Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 113 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kremlan - Ej medlem längre | 2010-06-29 22:59 | |
![]() | Kremlan svarar: Jag håller med " med" :) | |
| wildcard | 2010-06-29 22:59 | |
![]() | Sitt inte och klappa på en rädd hund, då ger du näring åt rädslan och den tror att det är rätt att vara rädd. Lycka till! | |
| bajen2007 | 2010-06-29 22:59 | |
![]() | Zylkene hjälper | |
| wildcard | 2010-06-29 23:01 | |
![]() | Vem är Zylkene? | |
| kremlan - Ej medlem längre | 2010-06-29 23:04 | |
![]() | Zylkene är en medicin om jag har förstått rätt | |
| wildcard | 2010-06-29 23:23 | |
![]() | Ska man medicinera hunden varje gång det går åska? Eller ringa psykologen? | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-06-29 23:34 | |
![]() | När blev din hund åskrädd? Som valp eller senare "i livet"? | |
| annasofiew | 2010-06-29 23:54 | |
![]() | Det är ju olika från hund till hund, det kvittar vilken ras det är. Jag har själv varit ägare till två hundar av samma ras den ena var livrädd och den andra gjorde aldrig ett ljud ifrån sig. Så jag undrar egentligen vad det beror på om inte ägaren...? | |
| LisaLong | 2010-06-30 07:36 | |
![]() | med jag tror att grusplan menade att man ska försöka få hundens uppmärksamhet på något annat istället för åskan. NOUBA...nej du det tror jag inte funkar. Om du hade ett barn som var rädd för nåt, skulle du bara utsätta barnet för det tvärt? | |
| LisaLong | 2010-06-30 07:37 | |
![]() | grundsnygg...vet du varför hundar är rädda för smällare??? Din kommentar var baserad i okunskap | |
| LisaLong | 2010-06-30 07:39 | |
![]() | med här kanske är nåt du kan få användning av www.agria.se/agria/i...sf /id/5650 | |
| LisaLong | 2010-06-30 07:41 | |
![]() | gottmix71 fel fel fel... Vår hörsel uppfattar ljud på 20-20.000 Hz, t ex hundar uppfattar ljud på 20-100.000 Hz och har en snabbare hörsel som har en lägre smärtgräns än människans. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-30 08:09 | |
![]() | Lisalong: Japp det skulle jag! Om rädslan var regn och lite åska, larvigt! | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-30 08:16 | |
![]() | Jag gjorde för övrigt exakt så med min hund, han hade lärt sig från sin mamma och uppfödare att åska var något farligt. Jag tycke han var supertossig och valde att ta promenad mitt under ovädret, han fattade naturligtvis att det inte var farligt och skiter idag i både åska och fyrverkerier. Men visst, det finns nivåer på rädsla också, kanske inte funkar för alla. Jag skull dock aldrig hålla på och tramsa i så pass viktiga lägen! | |
| Mian45 - Ej medlem längre | 2010-06-30 08:27 | |
![]() | Det finns visst hundar som föds smällrädda.Så säg inget annat.Vi hade en bordercollie som var rädd när åskan dundrade på,nyårsrakter ska vi inte prata om,,,hon kom ut av misstag o då det small ute så sprang hon bort,det tog oss hela natten att hitta henne,skakandes i en lada.Nu har vi en cavalier o den är också ljud känslig,den är så rasen så säg inte att det är matte el husse som gör dom som dom är. Där emot kan man träna dom,vi har den fördelen att vår cavalier inte är rädd för smällare,,,han är ju av spanielras o dom jagar ju,men vissa hundar är ju inte det... | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-30 08:30 | |
![]() | Precis alla hundar (få undantag) blir rädda vid plötsliga ljud, förstår inte era liknelser! Som ägare flockledare ansvarar du själv för att din/ dina hundar mår bra även under regn/åska eller fyrverkerier. | |
| La bruja | 2010-06-30 09:01 | |
![]() | Hur menar du då Nouba? Har du gjort ett MH med en hund nån gång eller tittat på när man gör det? Dom flesta hundar klarar det alldeles utmärkt. Om du inte vet vad det är så är det ett mentaltest man utför för hundar som ska tävla inom tex lydnad,spår m.m . Det finns moment som tex testar skottfastheten och hur hunden reagerar på hot och plötsliga händelser och provokationer. Bla något som kallas för skrammel som är just precis det-man promenerar med hunden i skogen och plötsligt drar någon i ett snöre fäst till en typ vagn med en massa burkar som skramlar till av bara helvete. Så nej-alla hunar blir inte rädda för plötsliga ljud. | |
| persuader | 2010-06-30 10:06 | |
![]() | alla ni som tycker att man ska leka med rädd hund...det går inte!min jycke blir helt blockerad och det går inte att leka el att locka med nånting gott. Ok smällare på nyår och valborg å liknande kan man ju förutse före men åska är inte lika lätt att vara beredd på! Hon äräven mkt skotträdd så att tävla i högre klasser har bara varit att glömma | |
| micro113 | 2010-06-30 10:21 | |
![]() | Lisa Long Faktum är att Grundsnygg inte alls är helt fel ute. Ju mer ljudprovokation en hund är van vid i sin miljö, desto mer ljud kommer naturligtvis vara van att hantera och därför inte ha lägre benägenhet att reagera med rädsla på olika ljud. Just fyrverkerier året runt kan ju däremot vara svårt att åstadkomma, och eftersom det är ett starkt avvikande ljud så är många -- också skottfasta - hundar som reagerar på det. Hade regelbundet återkommande fyreverkier med täta intervall i närmiljön så skulle större delen av hundstammen dock lära sig att hantera detta också. Fördelen med detta skulle också vara att vi fick en ännu bättre utrensning på de nervösa ljud- och skotträdda individerna ur aveln. (vilket är önskvärt). La bruja har rätt. Det är ljudmomenten man ska titta extra på vid MH, samt vilka kvarstående rädslor hunden har vi varje moment. En hund får bli rädd vid dumpe till exempel, men bör inte ha för mycket kvarstående EFTER undersökning av föremålet. Vid ljud får den reagera - men helst inte dra till skogs som många gör, och inte ha kraftigt kvarstående. Det är vid ljudet och vid skotten man oftast får bryta på sällskapsraser främst. Ändå avlas på just de hundarna. | |
| -NOUBA- - Ej medlem längre | 2010-06-30 11:23 | |
![]() | La brunja: Mm du talar om undantagen. Jag har ingen kunskap kring det du talar om men det var intressant information. Tack för upplysningen. | |