Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 3 |
| Grisen Böjningslistan | 19 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 319 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stickovich | 2010-06-08 18:18 | |
![]() | I samråd med läkare! | |
| LisaLong | 2010-06-08 18:24 | |
![]() | nettan det är mer än okej att trappa ner då du talat med en läkare. Men trappa ner försiktigt..tex äter du 2 tab dagligen, kanske du ska minska en halv och äta den dosen en längre tid osv. Skulle du börja må väldigt dåligt en tid (menar nu inte biverkningarna) kanske du behöver öka den halva du minskade. Men alltid värt att prova om man känner så:) Jag har erfarenhet av det. Men jag minskade ner så mycket o min läkare frågade HUR mycket jag hade minskat...berättade att jag åt en halv tablett tablett om dan, men det var lika med att inte ta någon alls, så nu äter jag minimala av min medicin som är 1 tab om dan och det känns bra:) Önskar dig lycka till. apbur att rekommendera andra att trappa ner på egen hand är HELT FEL, man ska alltid prata med en läkare. Sen om biverkningarna kan leda till självmordstankar tycker jag det är en farlig biverkning. | |
| apbur | 2010-06-08 18:31 | |
![]() | LisaLong, jag har inte rekommenderat det. Jag är ganska övertygad om att en majoritet slutar med sina antidepressiva utan att först konsultera en läkare. Har man tagit läkemedlet tillräckligt länge och känner sig helt frisk och vill fasa ut medicinen tror jag knappast en läkare skulle säga emot. Man kan ju tänka själv trots att man gått på antidepressiva. Jag tycker också man bör ta reda på vad man stoppar i sig och hur det läkemedel man tar fungerar i kroppen. Har man inget intresse av att lära sig sånt bör man givetvis betala för att nån annan ska tala om för en hur man ska bete sig. | |
| LisaLong | 2010-06-08 20:56 | |
![]() | apbur det är inte alltid man blir frisk av sån medicin, det är mer som insulin för många, nåt som saknas i kroppen, men det finns många sorter så det är ju svårt att diskutera när man inte vet vad för slags medicin TS äter. Och att konsultera sin läkare har ingenting med att man inte kan tänka eller kan tänka att göra. En läkare skriver ut sån medicin och talar då om biverkningar etc. Och du skriver också absolut kan man trappa ner själv, så det ser jag som en rekomendation att det är okej. Har du själv ätit sådan medicin någon gång så borde du vet att läkarkontakten är väldigt viktig | |
| apbur | 2010-06-09 00:39 | |
![]() | LisaLong, visst kan det vara så att man inte är redo att trappa ned. Då lär man ju märka det under tiden. Hade jag tagit antidepressiva under en längre tid och känt mig bra hade jag tyckt det var onödigt att ringa och få en tid hos doktorn för att informera om att jag tänkte fasa ut medicinen. Det är inte så svårt att ta reda på hur man bör gå tillväga och förhoppningsvis har man redan fått den informationen när man fick läkemedlet utskrivet. Skulle det bli totalknas får man väl fortsätta behandlingen som den var tänkt och kanske då kontakta sjukvården. Att man absolut inte får trappa ned utan att först larma en läkare ser jag som löjligt. Det beror väl helt på hur behandlingen sett ut och om man varit svårbehandlad eller inte. Men låt oss för enkelhetens skull säga att det inte är ok att lära känna sin kropp, vara väl insatt i sin behandling och i möjligaste mån sköta sina mediciner själv. | |
| LisaLong | 2010-06-09 10:03 | |
![]() | apbur inte för att på något vis låta nedlåtande men detta ämnet är du inte insatt i. Att känna sin kropp har ingenting med detta att göra. Man kan känna sig bra men det behöver inte betyda att det är dags att sänka sin medicinering. Ja sån information brukar man få och läkaren brukar alltid då tala om att om man vill minska ska man ta kontakt med läkaren. Antideppmedicin finns det oändligt många sorter av. Sen dom flesta som äter antidepp har i viss mån alltid en viss kontakt med läkaren eller psykologen. | |
| Gautama | 2010-06-09 10:10 | |
![]() | Det spelar ingen roll vilken medicin man äter så ska man alltid prata med sin läkare innan man gör några ändringar. Skulle du ändra själv om du åt medicin för diabetes, hjärtat eller blodtrycket apbur? Den medicin man äter vid depressioner är minst lika viktig. Det är inte sockerpiller man stoppar i sig. | |
| Margana | 2010-06-09 10:11 | |
![]() | Nettan, en annan biverkning du kan känna av är att du känner dig elektrisk i kroppen men mest i huvudet. Som om pyttesmå blixtar stöter emot något i huvudet, mycket svårt att förklara men är inte alls obehaligt på något sätt. När man laborerar med antidepp under en upptrappning eller en nedtrappning kan man känna sig sämre än innan men det betyder inte att du kommer att behöva äta medicin längre tid. Du måste helt enkelt äta samma dos under en längre tid för att kunna avgöra om det är rätt dos eller inte. Vill också berätta att de biverkningar jag beskrivit är såna jag själv kännt och fått beskrivna av en psykiatriker innan jag trappade ner. Det är med andra ord inget jag som lekman hittat på. Jag tror att det kommer att ordna sig för dig. | |
| Bim1964 | 2010-06-09 10:48 | |
![]() | Åt morfin tabletter efter mina nackoperationer fick även Ketogan sprutor mot mina smärtor då jag låg inne. När jag skulle trappa ner mitt Morfin fick jag en annan medicin som skulle dämpa biverkningarna. Gick jättebra hade inga problem alls. Nu går det inte att jämföra mediciner. Men du ska se att det att gå bra men gör det i samråd med din läkare. Du kommer säkert att få symtom som är märkliga som andra redan har skrivit om här. Men det går över och blir det för jäkligt kan du ju alltid skriva här i forumet:) | |
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2010-06-09 11:06 | |
![]() | Försök att inte fokusera så mycket på att du trappar ner och hur det känns.Helt klart kommer du att känna av det men det är väldigt olika för alla människor. Ta bort liiiiiite i taget och ligg kvar på den dosen ett tag innan du plockar bort mera. Lycka till! | |
| Satyra | 2010-06-09 11:20 | |
![]() | "Den jobbigaste biverkningen som jag fick var att det blixtrar till i huvudet lite titt som tätt." Som stickovich skriver har jag också upplevt det då jag trappat ned Zoloft, som jag brukat i perioder. Vid ögonrörelser/huvudrörelse r känns det som man får en kortslutning i skallen, det blixtrar till och känns asmysko någon kort sekund. Den känslan har suttit i upp till flera månader för min del och första gången jag trappade ur Zoloften var den så ny på marknaden att den uttagningsbiverkningen inte ens var registrerad i fass - numera är den det vill jag minnas. Utöver dessa blixtrar har jag inte upplevt några direkta biverkningar vid nedtrappning/uttagning, varken av Zoloften eller då jag ännu längre tillbaka brukade Cipramil under en period. Effekten av medicinen har sen suttit i ändå i ca ett halvår - då som först har jag känt mig som medicinfri - dvs. återgått till att må skit igen! hahaha Sorry för min galghumor. ;-) | |
| nettan23 | 2010-06-09 12:24 | |
![]() | Tack för era svar :) Har pratat med läkare som jag nämnt ett par ggr nu ;) Jag har ätit Efexor 150 mg och har nu gått ner till 112,5 mg och ska äta den dosen i en månad och sen minska till 75 mg, det var den dosen jag började på för 5-6 år sen. Har försökt sluta innan, men var tvungen att börja igen, men skam den som ger sig. Idag är andra dagen av nedtrappningen, har haft lite huvudvärk och igår svettades jag rätt kraftigt, men än så länge känns det bra, hmm lite kass i magen oxå + lite ryckningar i nacken. Försöker att inte känna efter för mkt men det är svårt! | |
| apbur | 2010-06-09 13:41 | |
![]() | guatama, nej, det spelar roll vilken medicin man äter. Vissa mediciner bör patienten själv lära sig reglera. En diabetiker ändrar sin insulindos beroende på hur högt sockervärde de har. Det är av största vikt att patienten själv lär känna sin kropp. Samma sak med många andra mediciner. I synnerhet hormonterapi då det enbart är patienten själv som kan avgöra vilken dos som fungerar bäst. En läkare kan inte känna åt dig. De kan enbart fråga vad du känner. Jag och många andra som skaffat oss den nödvändiga kunskap som behövs om den behandling man genomgår får naturligtvis också mer ansvar från sin läkare. Jag får många gånger recept utskrivna där läkaren förklarar att jag själv får avgöra när jag eventuellt behöver medicinen. Jag ser inte att det finns någon anledning att ta ifrån människor det egna ansvaret. För nån princips skull. | |
| nettan23 | 2010-06-09 13:50 | |
![]() | Fick ingen vidare "hjälp" av läkaren, mer än att skriva ut recept, annars får jag ju klara det på egen hand. Fast man har ju hört om de som slutar tvärt, men där kanske det sunda förnuftet saknas som sagt! Men förstår vad ni båda menar... | |
| snorklan | 2010-06-09 14:18 | |
![]() | Jag gjorde det på egen hand, från väldigt svag dos och mådde minst sagt blä i två veckor. Jag hade yrsel, svettningar, mardrömmar och "elstötar" i nacken och huvudet (kan inte förklara det på bättre sätt). Men när jag hört att andra som trappat ner och slutat med läkarhjälp haft precis samma symptom, men då under längre tid känner jag absolut att det var värt det. Ju snabbare desto bättre resonerar jag.. Jag kan dock inte råda dig att följa mitt exempel då jag inte vet något om dig och hur du mår, alla påverkas vi ju olika, det är bara min erfarenhet.. | |
| snorklan | 2010-06-09 14:18 | |
![]() | slutade tvärt that is.. det framgick nog inte. | |
| nettan23 | 2010-06-09 14:55 | |
![]() | Oj det va starkt av dig :) | |
| snorklan | 2010-06-09 15:01 | |
![]() | Snarare dumdristigt, men jag var bortrest och hade glömt tabletterna hemma så efter att ha missat två dagar och mådde skräp så tänkte jag att det var lika bra att passa på att avsluta helt.. | |
| nettan23 | 2010-06-09 15:45 | |
![]() | Haha ja varför inte ;) Hur länge kände av utsättningsbesvären? Har du mått bra sen dess? :) | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2010-06-09 15:53 | |
![]() | Cold turkey, has got me on the run | |