Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade51
Mobilspel
Pågående19 868

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Watchman2010-06-17 08:49
Antal inlägg: 169

Ja, precis.

kajix2010-06-17 08:51
Antal inlägg: 7767

fast det finns inget F#-ackord i låten

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-17 09:05
Antal inlägg: 665

Nähepp, då är ackorden jag hittat fel? Hur ser ackorden ut då Kajix?

Satyra2010-06-17 09:23
Antal inlägg: 4561

Tyckte du inte att det funkade att spela på det ackordförenklade sättet, Källargubben?

LaFinDuTemps2010-06-17 09:28
Antal inlägg: 109

G/F# = Ett G-ackord med Fiss i basen

kajix2010-06-17 12:05

väl talat lafindutemps, finns bl a här:

www.all-guitar-chord...h= G%2FF%23

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-17 12:08

Satyra: Nädå, jag bara tänkte om kajix hade någon annan idé. De flesta vill nog mest glänsa med sina musikkunskaper vilket inte hjälper mig ett dugg.

Ska prova att spela lite senare idag :)

cheesemaster2010-06-17 12:16
Antal inlägg: 113

du behöver inte spela nåt fiss, det är bara basen som någon redan sagt.. alltså när det står G/F#. strunta helt enkelt i det. spela g.. verkar rimligast

Rhotheta2010-06-17 17:47
Antal inlägg: 4992

Kajix har rätt. G/F# betyder att man spelar ett helt vanligt G-ackord med den skillnaden att långfingret skall ligga på band två i stället för band tre på den mörkaste strängen (=tjockaste).(I själva verket bör också lång-och pekfinger byta plats) Ett ackord byggs upp av enskilda toner och beroende på var man sätter fingret på en sträng genereras olika toner. Den mörkaste strängen lös kallas E. På första bandet (närmast stämstkruvarna) erhålles tonen F. Nästa ton (band två är ett höjt F, så kallat Fiss. Detta betecknas F#) Den tonen fungerar som baston i ackordet G/F# (= G med fiss i basen) Ett rent G-ackord har i stället tonen G på mörkaste strängens tredje band som baston (mörkaste tonen i ackordet)

Baston är inte samma som grundton. Ackordet G utgörs av tonerna G, H och D. G är grundton och ger ackordet dess namn. Ackordet G kan med fördel spelas med annan baston än G, (i det här fallet F#), speciellt om man vill höra hur bastonen vandrar nedåt för varje ackordbyte. I sekvensen G, G/F#, Em Används fäljande bastoner: G, F# samt E. (Band3, band2, samt lös E-sträng)

Jag kanske är övertydlig, men vissa vet vad olika ackord heter utan att för den skull känna till vad de enskilda tonerna heter och var de ligger.

Em/B tas som vanligt Em, men man struntar i mörka E-strängen
B/F# tas som ett A, fast på band 4 istället för band två och utelämna de två mörkaste strängarna (A&E) , samt ljusaste E. Vill du ha med den skall band 2 tryckas ned.
För att få
Em Fyra ljusaste strängar med band två på sträng fyra nedtryckt
Em/D Låt sträng fyra (D-strängen) också vara lös
C Tag ett vanligt C, men uteslut mörkaste E-strängen (sträng 6)
C/D Uteslut nu även sträng 5 och låt sträng 4 vara lös.
(Skulle kollat Kajix länk först)

Det kanske finns elegantare alternativ, men du söker i alla fall en baston som vandrar snyggt i dessa ackordföljder. Knäpp basen separat för att lyssna och studera vad som händer med bastonen, så kommer du att ha mycket roligare med musik framöver. Du har stor frihet att göra egna förbättringar på låtar som du kan och du kan upptäcka att du kan ta ut låtar som förr verkade svåra, men som bara bygger på enkla basgångar.
Lärt mig den hårda vägen i hög ålder och har knappt led-gehör;)

Med andra ord finns det stort hopp.
Lycka till.

Rhotheta2010-06-17 17:49
Antal inlägg: 4992

P.S. Låter det helt kacka någonstans, så har jag skrivit fel, eller så har du tolkat fel. Dina öron ljuger inte. Gå tillbaka, analysera och fundera D.S.
Eller så behöver gitarren stämmas;)

bj-olle2010-06-17 17:59
Antal inlägg: 3350

det enda ackordet som har en "viktig" skillnad i bastonen är D/C eftersom det är ett D7-ackord. ta bara ett D7 om det känns som att den fjärde ackordtonen känns skön att ha med.

annars är mitt tips att om du tycker det är lite knepigt med basgångar och grejer, så skit i att spela dom bara. risken är att du kommer låta lite ansträngd och osäker. bättre att kunna göra det med känsla och fint än att krångla till det med grejer man inte är så säker på.

alla som spelar låtar gör dem på sitt sätt, det är bäst så. om nu nån tyckte att en genomgångsdissonans (vad var det där med att skryta med musikkunskaper?) är tufft, så behöver det inte betyda att DITT uppförande blir bäst så.

lär dig en massa tuffa ackord efteråt, så kan du spela dom nästa gång, när de sitter som järnet.

bj-olle2010-06-17 18:08

just ja, om du spelar den i C istället så blir F# ett H (eller B om man vill).
jag transponerar den åt dig.

Här slutar jag min resa C G C C/B
på gränsen till ett annat land Am Am/E F G G/F
Jag känner mig så trött, E E/B E
så sliten och så nött; Am Am/G F F/G
men jag ser ljus C
på flodens andra strand G C

bj-olle2010-06-17 18:09

och om jag var du skulle jag nog framförallt skita i F/G och bara spela F

kajix2010-06-17 22:07

Om man tar G-ackordet (bear claw, som pheobe i friends brukar säga :) med lång-, ring-, och lillfingret blir det lätt att ta F#et med pekfingret.

Watchman2010-06-18 16:28

Jag tar på mig dumstruten och lovar att härefter dyrt och heligt att läsa vilka ackord som ingår innan jag uttalar mig.

bj-olle2010-06-18 16:36

äsch watchman, skit i det. nu jammar vi lite här i tråden tycker jag.

*twang!*

Källargubben - Ej medlem längre2010-06-18 16:38

Tack för transporteringen bj-olle. Har annars inga problem med att byta ackord, men den här låten kommer att bli lite speciell pga att den skall liras på en begravning. vill inte göra fel, får inte göra fel.

Watchman2010-06-18 16:56

Menmen, två mycket användbara "#" ackord som du faktiskt kan komma att behöva är just F# "Fiss" som du tar som jag beskrev det och B# "Bess" som du tar som ett B men ett steg högre upp på halsen.
Klart vi ska jamma :)

Watchman2010-06-18 16:57

Det finns förövrigt askalasbra ackordsidor att hitta om du googlar.

bj-olle2010-06-18 17:10

ha ha ha faaaaaaan watchman, ha ha ha
B# är "Biss" eller "Hiss". eller C om man hellre vill.

har man en fobi mot # ackord kan man ju bara stava om dom till b ackord. F# blir alltså Gb :)

allright, vi jammar! jag börjar med refrängriffet från the bad bad thing med chris isaac...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?