Spelrum
Giraffen33
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade53
Mobilspel
Pågående19 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lenty - Ej medlem längre2010-08-04 23:31
Antal inlägg: 586

det enda som jag gillar på den norska sidan är språket bara..

odin - Administratör2010-08-04 23:31
Antal inlägg: 7442

Robert_K, bemötande i affärer och uteställen var precis lika dant som i Stockholm. Skulle påstå att det är sämre i Oslo då det är många svenskar med noll servicekänsla som tagit jobb temporärt i Oslo.

odin - Administratör2010-08-04 23:34

Oslo och Stockholm borde hålla ungefär samma nivå, därför tog jag upp knarkjämförelsen. Att jämföra med knark i Paris tycker jag inte är lika relevant.

Robert_K - Ej medlem längre2010-08-04 23:38
Antal inlägg: 273

Odin: Oslo är ungefär hälften så stort som Sthlm. Jag lovar att du kan bli erbjuden knark på samma sätt i Malmö, eller Haugesund (Norsk håla utanför Trondheim). Är det fortfarande irrelevant?

odin - Administratör2010-08-04 23:44

Faktum är att jag aldrig blivit erbjuden knark vare sig i Malmö eller Stockholm, och att knarkarna och försäljare är mer synliga i Oslo.

YamahaJet2010-08-04 23:49
Antal inlägg: 2239

Därtill är vi kulturellt överlägsna resten av världen i allmänhet och Europa i synnerhet. Jag menar, i Tyskland råder fortfarande 90-talsmode. Det gäller förvisso även Östeuropa men dom kan ursäkta sig med allmän retardation.

England är för övrigt ett öveDärtill är vi kulturellt överlägsna resten av världen i allmänhet och Europa i synnerhet. Jag menar, i Tyskland råder fortfarande 90-talsmodet. Det gäller förvisso även Östeuropa men dom kan ursäkta sig med allmän retardation.

England med sitt London är för övrigt en överskattad skithåla. Människorna är helt vedervärdiga, ögon, näsa och mun sitter alltid assymetriskt och ibland även i fel ordning och därtill så talar dom inte ens sitt eget språk ordentligt.

odin - Administratör2010-08-04 23:52

Du glömde nämna Serbien, där är de efter riktigt mycket.

Robert_K - Ej medlem längre2010-08-04 23:53

Odin: Okej, men det är inte alls ovanligt att det sker (I Malmö).

För då kommer vi till nästa grej. Har man inte läst på som turist får man nog räkna med sånna här "aha-upplevelser" när man spatserar runt. Nu är det ju så att området kring centralstationen i Oslo har väldigt mycket narkomaner. Nu är det ju så att Grunelukka är känt för att just vara ett problemområde med mycket droger. Om Oslo för dig är Grunelukka och centralstationen så är de betydligt mer synliga i jämförelse med Sthlm där din bild av Sthlm är Gröna Lund & Djurgården. Jag är ju på intet sätt förvånad att du blev erbjuden detta i Grunelukka, men jag kan faktiskt tycka att det blir något skevt. Skevt i den meningen att du för att jämföra detta varit tvunget att ta något liknade ställe i Sthlm och inte t ex nämnda Djurgården & Grönan.

Det man måste komma ihåg är att det är turisten i sig som klampar in i någon eller någras vardag. Var stad har allt som oftast sina egna skönhetsfläckar.

anneli72 - Ej medlem längre2010-08-04 23:56
Antal inlägg: 11612

Mycket droger i södra Sverige.

så kan man sammanfatta det hela

odin - Administratör2010-08-05 00:00

Du kan vara helt lugn, Sthlm för mig är inte Gröna Lund & Djurgården, har varit på fler ställen än så.

Majorstuen, Akersbrygge och Frogner är tre ställen där jag inte blivit erbjuden knark och som är trevliga i Oslo. Är bäst att jag säger det då du tycks tro att jag är allmän Oslo-hatare vilket jag bestämt vill avböja.

Men samtidigt, i Sthlm slipper man se knarkare med nålar i armarna lite överallt. Och prostituerade på huvudgatan.

YamahaJet2010-08-05 00:04

Jag kan skriva under på viss efterblivenhet rent modemässigt Serbien, dock enbart för män. Däremot kan vi stoltsera med en allmänt vacker befolkning vilket vi endast har gemensamt med de nordiska länderna och i viss mån Nordamerika.

Trots att Sverige rent humanestetiskt placerar sig högt, så finner jag viss problematik i att svenska män ser ut som kvinnor.

Tanten M - Ej medlem längre2010-08-05 00:07
Antal inlägg: 5126

Att nu det där Gukkelimukkstället låg precis vid centralen gör väl att man tydligare ser vad som pågår.
Tycker det låter lite som att landa direkt på Plattan o sen tro att det är hela Stockholm.
Förstår vad odin vill förmedla, dock så finns det exakt likadana ställen i Sverige. Fast kanske inte just lika synligt vid avstigning på centralen.

Högre standard däremot. Absolut. Vi e bortskämda.

odin - Administratör2010-08-05 00:09

Fast om man ser folk med nålar i armarna sitta och drägga tycker jag narkotikapolitiken har helt pajat. Kalla mig egoist men jag vill inte se sådant öppet.

Robert_K - Ej medlem längre2010-08-05 00:11

Hehe nej det är lugnt, du får givetvis resonera & tycka hur du vill, det är dina upplevelser & intryck. Det jag dock ville resonera lite kring var att man kanske måste ta vissa saker i beaktning när man turistar runt och att det kan vara bra att veta vilka områden i en stad som kanske inte mår särskilt bra.

Det där med prostituerade. Är det lagligt?
Jag såg en norsk dokumentär där en journalist klädde ut sig till tiggare på Karl-Johann och var där i en vecka. Han fick ihop mellan 1 500-3 000 Nok, per dag! Visserligen sades det vara under turisthögsäsong, men ändå så är det riktigt bra med pengar. Efter det inslaget har jag för mig att det kom på förslag att förbjuda tiggeriet där (om de nu inte redan gjort det)

Anden_88 - Ej medlem längre2010-08-05 00:12
Antal inlägg: 313

Måste bara inflika att Stockholm är den absolut skabbigaste staden jag bott i(andra staden är ganska mycket mindre och ligger i norrland). Byggnaderna och omgivningen går inte alls att klaga på. Men bara att se alkisar, uteliggare, tiggare, "vanliga människors" attityd.. så ska det inte vara helt enkelt.

Att Oslo som ligger i trevliga Norge låter så mycket värre låter ju inte alls bra, hur är det då i resten av världens större städer kan man undra över?=/

pion ekrot2010-08-05 00:12
Antal inlägg: 3340

Berlin är underbart just för att det påminner om Stockholm på 80-talet.

Tanten M - Ej medlem längre2010-08-05 00:16

Anden-88 har inte sett sig om i världen, det är tydligt.
Varje gång jag vart borta e jag redo att kyssa varje gatsten i denna underbara Hufvudstad vi har.

Robert_K - Ej medlem längre2010-08-05 00:17

"Fast om man ser folk med nålar i armarna sitta och drägga tycker jag narkotikapolitiken har helt pajat. Kalla mig egoist men jag vill inte se sådant öppet."

Intressant grej nr 2.

När en stor demonstration med folk som hade funktionshinder skedde i Sthlm för några år sen hamnade en hel del turistbussar i kläm och kom ingen vart pga att demonstrationen skar av och stannade upp en hel del i stan. I en intervju med en amerikansk turist tyckte denna att det var en skamfläck för vårt land som inte chasade iväg dom omedelbart.

I det fallet kan man nog säga att amerikanen i så fall tyckte att hela vårt demokratiska system fallerat eller inte är hållbart genom att tillåta sådant.

Tanten M - Ej medlem längre2010-08-05 00:19

Ja men amerikanare e störst o ska fram först.
Överhuvudtaget så har de noll koll, så det är nästan förlåtligt.

YamahaJet2010-08-05 00:19

Håller med Tanten i ovanstående. Det ska emellertid också sägas att det beror på var man rör sig i stan. Envisas man med att åka kollektivtrafik så får man infinna sig i att beblanda sig med dylika människor och (av mig) bli betraktad som en sådan också.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?