Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
5
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-07-26 16:01
Antal inlägg: 4050

"Återigen, du kan aldrig veta min anledning till att jag behöver köra fortare, det kan ligga nån med en kniv i ryggen i mitt baksäte?

Att du glider ut i vägrenen när du har fri sikt är allt jag begär. Tyvärr är det ca 1 av 10 som tänker så. I alla fall de som ligger framför mig i trafiken."

9 av 10 tror helt enkelt inte på att du kör ambulans inkognito.

KLuBBeR - Ej medlem längre2010-07-26 16:02
Antal inlägg: 5771

Hahaha

blue_moon2010-07-26 16:03
Antal inlägg: 9713

Jag brukar i alla fall flytta mig åt höger när någon ligger tätt bakom och vill köra om, trots att jag ofta får kritik för det av medpassagerarna. "Varför ska du vika undan, du håller ju rätt hastighet?" Men saken är den att jag avskyr rövslickare, vill bli av med dem fortast möjligt. =)

Viktor_M - Ej medlem längre2010-07-26 16:03
Antal inlägg: 1637

99 av 100 som kör för fort kör nog inte heller ambulans :)

Viktor_M - Ej medlem längre2010-07-26 16:03
Antal inlägg: 1637

men jag förstår din poäng, Larvbrud

Larvbrud - Ej medlem längre2010-07-26 16:08
Antal inlägg: 4050

Det här med omkörningar som gäller liv eller död har nog blivit lite Peter och vargen. Det har kan man säga... missbrukats.

Katter, rävar, grävlingar och andra djur håller gärna till i diken. Man kan nog se att ingen människa dyker upp längs vägen, men ett djur då?

KLuBBeR - Ej medlem längre2010-07-26 16:12
Antal inlägg: 5771

Om fler "läste spelet" skulle trafiken flyta bättre än den oftast gör idag. Väldigt många är talanglösa "chaufförer". Oftast är bilen någon slags mental bubbla. Det är jag och BARA jag och ingenting annat syns eller finns. Jag ska fram först ... typ.

Ett så enkelt moment som att "väva" (då två filer går ihop i en) verkar vara raketforskning för en del. Det är för mig ganska ofattbart. :)

-Nephelia-2010-07-26 16:23
Antal inlägg: 1217

"Men tycker du att det är din rätt att tvinga mig att ligga kvar bakom dig trots att jag uppenbarligen vill om?"

Det är inte jag som har byggt vägarna eller gjort trafiklagarna. Om jag anser att det är för riskabelt att köra ut i vägrenen, så kan du inte tvinga mig flytta på mig åt höger. Så enkelt är det.

Om det nu skulle vara en akut sjukdomssituation eller liknande, så kan du ju signalera detta på olika sätt, så att omgivningen fattar att detta är en situation utöver det vanliga. Om jag hade en akut sjuk person i bilen så skulle jag tuta, sätta på varningsblinkers och verkligen visa att jag _verkligen_ vill om, inte bara för att jag är en fartdåre, utan för att det _verkligen_ är något som hänt och att jag har mycket bråttom.

I de allra flesta fall är det normalfartdåren som skiter i vilka konsekvenserna blir, bara de kommer fram och att folk flyttar på sig så fort de vill det. Och för det mesta är det löjligt. För de brukar ändå inte vinna särskilt mycket på sina omkörningar.

Självklart flyttar jag på mig, eller stannar bilen, om jag ser att bilen bakom mig vill förbi till varje pris, för att inte göra situationen ännu farligare.

Savi2010-07-26 16:28
Antal inlägg: 1176

Jag har en vän som lärde mig en sak en gång när vi körde om en lastbil & inte såg den mötande bilen som kom emot oss..... " Det är många fler som dör i trafiken för att dom har bromsat ihjäl sig om man jämnför de som gasat ihjäl sig"......Sen gasade hon allt vad hon hade & vi kom om lastbilen precis innan den mötande bilen susade förbi.Lite svettigt,men hon hade helt rätt.

Tanten M - Ej medlem längre2010-07-26 16:31
Antal inlägg: 5126

Håller med Klubber, om jag e ute o kör så går jag givet in mot vägrenen överallt där det är möjligt. Vi har tillräckligt med utrymme för det på våra vägar.
Folk som på "pinkiv" ska vara extremt laglydiga eller markera genom att inte flytta på sig när man kan e de som mer sabbar trafiken än de som kör för fort.
Det är ju bara att släppa förbi så flyter allt på...

perfectfit - Ej medlem längre2010-07-26 16:43
Antal inlägg: 247

Men om det kommer en cyklist, ett barn el dyl... som går på vägrenen hur gör du då? Trafiken går ju väldigt fort, så svårt att väja då du kanske kör rakt in i en lastbil istället.

Kanske bättre att hålla sig på sin sida när det inte finns utrymme till att köra åt sidan.

Inte vill du väl köra ihjäl någon?...

Locomondo - Ej medlem längre2010-07-26 16:53
Antal inlägg: 3768

Larvbrud:
9 av 10 tror helt rätt, jag kör sällan ambulans inkognito. Men jag gillar att köra fort =)
Om jag börjar blinka med helljusen (vilket händer efter att man legat bakom någon ett bra tag) blir folk oftast bara irriterade. Irriterade över att jag vill köra fortare eller att de inte har någon koll i backspegeln vet jag inte.

Och med fort menar jag att jag förmodligen ofta ligger över hastighetsbegränsningen. Dock aldrig på 30-sträckor.
Men fort är inte detsamma som vårdslöst anser jag, att inte ha koll på vad som sker runtom en i trafiken är det däremot tycker jag...

PnoEva2010-07-26 16:53
Antal inlägg: 15

Savi:
Där tog du upp en viktig fråga för oss lastbilschaufförer.
Ska du köra om en lastbil får du tänka dig att det är ett fordon mellan 15 och 25 meter långt!
Du måste göra en SNABB omkörning, det tar tid att komma förbi en sån.
Personbilar kan axa, det kan inte ett så stort och långt fordon..... ekipaget vill ju helst inte tappa fart heller då det tar tid att axelerera..
En personbil kan välja lite fritt hur den vill göra.
Lite smidighet saknas i trafiken.

Dom kan "skjuta ett däck" t.ex, (punktering) då vill du inte vistas i närheten kan jag tala om. Både bil o släp är försedda med en massa lufttryckstankar, dessa kan explodera med ca:10 kg tryck, då vill du inte heller vara i närheten.
Sådana här saker är sånt som kan hända oss yrkeschaufförer och det kan vi inte påverka särskilt mycket tyvärr, skulle väl egentligen ge mig på alla körskolor om deras dåliga information om detta, men det är svårt att få tummen ur....

För övrigt så har en långtradarchaufför en massa "döda vinklar" där vi inte ser personbilar..... så för guds skull, när du ska om ett ekipage så gasa på o få det gjort.
Håll avstånd, släpp förbi fartdårar, var lite smidig och samarbeta i trafiken, framförallt.
Då kommer det lösa sig. Jag lovar.
Mvh Eva i Göteborg

Tanten M - Ej medlem längre2010-07-26 17:40

Måste bara tillägga, yrkeschaufförer är extremt schyssta på att flytta på sig. Även utländska förare av tradare tycks ha anammat vägrenen vid omfart. Flyttar inte en lastbil på sig VET man att det inte är läge för omkörning.
Givetvis åker man inte ut i grenen när det finns saker eller folk i vägen, behöver man väl ändå inte påpeka.
Vad det handlar om är sträckor där det lätt skulle kunna passera 2 bilar inom ett fält...om den framför inte gav sig 17 på att ligga mitt i filen. Bara för att.

PnoEva2010-07-26 17:56
Antal inlägg: 15

Tack för responsen.
Sen får man ju acceptera att vi har en del äldre förare i trafiken, som inte har hängt med i vårt "supersnabba" samhälle... Dom har en långsammare reaktionsförmåga förstås...... dom kanske började köra bil för 50 år sedan, när allt var på en annan nivå, jämfört med idag. Det är ALLAS ansvar att vi kan samsas i trafiken.....

-Nephelia-2010-07-26 17:59
Antal inlägg: 1217

Jag talar om bilförare som _skiter i_ om det finns plats eller inte. Bilförare som anser att bara dom kommer fram och andra flyttar på sig, oavsett om det är lämpligt eller inte, så är allt bra. Och såna finns det tyvärr gott om i trafiken.

Vill än en gång understryka att självklart släpper jag förbi där det finns utrymme och fri sikt.

Om det nu var någon som inte fattade det.

Guanyin - Ej medlem längre2010-07-26 18:24
Antal inlägg: 1120

Håller med Locomondo till att börja med.

Sen; är det verkligen någon som "tvingar" någon annan att flytta sig oavsett om sikten är bra eller dålig? Blir ni annars prejade av vägen titt som tätt?

Ett bra sätt att bli av med den som nosar en i baken är att lite lätt sätta vänsterfoten på bromsen så att bromsljusen tänds. Är inte hastigheten så hög kan man med fördel verkligen bromsa "Oj, jag såg nog en kattgrävling". Brukar avskräcka även de mest närgående.

Kirskål - Ej medlem längre2010-07-26 18:33
Antal inlägg: 200

Tanten M: Hur upptäcker du att det är fritt i vägrenen när det är mörkt? eller chansar du?

Håll avstånd, gör inga chansartade omkörningar, trängs inte -ligg alltså inte för tätt i baken...och visst gasa när du kör om så det går undan och fler kanske hinner om en lastbil, ett husvagnsekipage, en traktor etc...

Men det finns många som inte skulle ha ett körkort. Varför görs inga nya tester på ex. gamla som inte kör så ofta, de har ju ingen rutin, är kanske bara ute och "finåker" men är totalt livsfarliga.

Nä man måste hjälpas åt i trafiken och undvika chansartade omkörningar.

Kirskål - Ej medlem längre2010-07-26 18:36
Antal inlägg: 200

Oj gillar nog ordet "chansa" sorry...

Tanten M - Ej medlem längre2010-07-26 18:40

Jag vet inte vilka vägar Kirskål åker om natten, för mig handlar det i stort sett om motorvägar när jag kör fort. Inte så ofta heller nattetid, även om det händer. Inte mkt ungar ute o kutar där. Men lokalbefolkning som ska köra från ena änden av stan till andra däremot. å då ska det köras i 80 på 110 väg, helst.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?