Spelrum
Giraffen | 1 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 0 |
Inloggade | 1 |
Mobilspel
Pågående | 19 041 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Pocaloca | 2010-07-02 10:18 | |
![]() | Kan man rädda humlen med såpa vatten? | |
F_Errari | 2010-07-02 10:34 | |
![]() | Utmärkt tråd! Jag har två frågor: 1) När planterar man hallonbuskar och är det nåt särskilt man ska tänka på? 2) Jag ska gräva upp en massa rosenbuskar och plantera om dem. När bör detta ske och hur gör jag det på bästa sätt? | |
slånbär | 2010-07-02 12:08 | |
![]() | Pocaloca-om det är bladlöss som äter upp den så går såpvatten alldeles utmärkt. Blanda såpa och vatten i nån sprayhistoria och se till att du sprayar HELA växten -över och undersidor av bladen .Gör det inte i direkt solljus utan tex på kvällen. Lössen "kvävs" av såpan och dör. sedan är den ju rätt ful men gör du det i tid så går den att rädda. | |
Pocaloca | 2010-07-02 12:13 | |
![]() | oki....tack....ska jag prova! =) | |
Margana | 2010-07-03 09:25 | |
![]() | F-Errari: Flyttning av buskar kan man alltid göra men bäst är så klart på våren innan de börjat växa så mycket. Nu vet jag inte hur stor din buske är men om den är jättestor får du räkna med att det försvinner lite rötter vid flytten och då måste du minska storleken på busken också. Hösten kan funka om du inte vill vänta, men räkna även där med att ta bort en ansenlig mängd kvistar på busken. Svamlar lite men rådet lyder som följande: Vänta till våren och klipp så mycket i busken efteråt som du tycker att du kan utan att förstöra formen. | |
Mathisen | 2010-07-03 10:25 | |
![]() | Jag har drivit upp rosenböna (bondböna), den är cirka en meter nu och har börjat blomma. Plötsligt har två stora fina blad "gått av" precis där dom börjat växa på stammen! Inga fläckar på bladen, ingenting. Hittar inga djur förutom några blomflugor som surrar runt. Den står inne på min inglasade balkong. Några ideer? | |
Margana | 2010-07-03 10:32 | |
![]() | Mathisen: Kan vara helt naturligt, alla träd tappar sina blad nederst för att bilda tjockare stam. Det kan vara det som "hänt" din rosenböna, m a o så tror jag inte det är något fel på den. | |
Mathisen | 2010-07-03 10:41 | |
![]() | Aaaah! Vilken tur! Jag trodde att det var osynlig ohyra, hehe. Ja det är dom nedersta faktiskt! | |
Tess 08 | 2010-07-03 18:50 | |
![]() | F_errari- tänk bara på att du måste gräva rätt mycket när du ska flytta rosenbuskar. Hallonbuskar brukar klara det mesta om de kommer till ett ställe de gillar. De (samt bla vinbärsbuskar osv) kan man rota genom att vika ner en gren och lägga en sten över så den har jordkontakt. Då kommer det rötter där. En generell regel angående hur mycket man ska gräva osv när man flyttar (och ibland när man planterar) är att gropen man gräver bör vara lika stor som kronan på trädet/busken. Rätt stor ibland alltså. En annan generell regel är att träd och buskar som står ute året om klarar frost och kan planteras även om de finns risk för frost (tidigt på våren tex) | |
Margana | 2010-07-03 20:20 | |
![]() | F-Errari: En annan sak du bör tänka på när du planterar hallonbuskar är att de har en fantastisk förmåga att sprida sig genom rotskott. Själv har jag inte planterat några hallonbuskar för det har alltid funnits där jag bott redan. En kompis till mig planterade hallonbuskar i plastkärl utan botten just av den anledningen att de sprider sig så lätt. Har du en stor trädgård och det inte spelar någon roll om hallonen breder ut sig är det här förstås inte något problem. | |
Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-07-03 23:41 | |
![]() | Nu när det är så varmt ska man vattna gräsmattor på dagen, morgonen eller kvällen? | |
anneli72 - Ej medlem längre | 2010-07-03 23:43 | |
![]() | Dra ut slangen på natten..det blir bra. | |
Margana | 2010-07-04 09:56 | |
![]() | Grundsnygg: Vattnar du på dagen så dunstar mycket av vattnet, tidig morgon eller sen kväll är att föredra.....jag skulle nog ha vattnat på kvällen. | |
Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-10 16:03 | |
![]() | Någon som har tips på växter man kan ha i balkonglådan nu? Mina penséer som höll april-juli är döööda. :P | |
ttiittii - Ej medlem längre | 2012-06-10 19:10 | |
![]() | har planterat en del allåkerbär olika sorter,hoppas att dom trivs planterat en ny sorts krusbär och en blåbärs buske | |
Aquila1 | 2012-06-10 19:15 | |
![]() | Mår hibiskus bra av att stå ute? | |
slånbär | 2012-06-10 19:44 | |
![]() | Så fort det inte längre är risk för nattfrost så kan man ställa ut sina krukväxter på altan eller balkong. Dom mår fin fint av lite utevistelse ett par veckor om året dom också, i synnerhet Hibiscus. | |
Aquila1 | 2012-06-10 19:49 | |
![]() | Tack | |