Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 19 109 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nettan23 | 2010-07-05 13:59 | |
![]() | Guldplate: Det var ju en himla tur att det bara vart ett par stänk... Jag fick ju blåsor av det senaste ärret nu, men samtidigt så vart ju huden "död" frågan e om det e 2:a eller 3:e, sak samma, men vart går gränsen liksom? | |
| nettan23 | 2010-07-05 13:59 | |
![]() | Nu är det sårskorpa och rosa ny hud där skorpan lossat... | |
| anträffbar - Ej medlem längre | 2010-07-05 14:01 | |
![]() | Mina brännsår grad 1 och 2 har inte försvunnit. Har en brun fläck över magen som är ca 30 cm i diameter. Den har blivit en del av mig. Sådan här är jag och det trivs jag med. | |
| nettan23 | 2010-07-05 14:03 | |
![]() | Anträffbar: hmm...kan det vart att du solade för tidigt som gjorde att det finns kvar? :) | |
| Tess 08 | 2010-07-05 14:16 | |
![]() | Guldplate, ja, så kanske det var... Vet dock att 1a gradens är något de flesta råkat ut för... Sonen fick alla tre och där tredje gradens var så huden död ut. Den var gråvit och helt utan känsel. | |
| anträffbar - Ej medlem längre | 2010-07-05 14:38 | |
![]() | Nettan23, nej, efter att jag brände mig har jag inte solat magen. | |
| Pocaloca | 2010-07-05 14:56 | |
![]() | vanliga ärr försvinner inte...om dom är färska, och du vill minimera dom, ska du inte vara i solen i år...alltså, tejpa över i så fall... annars är det skönhetsoperation som gäller.... kram o lycka till! | |
| Satyra | 2010-07-05 15:17 | |
![]() | "Jo alltså andra gradens brännskada och mindre bleknar ju, fick ett STORT ärr på benet efter en gaskolv (?) från moped, det syns ju inte nu" nettan23 - Fick som 14-åring ett stort andragradens brännsår på vä vaden - också av en moppe - och det ärret är väl synligt än idag. (Är 45 nu). | |
| nettan23 | 2010-07-05 16:02 | |
![]() | Satyra: Hmm...okej antog att det gick bort eftersom det gjort det för mig, men det beror väl på från fall till fall. | |
| Labret | 2010-07-05 16:07 | |
![]() | Allt är ju inviduellt, vissa har bättre läkningsförmåga än andra och riktigt stora utmärkande ärr försvinner, medadans andra får leva med sina livet ut... Plastikoperation med olika metoder finns ju, men det kostar en del om man inte får det betalt av landstinget. Finns ju både laserbehandling samt att man kan göra hudtrasplentationer, men ja, man kan inte fixa det helt endå, så bra teknik finns inte. | |
| gosnosen | 2010-07-05 16:22 | |
![]() | Fick salpetersyra på min hand för tre år sen. "Det blir inga ärr av det" fick jag höra. Joho, det blir det visst! | |
| Lill-IT | 2010-07-05 16:59 | |
![]() | Jag har också bränt mig på ett avgasrör.. rätt ordentligt i min ungdoms vilda dagar. Bhandlade det med aloe, och det läkte fint. Första året var det lite gropigt, rödflammigt och vitt på vissa ställen.. andra året hade det bleknat till ett vitt och platt ärr. Men det tog väl säkert tio år innan det var helt borta. Jag har kompisar som framgångsrikt behandlat ärr (acneärr, akutkejsarsnittärr och andra operationsärr) med laser.. så de är väldigt duktiga nuförtiden på sånt. Mitt bästa råd är att kolla upp olika kliniker för laserbehandling och titta noga på vad de har för referenser, vad det kostar och så vidare. | |
| nettan23 | 2010-07-05 17:04 | |
![]() | Lill-it tack för tipset! :) | |
| nettan23 | 2010-07-05 17:05 | |
![]() | Mitt ärr från moppen läkte oxå ungefär som ditt...visst tog det tio år men det försvann ju iaf. :) | |
| Pialina | 2010-07-05 18:09 | |
![]() | Hur ärr försvinner eller inte etc varierar väldigt mycket, eftersom det finns olika sorters ärr. Det här beror på vad man råkat ut för, var på kroppen ärret finns och på hurdan hudtyp/ärrbenägenhet man har. De ärr jag känner till en hel del om är sk keloidärr, eftersom det är sådana jag drabbats av efter svår acne i tonåren. Enligt Wikipedia har 1 av 1000 benägenhet för keloidärr. Det typiska för keloidärr är att de så att säga är levande. De är upphöjda, röda, hårda och har benägenhet att klia, göra ont (tex som någon skulle sticka en kniv i det) och tyvärr växa. Också redan "döda" keloidärr kan vakna till liv igen, varför vet man inte. Hudläkaren sade vid förra besöket att man ändå aldrig ser aktiva keloidärr hos personer som uppnått pensionsåldern. Hurra, bara 30 år kvar då. :) Keloidärr kan inte opereras, eftersom problemet är att kroppen producerar för mycket ärrvävnad och opereras ärret då, bildas bara ännu mer ärrvävnad. På nätet har jag sett att keloidärr hos vissa kan bli enorma, som stora utväxter, men lyckligtvis är det ändå inte det vanliga. Behandlingar som kan vara effektiva för keloidärr är cryobehandling (kylbehandling), en viss sorts laserbehandling och kortison som sprutas in direkt i ärret. Vad som hjälper är olika från person till person. Jag har provat alla tre, men kortisonsprutorna är det enda som hjälper. Tyvärr är det också alltid bara tillfälligt. Dock finns det en mycket enkel metod som håller ärren i schack för mig och det är Cica-Care gelplatta. Det är en gelplatta som sätts på ärret och får sitta där dygnet runt. Den innehåller inga läkemedel och min hudläkare sa att han inte ritkigt vet varför den hjälper, men att han sett enorma förbättringar med hjälp av den. Den trycker ju ändå på ärret och jag antar att det hindrar det från att växa och bli irriterat, kanske är det bra också att det inte får luft. Huvudsaken är ju att den hjälper och det gör den verkligen. Slarvar jag och är utan ett par dagar märker jag genast av det. Nackdelen med Cica-Care gelplattan är att den är dyr. En platta kostar ca 120 euro, men räcker till många bitar, hur många beror förstås på hur stort ärr man har, och man kan använda varje bit länge. Varje gång jag duschar tvättar jag plattan och torkar den. När den inte längre hålls klibbig och genomskinlig, är det dags att byta. Den är alltså självhäftande, men för mig behövs också hudtejp (avrundade hörn på plattan får den att hållas bättre på plats). Plattan är dyr och svår att få tag på, men fungerar den är det ju välanvända pengar. Jag hörde första gången talas om plattan under studietiden, men tvekade pga priset och att chansen för att det skulle hjälpa enligt läkaren var ganska liten. När jag väl bestämt mig för att ta den, var den skickad tillbaka och så tänkte jag inte mer på det. Tänk om jag köpt den då, var ju så jättenära, vad mycket jag sparat beträffande pengar, utseende, läkarbesök och smärta. Plattan kan också användas för att förebygga svåra ärr, finns regler om hur snart efter en operation eller olycka man kan börja använda den och hur. Kan då också användas på vanliga färska, röda, höga ärr som inte är keloidärr. Silikongelen som någon tipsade om på förra sidan har inte hjälpt mig, liksom inte heller någon sorts tunn silikonplatta jag provade någon gång. Det blev ett långt inlägg, men vill gärna bespara folk lite lidande om det går genom att tipsa lite. Länk till Cica-Care gelplatta. wound.smith-nephew.c...od eId=3269 | |
| Guldplate | 2010-07-05 18:23 | |
![]() | nettan23: Har du en sårskorpa så innebär det ju att du har ett skadan tagit sig igenom huden och skapat ett, även om det låter lite mer groteskt, köttsår. Annars skapas det ju inga sårskorpor, eller hur?! Så även om brännskadan inte är så stor till ytan så skulle jag klassa din skada som tredje gradens brännskada. Den har ju tagit sig betydligt djupare än bara skapandet av blåsor. Kan lägga till att när du pratar brännskador så pratar du också procent av din kropps yta. Man brukar säga att din ena handflata motsvarar ca 1% av huden på din kropp. | |
| Satyra | 2010-07-05 18:34 | |
![]() | Har inte ens någonsin prövat någon "metod" att göra ärret mindre synligt, eller ens funderat på om det hade varit möjligt att få det att läka "snyggare" än det gjorde. Lider inte av de ärr jag fått genom livet helt enkel. Tvärtom, tycker ärr är charmiga, vare sig de sitter på mig eller andra. | |
| Pialina | 2010-07-05 19:33 | |
![]() | Det beror på hurdana ärr och var de sitter. Att ha sådana ärr i ansiktet att folk genast lägger märke till dem istället för själva personen i sig, måste vara jobbigt. Min rygg är inte vacker, eftersom det inte är fråga om ett ärr utan en hel massa. Den är ändå mycket bättre än för tio år sedan, för att inte tala om för drygt femton år sedan. Nuförtiden stör den inte mig de få gånger jag är och badar eller duschar med andra och jag skulle ändå inte gå runt i bikini eller kläder som lämnar ryggen bar. Däremot stör det att jag är dömd till att gå i t-skjortor. Varje annan blus, även om den inte ser det minsta urringad ut, avslöjar mitt största ärr som är stort och fult. Dessutom behöver det ju alltså vara täckt av gelplatta som är fasttejpad. Ärrbehandlingarna jag har gjort, har jag alltså inte gjort med tanke på utseende, utan för att ärren kliat, värkt och vuxit. Småningom lär jag behöva gå en omgång till just för att förhindra ytterligare tillväxt. Sedan är ju vi alla olika. Ett litet ärr är ett stort bekymmer för någon, medan ett större ärr på samma ställe inte är ett problem för någon annan. | |
| gottmix71 - Ej medlem längre | 2010-07-05 21:00 | |
![]() | Jag håller med Satyra i det hon skriver.. Har själv inga brännskadeärr, men väl en del andra :) Det är min "dagbok" över det liv jag levt, helt enkelt. Yxhugg, filekniv, "stenskott" osv... | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-07-06 09:56 | |
![]() | jag älskar ren slät orörd hud. det är vackert. det stör mig att jag har mer ärr än mina män. har tagit bort ngr stycken med laser men helt orörd blir aldrig huden igen. men annars kan jag rekomendera laserbehandlingar. det blir väldigt stor skillnad. | |