Samt de som använder sig av personangrepp för att vinna tvisten. Usch... :/ | |
DieHard - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:21 | |
![]() | Min spontana reaktion på ditt inpass SylviaPlath är att jag önskar att din intellektuella status kunde smitta av sig på vissa andra här. Visst är det skillnad på IRL och forumvärlden men man kan ändå väldigt snabbt se vilka som ständigt och jämt framhäver sin egen förträfflighet, detta oftast på bekostnad av andras välmående. Nålfina, illa inlindade elakheter som medvetet provocerar//sårar duggar tätt som ett aprilregn. Det är ett av de falska handlingar//beteenden jag villigt erkänner att jag hatar. Handlingen alltså, inte människan bakom handlingen. Jag skulle ärligt talat aldrig slösa så mycket energi som hat kräver på låga personer av det slag jag ovan nämnde. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:26 | |
![]() | Nemen vad ni är märkliga, det är precid dem små detaljerna jag tycker är det fina med öppna forum:) | |
DieHard - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:36 | |
![]() | -NOUBA_ är en av forumets roligaste. Älskar din envishet och ditt humör. Där finns verkligen inget att vare sig hata eller ens tycka illa om :)) | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:40 | |
![]() | Haha shiiiiit jag har en hemlig beundrare. Snart blir jag anklagad för att ha dubba nick här OCH vara mer än en smula självgod;) | |
nippertippan | 2010-06-08 10:45 | |
![]() | HAT är en hemsk känsla. Den äter upp en själv inifrån till slut. Jag försöker att förlåta människor som varit oschyssta, så att jag inte ska plågas av hat. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-08 10:47 | |
![]() | Det faller på sin orimlighet, du är alldeles för bra på betapet, skönt!;) | |
Gautama | 2010-06-08 11:06 | |
![]() | Håller med dej nippertippan. Tror det är mycket bättre att vara förlåtande än att lägga kraft på hat. Ungdomar brukar vara i denna hatkänsla i tid och otid men det handlar ofta om ålder och omognad. Allt blir så stort i ungdomen men med ålder kommer vishet och man inser vad som är värt att lägga energi på. Har man ett öppet sinne inför människor i sin omgivning och försöker se varför vissa beter sig på ett visst sätt så kommer man längre tror jag, och man mår bättre på vägen:-) | |
ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-08 11:17 | |
![]() | jag hatar två personer. båda har förstört beyond belif i mitt liv. men det räcker inte, de är också så genomruttna och vidriga på precis varje plan att jag lätt skulle lägga en kula i pannan på dem bara jag slapp sitta i fängelse. vad jag tror ni talar om däremot är LUST. man skapar en stark bild av någon (som själv bekräftar den) och roar sig med att bekräfta dens förljugenhet, självgodhet eller vad det kan vara. detta är lustfyllt om personen lider av detta. träffade en kille ett tag som ärligt talat var ett riktigt bottennapp. jag o ett annat ex till honom manuvrerade ut honom från hela bekantskapskretsen, la ut bilder på nätet, lurade honom på blindate m påhittad kvinna etc, filmade honom... det var ett otroligt lustfyllt tidsfördriv. han frågade -varför hatar ni mig? (ibörjan). det blev ju bara ännu roligare. att han gjorde sig så viktig att han trodde att hat drev oss. när det bara var så betydelselöst för oss och därför än elakare (och roligare) i sin enkelhet. mot slutet sa han- jag förstår att ni hatar mig. men då hade vi tröttnat redan, trots att det gav det oss ett gott skratt. | |
-NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-08 11:23 | |
![]() | ramsey: Hahaha mycket roligt. Fast jag skulle nog anse att ni hade en allvarlig hang-up snarare än ett hat emot killen i fråga. | |