Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 112

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-07-10 10:19
Antal inlägg: 163

...skämmas för att DE gjort Sverige i behov...

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-10 10:24
Antal inlägg: 3768

Att SD får en del röster tyder väl ( i mina ögon i alla fall) att det finns ett helt gäng hyfsat lågutbildade, trångsynta människor.

Det skulle vara väldigt intressant att få statistik över SD:s väljare som visar dels hur många som bor i storstäder vs "landet" och dels vilken utbildning de har genomgått.

Det är inte så länge sen Ny Demokrati ångade fram genom landet. Om de som då röstade på ND blickar tillbaka nu, är de fortfarande stolta över sitt val?

Gautama2010-07-10 10:25
Antal inlägg: 6854

Håller med dej Locomondo.

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-07-10 10:25
Antal inlägg: 163

finns det ett gäng lågutbildade människor så finns det ett annat gäng som borde skämmas lite över att det har blivit så.

Svante872010-07-10 10:34
Antal inlägg: 119

Eftersom många förespråkar "mångfald" så måste det vara perfekt att SD finns. Hade de inte funnits hade det varit "mindrefald"

Lyckobaronen2010-07-10 10:42
Antal inlägg: 125

Gautama: Om din åsikt att man bör rösta för andras väl springer ur en genuin önskan att sätta andras intressen framför dina egna så är det väl i nån mån hedervärt men om dom baserar sig på en förväntan och ett önskemål att andra bör rösta med hänsyn till dina intressen först så kan man ifrågasätta om inte det är en egoism större än din väns, om än förtäckt..

Sen kan man ju också ifrågasätta om demokratin inte blir lite skev om alla röstar med nån annans intressen först.. tänk om vi glömmer nån stackare? Om alla röster för sin del så täcker vi åtminstone in alla medborgare..

BigBug2010-07-10 10:44
Antal inlägg: 16

UNDRAR VARFÖR!?!? hahahaha!

BigBug2010-07-10 10:45

Ni svenskar är så jävla blinda!

Liftactiv2010-07-10 10:48
Antal inlägg: 783

De flesta som röstar på SD är väl från områden med närhet till problemområden eller starkt utpräglade mångkulturella städer samt kransorterna, sällan Lidingö- eller Linköpingsbor, därav ev. lågutbildning och därmed känns det inte förvånande heller. Ser man till riksdagsledamöterna så har väl de rätt höga utbildningar med bl.a. magisterexamina om jag inte fattat fel. Flera egenföretagare vilket gör att de har mer än invandringspolitik på agendan.

Gautama2010-07-10 10:51

Lyckobaronen enligt min åsikt så röstar man även med tanke om sina medmänniskor. I ett fungerande samhälle så måste det finnas en helhet och en omtanke om varann. Men självklart så ser jag till mitt välbefinnande också.
Det behöver ju inte vara enbart den ena eller det andra.

Gautama2010-07-10 10:57

Sen kan man ju inte bara se till sin egna situation för tillfället utan se sitt liv på längre sikt. Hur det ser ut för mej idag kan lätt förändras på några sekunder så därför vill jag ha ett samhälle med väl underbygd välfärd. Jag kan också känna med andra människor som är mindre lyckat lottade i samhället vad det gäller den ekonomiska biten i alla fall.

För att vara fattig innebär ju inte att man är mindre lyckad. Jag vill vara med och betala för de som behöver det helt enkelt. Jag betalar nära hälften av mina intjänade pengar i skatt och jag är riktigt stolt över det. Det värmer gott i mig att kunna bidra till de som behöver det bättre än mej.

Lyckobaronen2010-07-10 11:00

Jag håller med dig Gautama! Självklart väger man in sina medmänniskor.

Min poäng var bara att vissa utger sig för att vara så humanitära och osjälviska att det inte blir trovärdigt och man nästan misstänker att det finns en dold agenda men då ska jag inte räkna dig dit ;)

Gautama2010-07-10 11:03

"Min poäng var bara att vissa utger sig för att vara så humanitära och osjälviska att det inte blir trovärdigt och man nästan misstänker att det finns en dold agenda men då ska jag inte räkna dig dit ;)"

Det håller jag med dej om Lyckobaronen och det finns säkert de som tror här att jag försöker hävda att jag är osjälvisk och fördomsfri ut i fingertopparna men så är inte fallet. Jag är en helt vanlig människa med lagom dos av självcentrering och egoism:-))

carlmartin - Ej medlem längre2010-07-10 11:04
Antal inlägg: 4590

"Det är en skam att det finns så många idioter i vårat land som lägger sin röst på ett sådant hatiskt, självcentrerat och empatilöst parti!"

var är empatin för "idioterna"

"Att SD får en del röster tyder väl ( i mina ögon i alla fall) att det finns ett helt gäng hyfsat lågutbildade, trångsynta människor."

Kan vara att det känns otryggt att vara lågutbildad och trångsynt - därför känner man sig hotad när det kommer andra lågutbildade (och i vissa fall trångsynta) människor till det samhälle man växt upp i. om man upplever sig själv som resurssvag är det rimligt att anta att man är mer orolig för sin plats i samhället.

jag tycker att det politiska projekt som invandringen till sverige kan ses som saknar en bra plan för hur man tar hand om den oro som uppstår när människor känner sig hotade av invandringen. jag upplever det som väldigt vanligt att man från politiskt håll fördömer negativa hållningar till invandringen. därvid undgår man att titta närmare på varför ett motstånd uppstår.

Lyckobaronen2010-07-10 11:10

Ja, jag vill väl tro att majoriteten av oss "betapetare" fortfarande besvärar sig med att ta del i världen utanför även om vi har snöat in oss på ett internetbaserat ordspel. =)

Tess 082010-07-10 11:11
Antal inlägg: 18003

Ibland så, Lyckobaronen... ibland så..

BigBug2010-07-10 11:12

Svenskarna kommer inte att få bestämma i sitt eget land snart.

Lyckobaronen2010-07-10 11:14

Svenskar är väl de med svenskt medborgarskap vilket råkar vara samma grupp som har rösträtt. Eller är ryssen på väg?

Lyckobaronen2010-07-10 11:22

Voltaires poäng va väl bara att du får tycka som du vill o jag får tycka som jag vill så kan vi sätta oss ner o snacka om saken över ett glas vin. Jag tror inte Voltaire i upprört tillstånd hade avregistrerat sig på betapet för att folk inte unisont underkänner en åsikt.

Tess 082010-07-10 11:27
Antal inlägg: 18003

Nej, jag är heller inget fan av rasism.

Men om varje person har ett eget krav på vad Betapet ska göra/inte göra så blir det en hel lång lista...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?