Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 68 |
Mobilspel
| Pågående | 19 329 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SethGecko | 2010-06-20 09:55 | |
![]() | Källargubben: meningen var att de skulle vara dokumentärfilmer om två "mods": Kenta och Stoffe, men Stoffe dog efter den första filmen så de två efterföljande filmerna handlar mer om Kenta. Anledningen till att de inte blir riktiga dokumentärer (vilket iofs är diskutabelt om det överhuvudtaget finns några såna) är att Stefan Jarl (regissör) instruerar Kenta och Stoffe rätt bra om vad de ska göra framför kameran, dessutom lät Jarl de båda huvudpersonerna bo hos honom och langade dessutom droger till de båda vid några tillfällen. | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-06-20 09:56 | |
![]() | SethGecko: Jo, det där men språket har man ju funderat på en del. Jag skulle vilja se en östgötsk skräckfilm, det vore najs :) | |
| Keiward | 2010-06-20 10:13 | |
![]() | Källar: Aha, my bad :) | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-06-20 10:14 | |
![]() | Keiward: Lugnt, tidigt på morgonen :) Det är alltså ingen som har sett Kommissarie Späck? | |
| bj-olle | 2010-06-20 10:26 | |
![]() | jag tycker det verkar som att produktionssidans förväntatningar på vad en filmmarknad är går jäkligt dåligt ihop med hur svensk kultur föds generellt. jag skulle verkligen vilja höra hur marknadsanalyserna går till på sf, när folk har diskussioner om huruvida svensk film är dålig generellt. det här är inte usa, så jag tycker vi kan släppa hollywood-nojan lite. är det nån som är med mig på att skriva en petition till sf: "gör aldrig mer en thriller!" | |
| Satyra | 2010-06-20 10:29 | |
![]() | Generellt sett har rätt svårt för svenska filmer, av samma orsak som Seth tog upp, nämligen dialogerna. Känns verkligen som teater, onaturligt, högtravigt, som om de bara läste upp manuset och därför har jag svårt att få någon direkt inlevelse i filmernas berättelser, tyvärr. Håller med Keiward om att danska filmer/skådisar är mångfaldigt bättre. Och det beror inte på att jag inte skulle förstå språket och därför inte höra det högtraviga - har varit gift med en dansk under många år och förstår därför språket flytande. ;-) | |
| Maja G | 2010-06-20 10:34 | |
![]() | Några bra svenska filmer enl.mig är: Låt den rätte komma in Prinsessa Flickan Gillade också skräckfilmen med bl a Johannes Brost då de flyttade in i ett hus där det spökade. Titeln på filmen har jag tappat bort just nu! | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2010-06-20 10:35 | |
![]() | Jag upplever rätt ofta att jag sitter vid min TV och har överseende med svensk film på ett sätt jag sällan har med filmer från övriga världen. Handlingen kan vara kass, dialogen snudd på outhärdlig, men jag sitter kvar för filmen är ju ändå svensk, och går på bästa sändningstid, och framställs som ett mästerverk av TVs presentatör. Det är ofta efteråt en viss indignation infinner sig. Men den är glömd när nästa svenska film ska visas, då sitter jag där igen och hoppas att nu blir det bra. Jag tror att det i grund och botten är igenkänningsfaktorn jag tilltalas mest av. Nu menar jag för Guds skull inte att svenskarna talar styltat och outhärdligt, nej nej, men samhällsbilden och skeendet som visas går oftast att identifiera sig med i stort. Det blir begripligt på ett sätt jag kan uppleva att amerikansk film sällan blir, då dessa utspels i en miljö jag inte känner. Förmodligen är det så att varje land med ekonomi och självaktning har en viss filmproduktion. Och förmodligen floppar många filmer ute i världen också. Men dessa hör man antagligen sällan talas om. | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-06-20 10:39 | |
![]() | Många säger att asiatiska skräckisar är bra, men samma gäller ju där, det finns mycket bottenskrap också. "Den nya människan" är en rätt okej film tycker jag. Eller så är jag lurad av filmens intressanta ämne :) | |
| Källargubben - Ej medlem längre | 2010-06-20 10:41 | |
![]() | M_Gräddnos: Besökarna heter den sköna svenska b-skräckis du pratar om. Den är ju inte så bra, men härlig ändå på något sätt :) | |
| SethGecko | 2010-06-20 10:41 | |
![]() | Ålandspojken: fast jag kan känna tvärtom rätt ofta med svensk film, vad det gäller igenkänningsfaktorn. Jag kan oftare känna igen mig i amerikanska komedier om folk som är mellan 20 och 30 år gamla. givetvis inte språket då, men hur de värderar sitt liv och vad de pratar om. jag saknar den igenkänningen i svenska filmer. varför det är så, vet jag inte. | |
| Pseudonymf | 2010-06-20 10:51 | |
![]() | Jag avskyr Smala Sussie. Däremot _gillar_ jag Kopps, Jalla Jalla, Skenbart, Yrrol. HippHipp, Johan Falk (även om de hamnar lite längre ner på skalan), Beck, Wallander, Astrid Lindgrens filmer (även om Prussiluskan är dubbad och att Mio min Mio's spökhuvud ser ut som nåt mina dagisbarn klippt och klistrat ihop) samt Lukas Moodyson's filmer :) Men den enda jag _älskar_ är Skenbart <3 | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-06-20 11:05 | |
![]() | Finns många bra tycker jag (har dock inte sett kommissarie Späck än); I taket lyser stjärnorna Yrrol Kopps Mannen på taket Tjorven och Skrållan Kvarteret Korpen Förortsungar Låt den rätte komma in Åke och hans värld Och så allt med Åke Söderblom <3 Gills utländska filmer med svensk regissör? :) Gilbert Grape Chocolat Ciderhusreglerna | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2010-06-20 11:13 | |
![]() | SethGecko: Kanske är det så att film till stor del handlar om vilka preferenser man har till övriga livet? Du kanske är jättehemma i den amerikanska kulturen, kanske bott där tidigare, haft amerikanska vänner eller helt enkelt är mer urban än jag som är uppväxt ute på ett vindpinat skär. Jag tror sådant spelar roll, vem man är och vad man relaterar till när man ser sin film. För din del innebär ju det att ditt utbud av sevärda filmer är aningen större än mitt, som får försöka stå ut med Krister Henrikssons mediokra tolkning av Kurt Wallander på söndagskvällarna... *smile* | |
| SethGecko | 2010-06-20 11:17 | |
![]() | Ålandspojken: haha. så kan det mycket väl vara, men faktum är att jag aldrig varit i USA, men det är nog sant att jag ägnat mig åt mycket amerikansk kultur och då är det nog lättare att se sig själv i de filmerna. | |
| Labret | 2010-06-20 11:39 | |
![]() | Män som hatar kvinnor Frostbiten (även om den är så dålig att dne blir bra!) Smala sussie Irene Huss filmerna Vingar av Glas well, finns en hel del bra? Även fast jAg föredrar amerikanska och asiatiska filmer då skräck är en favorit, och det finns inte särskilt mycket att välja på där inom svenskt! | |
| MrLitzkie | 2010-06-20 11:42 | |
![]() | Millenium-trilogin och Tusenbröder. | |
| Sampa22 | 2010-06-20 12:11 | |
![]() | Repmånad är en riktig klassiker. Kanske är roligare för oss som gjort lumpen än för de som inte gjort den. Klockren humor helt i min smak!! | |
| mrsmaggart | 2010-06-20 19:33 | |
![]() | Jag har länge varit emot svensk film men ändrade mig i och med Millenium - filmerna. Men någon som stör mig är att det oftast i svenska filmer är svårt att höra vad folk säger. Jag har helt normal hörsel så det är inte det är problemet. När jag tittat på svensk film har jag ofta ljudet på högt för att höra vad som sägs, men då blir ljudet alldeles för högt när det kommer musik. Det är irriterande. | |
| sagotant | 2010-06-20 19:39 | |
![]() | zingo är ju en klassiker! ;) | |