Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
kajix2010-06-21 14:50
Antal inlägg: 7767

fk är riksdagens myndighetsutövare

Nasty Nimrod2010-06-21 15:06
Antal inlägg: 1063

regression: Kan du utveckla?

regression2010-06-21 15:22
Antal inlägg: 1563

Nasty,

Från sajten:

''NU FÅR DET VARA NOG!

HUR FÖRSÄKRINGSKASSAN BEHANDLAR DE SJUKA.

De har länge gömt sig bakom Regeringens nya Sjukförsäkringsreform som genomfördes med dunder och brak den 1jan 2010.

De skyller på att de inte fick nog med tid att förbereda sig inför reformen.

Men sanningen är att de har skapat sina egna lagar och regler på hur de ska få bort alla sjuka från tryggheten att ha en sjukförsäkring.

Det är dags att de talar om var i lagtexten det står att de får behandla sjuka på det här sättet.

De sjuka blir utan ekonomisk ersättning och får klara sig bäst de kan.''

Och så vidare och så vidare...

Nasty Nimrod2010-06-21 15:25
Antal inlägg: 1063

Om man påstår att någon bryter mot lagen bör man ge en förklaring hur lagtexten lyder, och varför det är ett lagbrott.

Utan sammanhang låter det mest som indignerad propaganda.

regression2010-06-21 15:28

Ja, det gör det.

regression2010-06-21 15:30

Jag har iofs aldrig stött på någon form av civil olydnad som inte är uttryck för ''indignerad propaganda''. Det är liksom vad man tar till när ingen lyssnar på en.

ankanka - Ej medlem längre2010-06-21 16:03
Antal inlägg: 211

Jag kommer. Ska bara sjukanmäla mig från jobbet...

mrsmaggart2010-06-21 20:18
Antal inlägg: 7928

Jag blev utförsäkrad i fredags och det verkar inte blir problem med min ersättning. Jag får pengar från min A-kassa eftersom jag har dagar kvar där.
De som få det lägsta bidraget verkar vara de som antingen inte har varit med i någon a-kassa eller inte har dagar kvar.
Min kontakt med F-kassan har bara varit positiv.
Även om det är väldigt jobbigt för många så finns det även vi som det fungerar för.

kajix2010-06-21 20:26
Antal inlägg: 7767

om f-kassan gör fel ska man klaga till riksdan.

Tångkrabban2010-06-21 22:27
Antal inlägg: 118

Klart att det är väldigt tråkigt att vara sjuk men jag tycker att alltför många sjukskrivnai det här landet väntar sig att de ska ha samma standard som vi som jobbar har. Det är ju inte tanken med varken sjuk/arbeslöshets/socialb idrag, utan att man ska kunna överleva. Vill man kunna hålla samma standard får man se till att komplettera med privata försäkringar.

Hoodman - Ej medlem längre2010-06-21 22:32
Antal inlägg: 2826

Jag vill inte att mina skattepengar ska gå till människor som låtsas vara sjuka för att dem är för lata för att jobba...

Gautama2010-06-21 22:40
Antal inlägg: 6854

Är det något som du tror sjukskrivna gör Tångkrabban? Förväntar sig samma standard som de arbetande?
Jag har iofs inte vetskap om hur alla människor tänker men har mycket svårt att tro att man som sjukskriven förväntar sig att få ut liknande som en lön!
Men att förvänta sig att kunna överleva är en helt annan sak. Och vadå privata försäkringar? Det har väl knappast en vanlig arbetare råd att teckna ens.

Hoodman och vilka är det som är för lata att arbeta? Är det alla sjukskrivna? Reglerna drabbar ju alla och inte de fåtal som fuskar!!

Tångkrabban2010-06-21 22:45
Antal inlägg: 118

Hoodman jag håller med men det finns såklart personer som verkligen är sjuka och ska då naturligtvis ha vår hjälp att klara sig. Men jag kan inte hjälpa att jag stör mig på tex mitt jobb, där har vi "tanter" som bara jobbar halvtid och är sjukskrivna resten. De får ut i kuvertet nästan lika mycket som jag som jobbar heltid. Samtidigt berättar de gärna om hur de åker till Ullared, klipper gräset, putsar fönster och hinner med allt möjligt, som jag har svårt att hinna med eftersom jag jobbar dubbelt så mycket....

Lillstölla2010-06-21 22:52
Antal inlägg: 23831

Hade jag inte varit i stugan hade jag absolut deltagit!! Lycka till imorgon´:)

mrsmaggart2010-06-21 22:58
Antal inlägg: 7928

Hoddman, Tångkrabban. Jag har inte träffat en enda sjukskriven person som "hittar" på en sjukdom för att slippa jobba.
Själv önskar jag att jag var frisk igen så att jag kunde skaffa ett jobb.
De flesta sjukskrivna ligger inte hemma hela dagarna, om de inte är så sjuka att det inte kan gå hemifrån.
Jag har varit sjukskriven länge men har en aktivitet att gå till varje vardag. Det är ett måste för att det någonsin ska gå att komma tillbaka till ett arbete.
Sen finns det självklart några som försöker lura systemet och det är väldigt fel. Framför allt för att det ger andra uppfattningen om att alla sjukskriva försöker luras.
Om ni själva inte varit i denna situation så skulle ni inte yttra er så här.
Det är ett helvete att vara sjukskriven, man har ingen trygghet och blir dömd på förhand!

Yamma2010-06-21 23:10
Antal inlägg: 2285

Det är väl ingen som påstått att alla sjukskrivna luras?
Det Tångkrabban sa var att han inte vill att hans skattepengar går till de som gör det.

Miss_jk2010-06-21 23:14
Antal inlägg: 8941

Min kompis berättade just om hennes kompis pappa som precis blivit friskförklarad efter att ha haft en hjärntumör. Precis så här sade hon:
"Nu tycker han att det är ganska jobbigt att han måste börja jobba igen. Han har ju vant sig vid att kunna mecka med bilen hela dagarna."

Jag undrar då vad han hade gjort om det vart en mer "dold" sjukdom. Hade han månne spelat vidare på det då, så att han kunde fortsätta pula med bilen? Risken är ganska stor.

Jag såg en dokumentär för något år sedan om en tjej på ca 25-35 år som var sjukpensionär. Det hon gjorde hela dagarna var att vara barnvakt åt sina tre syskonbarn. Kan man verkligen inte jobba då? Inte med någonting alls?

Detta är bara två exempel, och jag tvivlar faktiskt starkt på att det bara är ett fåtal som fuskar. Jag är övertygad om att det är en hel del. Fuskar eller kanske bara inte fattar att de faktiskt kan jobba, dock kanske inte med det de jobbat med tidigare.

Lillstölla2010-06-21 23:15

Mrsmaggart: Förstår dig till 100%.

ramsay - Ej medlem längre2010-06-21 23:16
Antal inlägg: 9204

jag kommer att arbeta och tjäna pengar istället. pengar som ni sittprotesterande kan hämta ut sen när ni "gått in i väggen" eller vantrivs med era illa uppbyggda och dåligt satsade liv.

Lillstölla2010-06-21 23:24

Miss Jk: Jag kan förstå att din kompis sa så om sin pappa, det är ju så att man vänjer sig vid den vardagen man har under sin sjukperiod och att det sen kan vara väldigt tufft att komma tillbaka i jobb igen.

Och vad det gäller den tjejen i dokumentären du såg så är det ju tydligen fastställt att hon inte klarar av att jobba alls. Passa syskonbarnen är säkerligen tufft nog för henne, nu förväntar jag mig ju inte att en frisk människa ska förstå detta, men det är faktsikt så att all ens energi kan gå åt till en enda enkel sak som en frisk människa klarar av utan att ens tänka på det.
Passa syskonbarnen är ju säkert nåt hon mår bra av och det är inte säkert att hon klarar av nåt mer resten av dagen efter att ha passat dom.

Sen kan man ju inte dra det där med att man ska jobba hur långt som helst, i så fall skulle ju min pappas gravt cp-skadade kusin ut i jobb också, om man nu ska tänka så "Kan man verkligen inte jobba då? Inte med någonting alls?" Finns säkerligen något han skulle klara med som innefattar att trycka på en knapp eller nåt sånt.

Viljan att få ut folk i jobb går till sån överdrift så det inte är klokt, en kvinna jag känner, nästan 65 år gammal som gått sjukskriven i flera år ska ut i jobb fast hon är så dålig att hon inte kan använda sina händer ordentligt eller gå utan krycka medans hennes barnbarn som nyligen tagit studenten inte får någon som helst hjälp eller så från AF fast han har framtiden för sig. Det är ju så korkat!

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?