Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 53 |
Mobilspel
| Pågående | 19 278 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| bj-olle | 2010-06-11 12:22 | |
![]() | så när det händer i rinkeby då handlar det om ras, men när tusentals vita medelklassungar raserar halva göteborg så handlar det om nåt annat? | |
| Minta | 2010-06-11 12:28 | |
![]() | Ja, då är det handlingskraftiga ungdomar som vill förändra samhället. Det är det också när de krossar glasrutor hos småbutiker som säljer kött. | |
| Yamma | 2010-06-11 12:30 | |
![]() | Hehehe. | |
| janne121212 | 2010-06-11 12:31 | |
![]() | Jag tror att du kan finna hieranon på bägge ställena | |
| stefanpbb | 2010-06-11 12:43 | |
![]() | Finns säkert invandrarbakgrund bland många vita medelklassungar och även bland veganer-Likväl finns det svenska ungdomar i Rinkeby | |
| bj-olle | 2010-06-11 12:48 | |
![]() | ja det finns "svenskar" i rinkeby. men det förändrar inte att stället ser ut som en påse skit. det måste vara vansinnigt trist att bo där. eller ska man säga "outsägligt torftigt, men man vänjer sig" ha ha | |
| Yamma | 2010-06-11 12:49 | |
![]() | Ja, de borde göra Rinkeby lika fint som Husby! | |
| magnusito | 2010-06-11 12:53 | |
![]() | Ni tävlar om att ha en djävligt samstämmig lätt ironisk ton. Den är motbjudande. Kanske finns alternativet att reagera på det som händer istället... | |
| apbur | 2010-06-11 12:58 | |
![]() | I Göteborg är inte förorterna alls speciellt trista. Jag kan inte se att det skulle vara mer trist för en ungdom att bo i Biskopsgården, Angered, Tynnered än i exempelvis Partille. Är det inte lite skillnad på att krossa köttbutikernas glasrutor med budskapet "kött är mord" eller nåt liknande och att krossa alla glasrutor man kommer åt på det lokala torget med budskapet...ehh, ja, just det. | |
| stefanpbb | 2010-06-11 12:58 | |
![]() | gj-ålle Komenterade inte miljön då det inte var den ditt inlägg handlade om | |
| Yamma | 2010-06-11 12:59 | |
![]() | magnusito, de är nog mest ironiska eftersom de finner frågan fel formulerad. Hur reagerar du? Apbur, Husby är en känd, invandrartät förort här, men de har satsat massor på den, och här är jättefint nu. | |
| bj-olle | 2010-06-11 13:01 | |
![]() | vad handlade mitt inlägg om? | |
| stefanpbb | 2010-06-11 13:06 | |
![]() | bj-olle : "så när det händer i rinkeby då handlar det om ras, men när tusentals vita medelklassungar raserar halva göteborg så handlar det om nåt annat? " Hur är det ställt ? | |
| bj-olle | 2010-06-11 13:16 | |
![]() | jo, tack det är rätt bra. nej jag menar bara att man inte ska glömma att det finns våld lite här och var. det kanske är lite som i paris för några år sen när de tände eld på alla de där bilarna, och budskapet var liksom bara själva protesten. "här är vi" eller nåt. | |
| magnusito | 2010-06-11 13:18 | |
![]() | Yamma Jag blir upprörd. Visst kan jag hitta förståelse för mångas situaiton och tycka att det är fördjävligt att det är viktigare i vårt samhälle att vi röstar fram regeringar som vill att vi ska shoppa mer istället för att ta hand om utsatta grupper, t ex gamla, utsatta ungdomar, men jag blir samtidigt förbannad för så djävligt har de det inte där de bor. Ock även om de har det svårt så försvarar det inte sådana här tilltag. | |
| Pocaloca | 2010-06-11 13:36 | |
![]() | jag är INTE rasist. har bott i rinkeby på det glada 70-talet....men absolut tror jag att alldeles för många kultur krockar, leder till problem. Inte tu tal om att svenskar skulle vara bättre alls... =) | |
| Bulls_Eye_1 - Ej medlem längre | 2010-06-11 14:10 | |
![]() | Man kan ju faktiskt ställa sig frågan varför de förorter där det bor många muslimer drabbas av problem som andra förorter inte lider av? Det är samma slags problem som drabbar förorter till London och Paris. Varför hymla om detta faktum? Vad det sedan beror på, kan man ha olika åsikter på. Personligen tror jag att många muslimer - trots sin flyktingstatus - föredrar att ta med sig det sämsta från sina hemländer (våld, hot, islamism, terrorism, antidemokrati etc) när de flyttar till ett icke-muslimskt land, och för mig är det helt oacceptabelt. Detta gäller givetvis inte alla muslimer, men det är dessa muslimer som syns och hörs. Varför sker detta? Jag hävdar bestämt att det pågår ett muslimskt "korståg" i världen och att man från muslimskt håll har insett att det finns luckor att utnyttja i de demokratiska systemen. Att unga muslimer hakar på sånt kan till viss del ha med utanförskap att göra. Men jag tror inte att man kommer in mer i samhället genom att vandalisera sina bostadsområden. Eller vad tror ni? | |
| Sote | 2010-06-11 14:15 | |
![]() | Jag vet inte om man kan säga att ungar med invandrarbakgrund är mer våldsbenägna än sk svenska ungar , det kan ju helt enkelt vara området i sig som är så jävla hopplöst att det skapar våldstendenser hos ungdomarna i brist på annat. Jag har själv bott i Rinkeby och Tensta under många år och jobbat inom barnomsorgen så jag har haft många kontakter och sett väldigt mycket. Flyttade dock för drygt tio år sedan när mina barn skulle börja skolan då det för mig var helt otänkbart att bo kvar i den miljön. Min sambo är chilenare så det är inte av några rasistiska skläl utan enbart för att jag har sett så många barn både helsvenska och andra med så dåligt språk och så stor brist på respekt och uppfostran som överensstämmer med mina värderingar att jag inte skulle kunna tänka mig att fortsätta leva i den miljön. Dock så har jag genom åren sett en hel del inom stockhlms ungdomsfotboll som visar på att ungar/ledare/åskådare med invandrarbakgrund har en mycket större tendens till att bråka och strula vid matcher. Har själv ett lag som idag har övervägande andel killar med invandrarbakgrund även om dom flesta är födda här, och vi har fullt sjå på matcherna att hålla deras temprament i styr. Dom drar på sig gula och röda kort vid varje match och värst är det när laget dom möter också har samma sammansättning av spelare. Då hänger slagsmålet i luften. Jag ser en markant skillnad i deras syn på verbalt och fysikst våld jämfört med dom "svenska" killarna. Vi bor inte i ett område som är särskilt segregerat utan många av dom bor i vanliga botsdsområden (både hyreshus och villaområden)med både svenskar och invandrare och inte finns det mycket att göra på fritiden här heller förutom sport då. Om man tittar på stockholms fortbollsförbunds sk svarta lista där alla som blir avstängda från spel pga grova utvisningar så är det idag 59 personer på listan varav 34 har helt utlandklingande namn. En enda tjej finns på listan och det är sällan som man alls ser en tjej med. Jag vet inte om det på något sätt finns någon grund för det jag säger men det är mina erfarenheter under många år. Vad det beror på vet jag inte. Vi jobbar med dessa killar stenhårt och dom är väldigt respektfulla mot oss och helt fantastiskt fina killar men på planen när tempramentet tar över då har dom inte samma kontroll helt enkelt. | |
| Minta | 2010-06-11 14:32 | |
![]() | bj-olle, Kjell Höglund är bra. Jag tycker inte det är så stor skillnad på att urskillningslöst krossa köttbutikers glasrutor och andra glasrutor. Den jag såg senaste säljer kött från djur som haft det bra. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-06-11 14:36 | |
![]() | kajix-"vad tror du som rasist att det beror på?" haha:) | |