Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 19 178 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| devilseye | 2010-06-09 11:05 | |
![]() | www.gp.se/ekonomi/1....r- bostaden www.gp.se/ekonomi/1....ol a-pilhem Jag tycker fortfarande att det ligger en hund begraven här. Jag förmodar att han skrivit sig i Jönköping, annars skulle ju inte hyresbolaget ens ha kunnat förstå att han inte bodde där på veckorna. Jag är kluven till detta. visst är det tråkigt för honom, men samtidigt så vet jag ju vilket tryck det är på allmännyttan då det saknas många hyresrätter i storstäderna. Och frågan är ju om det är mest synd om honom som inte kan åka dit på helgen eller den bostadssökande 20 åringen som inte får en lägenhet alls.... | |
| kajix | 2010-06-09 11:05 | |
![]() | jag tycker synd om den stackarn som har jobb och är skriven i göteborg som måste bo hos sin gamla faster bara för att nån idiot hyr en lägenhet utan att bo där. | |
| devilseye | 2010-06-09 11:11 | |
![]() | Eftersom han gått ut med namn i tidningen kan jag konstatera att han står skriven i Jönköping, och har så gjort i minst 3 år iaf. Så jag tycker att detta beslutet känns ganska ok faktiskt. | |
| Minta | 2010-06-09 11:19 | |
![]() | Ja, han är ju skriveniI Jönköping enligt a-kassereglerna (om man får tro tidningen) därför att han jobbar där, men sitt hem har han i Göteborg. | |
| Minta | 2010-06-09 11:19 | |
![]() | Kajix, han bor i lägenheten när han inte jobbar. Det är ju det som är poängen. | |
| Minta | 2010-06-09 11:20 | |
![]() | Om man är rädd om sin lägenhet får man tänka sig för flera gånger innan man tar jobb någon annanstans. | |
| devilseye | 2010-06-09 11:28 | |
![]() | I nätversionen av tidningen står det ju inget om A-kasseregler. Dessutom så törs jag påstå att det inte stämmer. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att man inte får behålla en lägenhet i en stad där man inte är skriven. Inte hos allmännyttan. Hade man godtagit detta så hade det blivit ÄNNU svårare att få lägenhet för dom som söker eftersom ännu fler hade tagit detta som förevändning för att behålla sina lägenher. | |
| Minta | 2010-06-09 11:33 | |
![]() | Jag tycker att det är fel om som i fallet jag beskrev, en person verkligen har ett annat boende och bara har kvar lägenheten "i reserv" eller till sina släktingar. Men den här mannen har ju bara följt arbetsreglerna och ser inte Jönköping som sin bostadsort. Lägenheten i Gbg är hans hem och han är där varje helg och en eller ett par gånger i veckan. Alla hans vänner bor där och hans familj. I papperstidningen står det om a-kassereglerna och mantalsskrivningsort. | |
| devilseye | 2010-06-09 11:37 | |
![]() | Jo men i det fallet du beskrev så har ju inte bolaget fått veta det, hade dom det så hade han ju åkt ut. Så det har ju inte med något att göra. Det torde stå uppenbart för de allra flesta svenskar att man anses vara "hemma" där man är skriven. Du får gärna citera tidningens exakta ord om a-kasseregler, för dom tror jag inte existerar. Det låter som en konstruktion av honom. I övrigt är det ju HELT omöjligt att kontrollera om någon "bor" i en lägenhet på helgerna etc, så det är ju inget man kan ta hänsyn till i ett regelverk. Som jag sa så skulle ju massor av människor hävda det för att behålla lägenheten då. | |
| devilseye | 2010-06-09 11:39 | |
![]() | Som exempel kan jag ju säga att det då skulle innebära att alla Stockholmare som pendlar utanför sin hemkommun = VÄLDIGT många skulle få skriva sig där dom jobbar. Du inser väl själv hur befängt det låter. Har du aldrig jobbat utanför din hemkommun? Har du inte kunnat vara med i a-kassan då? Själv jobbar jag utanför min hemkommun utan problem. Man behöver inte vara einstein för att förstå att killen är ute och seglar om han påstår det. | |
| Bitte - Administratör | 2010-06-09 11:41 | |
![]() | Har nu läst och det har INGET med A-kassan att göra ,, det är bostadsbolaget som sagt upp lägenheten och INGET annat Bitet | |
| Minta | 2010-06-09 11:53 | |
![]() | A-kassereglerna angavs som förklaring till att han var skriven i Jönköping, inte som förklaring till att han blev vräkt. Om han är ute och seglar har han ju duperat GP. | |
| Minta | 2010-06-09 11:54 | |
![]() | Han fick också rätt i hyresnämnen men inte i kammarrätten (tror jag det var) dit Familjebostäder drev ärendet. | |
| Minta | 2010-06-09 11:58 | |
![]() | Göta hovrätt gav FB rätt. | |
| Minta | 2010-06-09 11:59 | |
![]() | Han hade fått rådet av a-kassan att skriva sig i Jönköping. | |
| Minta | 2010-06-09 12:00 | |
![]() | FB anser det vara en lyxtillvaro att bo och arbeta i en stad och ha kvar en attraktiv lägenhet på helgerna. De tänker väl inte på de nya arbetsreglerna då. | |
| Minta | 2010-06-09 12:01 | |
![]() | Han har inte pendlat utan bott i Jönköping under veckorna. Nej, jag har inte pendlat själv. | |
| devilseye | 2010-06-09 12:50 | |
![]() | Fått rådet av a-kassan att skriva sig där? Då undrar man ju varför? Som sagt, tänk själv på alla som jobabr utanför sin hemkommun. Det lär ju vara halva den arbetsföra befolkningen. Vem som inte faktagranskar eller luras vet jag inte. Dock tycker jag personligen att det är helt klockrent att man inte ska kunna ha kvar en lägenhet när man väljer att skriva sig i en annan stad. Ser inte alls det konstiga i dessa reglerna. | |
| Minta | 2010-06-09 12:54 | |
![]() | Han ångrar säkert i efterhand att han skrev sig i Jönköping. Han har haft dåliga rådgivare. | |
| Minta | 2010-06-09 12:55 | |
![]() | Han gjorde ju helt klart ett misstag att skriva sig där om a-kassereglerna inte stämmer. | |