Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 9 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 19 012 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lillstölla | 2010-06-14 21:47 | |
![]() | Okej, det svaret kom innan jag hunnit ställa min fråga ens en gång:) Håller med dig mrsmaggart, är det kört, så att säga så ska man själv få avgöra. Vore det jag så skulle jag hellre få bestämma själv än att bara bli fullpumpad med morfin för att "dö naturligt" | |
| micro113 | 2010-06-14 21:48 | |
![]() | Lillstölla Fast ditt svar är fel. Vi har inte den rätten - däremot kan vi ta oss den rätten. Men det är skillnad. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2010-06-14 21:51 | |
![]() | Många gånger är det nog bta att man inte får välja själv..tex om du har drabbats av en depression. I Chandras fall var det nog den långa sakliga processen som gjorde att hon fick hjälp. Hon uppvisade inte några tecken på depression,vilket nog var avgörande för beslutet om dödshjälp. | |
| SethGecko | 2010-06-14 21:52 | |
![]() | för min del är det en självklarhet att få dö om man har kommit till det beslutet. det är ett rätt otrevligt förmyndarskap att förvägra någon den rätten och försöka bevisa för personen att det finns massor att leva för. Det gör det säkert för personen som försöker bevisa just det. Argumenten slutar ju till slut bara med att man agerar överman för personen ifråga, genom att hävda att personen inte tänkt tillräckligt, o.s.v. Sen ska man ju inte tvinga någon som inte vill hjälpa någon att dö att göra just det, men då kanske man bör byta personal, eller kanske inte ha ett jobb där man kanske måste göra sådana avgöranden. Överlag kanske man inte ska ha nära vårdpersonal vars värderingar och övertygelse går stick i stäv med patientens. | |
| Lillstölla | 2010-06-14 21:52 | |
![]() | Micro, Du kan inte säga att mitt svar är fel. Ingen bestämmer över mig förutom jag. Respektera istället min synpunkt. | |
| Amandaaan - Ej medlem längre | 2010-06-14 21:52 | |
![]() | Man har inte laglig rätt att avsluta sitt liv, precis som micro skriver. | |
| mrsmaggart | 2010-06-14 21:52 | |
![]() | Men om det inte finns något att leva för? Om det inte finns något att se fram emot? Om livet alltid har varit skit oavsett om man försökt hitta något positivt? Om man är ett stort misslyckande? Vad ska man då göra? | |
| SethGecko | 2010-06-14 21:55 | |
![]() | man har kanske ingen laglig rätt att avsluta sitt liv, men hur ska man bestraffas om man gör det? inte på något andligt sätt, utan bestraffas enligt lagen? Nä, det går inte. Det är knappast så att man bestraffas om man försöker ta livet av sig, men misslyckas. Visst, man får vård, men det är knappast ett straff. Vill man ta livet av sig och har medel för att göra det, så kommer man göra det, vare sig det står i lagen att man får det eller inte. | |
| mrsmaggart | 2010-06-14 21:56 | |
![]() | Om det är olagligt att ta livet av sig, vem ska man fängsla om personen i fråga redan är död? Man åker inte i fängelse om man försöker ta livet av sig och misslyckas! | |
| Amandaaan - Ej medlem längre | 2010-06-14 21:57 | |
![]() | Ni kanske ska tänka steget längre, det handlar inte om bestraffning utan om att undvika självdestruktivt beteende. Och finns det lagstadgat kan man ingripa. | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-06-14 21:57 | |
![]() | Sedan 1856 har man laglig rätt att begå självmord. | |
| SethGecko | 2010-06-14 21:57 | |
![]() | mrsmaggart: om man mot slutet av sitt liv känner så, så måste man nog acceptera att det inte blir bättre och på något sätt svälja det. är man 30-31 (som du och jag är), så bör man nog fortsätta söka efter mening och olika sätt att bryta de vanor/sällskap/omgivning man har som gjort att det ser ut som det gör. | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-06-14 21:59 | |
![]() | Vad jag förstår så funderar ts på rätten att få hjälp att dö när man är oåterkalleligt sjuk eller liknande. Har jag fel mrsmaggart? | |
| mrsmaggart | 2010-06-14 22:00 | |
![]() | Lättare sagt än gjort! | |
| Emollas | 2010-06-14 22:00 | |
![]() | lagligt och lagligt, men om man försöker och göra självmord så är det bara så att människor är av regel att alltid försöka hjälpa andra till ett bättre liv. Så hittar dem någon som försöker ta sitt liv ska den alltid räddas.... Du åker ju inte i fängelse eller får något straff för att man försöker ta ditt liv, däremot kan man åka in på psyket men det kanske är straff i sig...Så lagligt att ta sitt liv är det nog, bara man gör det själv | |
| Lillstölla | 2010-06-14 22:00 | |
![]() | Men du kanske ska tänka ett steg längre själv, finns det inget hopp, varför ska man då plågas. Kan väl få sluta sitt lidande istället. Lagar är i vissa lägen alldeles för inskränkande i egenbestämmanderätten. Nu handlar det ju inte om depression, där vet jag mycket väl att det är bra att det finns ett skyddsnät, utan om man är dödligt sjuk och det inte finns vare sig hopp eller bot. | |
| SethGecko | 2010-06-14 22:02 | |
![]() | mrsmaggart: ja, verkligen. i det närmaste omöjligt, men jag tror på att det går. även för dig. | |
| Emollas | 2010-06-14 22:03 | |
![]() | Mrsmaggart, har du verkligen provat psyk, kurator, bättre vänner, eller ligger du redan på dödsbädden? | |
| apbur | 2010-06-14 22:05 | |
![]() | Det är inte olagligt att begå självmord. Jag vet inte ens om det är olagligt att som privatperson skita i att förhindra ett självmord. Däremot tvångsomhändertar man en person som är i färd att ta sitt liv. Det handlar alltså om myndigheters skyldigheter, inte självmordskandidatens som micro ville få det till. | |
| SethGecko | 2010-06-14 22:07 | |
![]() | att "prova" bättre vänner, miljö, släkt, etc, är inget man gör i en handvändning och kan te sig i det närmaste som en omöjlighet. även med psykiatrisk hjälp. vill man, så kan man, tror jag. Även om det kan ses som väldigt överlägset att säga så. Jag har varit dock varit på botten och bara velat dö, jag skulle inte påstå att jag är på topp idag och det tror jag nog att jag aldrig kommer att vara heller, men man får ta tillvaro på de små sakerna i sitt liv som åtminstone skänker en lite glädje. Jag är helt övertygad om att mitt liv kommer ta slut på grund av att jag själv väljer det, det må vara på dödsbädden, då jag inte orkar kämpa längre, men det kan lika gärna vara långt innan dess. | |