Spelrum
Giraffen10
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade20
Mobilspel
Pågående19 150

Forumkategorier

Användare Inlägg  
YamahaJet2010-07-16 18:58
Antal inlägg: 2239

Hehe, så om du ska lasta tio pall i ett tomt släp, och sedan 20 pall en mil bort, så lastsäkrar du de första tio med stöttor och spännband i mitten, och sedan river du hela lastsäkringen, lastar ut dessa pallar på terminalen och lastar in dem längst fram igen för att få plats med nästa 20 pallar?

Naturligtvis gör du inte detta. Inte ens om du ska 10 mil.

Pocaloca2010-07-16 19:00
Antal inlägg: 2156

hahahaha...jaaduuu...du har så rätt !!

malman2010-07-16 19:01
Antal inlägg: 1457

kortaste sträckan jag kör är 35mil med link och har alltid virke på så jo det gör jag för det går så jäkla fort att göra rätt gör man det varje dag så är det itne äns jobbigt

malman2010-07-16 19:03

Om man har två axlar på ett släp är det inga problem att lasta allt fram.

stämmer inte beror på vart axlarna sitter om det är boggi eller en axel i varje ända. och hur långt släpet är.

men nog om det ska man eller ska man inte behöva ta släpkörkort för att få köra släp

Hannibaljan2010-07-16 19:08
Antal inlägg: 73

jag menade en axel i var ände annars hade jag skrivit boggiesläp.

malman2010-07-16 19:10

okej då är jag helt med på hur du tänker. det är ju inte alla som vet att det heter boggi

Condition55 - Ej medlem längre2010-07-16 19:10
Antal inlägg: 7

Intressant detta med lastningen.
Jag bygger då aldrig på med pall och stöttor i -mitten- på en trailer/släp. Vad skulle hända vid en tvärbromsning?
Finns inga stöttor i världen som klarar det. Räkna ut vad en inbromsning i 80-90 km skulle åstadkomma med en last på exempelvis bara 300-400 kg. Dina 1 resp 4 ton håller inte speciellt långt i det läget.
Du skulle få hela skiten i bakskallen troligtvis eller så mosar du nån stackars sate i bilen bakom.
Bommar? Ja kanske, men även då är det helt upp och ner att lasta i mittenpartiet.
Vi lastar framifrån och bak och har vi riktigt tunga prylar så placerar vi det tyngsta godset över axlarna på släpet/trailern.
YamahaJet har verkligen en point i det han skriver.

Och givetvis behöver inte Svensson nåt E-kort för att köra lite sopor på släpet till tippen.

YamahaJet2010-07-16 19:11

Hmm...ett större bekymmer ur trafiksäkerhetssynpunkt torde ju vara att man tillåter tjejer köra link. Eller ja, lastbil överhuvudtaget om jag får vara helt ärlig.

Condition55 - Ej medlem längre2010-07-16 19:13
Antal inlägg: 7

Det håller jag däremot inte med om. Tjejer är minst lika bra truckers som killar.

YamahaJet2010-07-16 19:14

Naturligtvis lastar man inte 10 ton på lika många pall i mitten och ställer två stöttor framför. När trådskaparen påstår att hon gör detta så är det ren och skär lögn.

malman2010-07-16 19:15

men i min link kan jag inte lasta virkesbuntarna längst fram blir alltid en meter från framstammen och det är fyra buntar på 1,2ton styck och jag drar 5 band, har fått tvärnita några gånger men jag har huvudet kvar:)

malman2010-07-16 19:22

"Naturligtvis lastar man inte 10 ton på lika många pall i mitten och ställer två stöttor framför. När trådskaparen påstår att hon gör detta så är det ren och skär lögn."

vem har sakt att det handlar om 2 stöttor och vem har sakt att pallarna väger lika mycket. man gör det bästa av det är det stål så sprider jag ut lasset över hela vagnen det kanske tar mig 10min att säkra skiten. men 1 sekund att döda någon i trafiken. sen säger jag inte att någon som kör lastbil i stan och lotsar gör som jag. men jag ligger ute hela veckorna och kör långa sträckor så jag måste göra det.

och att anklaga någon för att ljuga som man inte känner det är korkat

Pubbe2010-07-16 19:23
Antal inlägg: 4593

Ja lastning är alltid ett intressant ämne! Håller med både YamahaJet och Condition i detta. Jag skulle personligen aldrig lasta i mitten av släpet med stöttor som stöd för godset! Stöttor använder jag typ bara för att hålla en truck på plats eller som extra stöd för en pall som riskerar att rasa i sidled alternativt vid användning av mellanvägg. Sålänge det är "normaltungt" gods och du har en 4 eller 5axlad släp så kan du utan större bekymmer lasta framifrån och bak.

I övrigt tycker jag det finns ganska mycket nötter i trafiken, detta inom alla kategorier av fordon. Kan hålla med om att just husvagnar kan tendera till att bete sig konstigt emellanåt, man kan ju nästan se vilka som kör husvagn 2 ggr per år :P en gång för att ställa upp dom o en för att ta hem dom.

YamahaJet2010-07-16 19:23

Kan inte hålla med om att kvinnor är lika bra truckers som män. Jag anställde själv under denna villfarelse en till synes kompetent kvinna till en splitterny singelbil, som två veckor senare låg på sidan i ett dike efter en rak, torr landsvägssträcka efter att det ena framhjulet i låg fart gått utanför vägkanten och kvinnan ifråga reagerat på situationen genom att släppa ratten.

TS berättar själv om ett ödesdigert misstag i halka, och i princip alla kvinnliga chaufförer jag känner till som fått köra tyngre lastbilar med släp har orsakat förödelse vid minst ett tillfälle. Dessutom finns ingen mekanisk förmåga eller handlingskraft när saker och ting går snett.

Pubbe2010-07-16 19:26
Antal inlägg: 4593

Tycker att tjejer som kör lastbil i regel kör väldigt bra!!
Är för övrigt väldigt noga när jag lastsäkrar.

malman2010-07-16 19:31

japp jag hade kört i 1 månad och var helt ny. men nu är jag bland de bästa på min arbetsplats och det är inga klåpare jag jobbar med. jag kör inte pallar och stycke har inte gjort det på 4 år.
jag känner några tjejer som är helt värdelösa på sitt jobb och några som är helt enkelt bäst.

det roligaste jag kört var skåp link med en trombon trailer efter. (nej den var inte utdragen blir för lång)

tycker fortfarande inte man ska få köra släp utan körkort

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-07-16 21:35
Antal inlägg: 205

Kanske inte ska behöva ta något extra kort för att köra husvagn, MEN, kan ju inte vara fel att det finns någon kurs som man kunde gå o lära sig ifall man vill.

Jag tycker alla äldre som inte fått lära sig köra rätt i rondeller borde få gå en kurs så dom lär sig. Kunde vara nåt liknande för husvagnar, för dom som vill.

För gamlingar som inte kan köra i rondeller stör mig nåt vansinnigt!!!!

Smultronet81 - Ej medlem längre2010-07-16 21:36
Antal inlägg: 205

Men vet självklart att inte alla "gamlingar" är dåliga på att köra o blinka i rondeller. Endel kan ju. Men rondeller är ju ganska nytt o fanns väl inte när de tog körkort.Nu är det ju dessutom rondeller överallt.

Behringer2010-07-17 11:11
Antal inlägg: 3575

EN chaufför är kanske inte tillräckligt underlag för att göra genraliserande bedömningar, Yama?

Rondeller fanns redan på stenåldern, Smultronet. Alltså 1977 när jag körde upp och det var inte ett nytt påhitt ens då :)

Vad gäller ämnet för tråden så har TS en poäng i att ett särskilt körkort för släpfordon vore bra. Dock är det önskvärt att dessa kort varken blir byråkratiskt krångliga eller dyra att införskaffa.

En tumregel för släp efter personbil är att draget på släpet ska "väga " c:a 50 kg när du lyfter det

p_warnberg2010-07-17 12:06
Antal inlägg: 129

Det finns ju körkort för tungt släp men vad hjälper det om man kör två veckor om året? Samma sak gäller ju de som någon gång har tagit körkort för buss och sedan kommer på att de ska köra skolklassen på skolresan.
Hur kommer man åt omdömet??

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?