Spelrum
Giraffen14
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade17
Mobilspel
Pågående19 262

Forumkategorier

Användare Inlägg  
ramsay - Ej medlem längre2010-08-10 09:16
Antal inlägg: 9204

mm gillar miss a:s linje.

Källargubben - Ej medlem längre2010-08-10 10:00
Antal inlägg: 665

Själv är jag mer för enkelhet, man vill ju inte göra sig till för dejten genom att göra något som man aldrig annars skulle göra.
Spagetti och köttfärssås går inte att äta snyggt och blir därför en jäkligt bra isbrytare kan jag tycka. Kan man äta slvasig mat tillsammans så tror jag att man har oddsen med sig ;)

Behringer2010-08-10 10:20
Antal inlägg: 3575

Börja med att ta reda på eventuell specialkost. Köttfärssås om dejten är vegetarian kan ju bli sådär..

Annars är jag inne på källargubbens linje: gör det enkelt

Tess 082010-08-10 10:26
Antal inlägg: 18003

Koka bulgur i buljong (jepp, tipsat om detta en massa gånger!) och blanda i tex stekt rödlök och tomat i strimlor. Stekt småbitar av kyckling elle rrensad grillad kyckling. Stek små bitar av halloumi och rör i. Mums!
Till detta en trevlig sås av tex gräddfil eller creme fraishe med salladskrydda, rödlök och gurka i minimala bitar eller sån färdig creme fraishe med vitlök.
Enkel och gott, kan ätas kall, varm eller ljummen :)

Källargubben - Ej medlem längre2010-08-10 10:27
Antal inlägg: 665

Men hallå Behringer, det finns veganisk köttfärssås för den som tycker att kött är mord alt. äckligt. :)

Kolla noga innan efter eventuella allergier. Själv tål jag inte sojaprotein.

marcus_aberg - Ej medlem längre2010-08-10 10:44
Antal inlägg: 320

Tvålis 2010-08-10 07:15

det där lät inte helt dumt alls! ska ta och pröva det!

Nilli - Ej medlem längre2010-08-10 11:03
Antal inlägg: 496

Jag är vegetarian så jag brukar göra med quornfärs men man kan ta köttfärs också.

Stek på färsen, ta i morötter och alternativt lite andra grönsaker om paprika eller kanske avokado, linda in i tacobröd, pensla med lite vatten, strö på ost, gärna färdigriven tacoost lägg i ugnen i ca 15 minuter tills det får färg. Det serverar man till sallad och alternativt någon pasta som penne eller såna här runda små och vin.

DIF-Elton2010-08-10 11:06
Antal inlägg: 110

Vet du vad killen gillar? Kan ju bli jobbigt om du gör något med fisk och han inte alls gillar det.
Jag är ingen fisk person och blev bjuden på middag en gång av en kille och han bjöd på lax. Det var hemskt, jag tycker verkligen inte om det! Och man vill ju inte verka oartig heller, det blir jobbigt för båda parter :-)
Gör något som du vet han tycker om! Frågar du honom vad han gillar lär han ju ta det som en komplimang över att du är intressad.

Någon form av sallad kan vara något att satsa på, då man lägger hackade grönsaker, pasta, olika kött och dressingar bredvid så man själv kan plocka ihop det man gillar. Är inte så mättande. Baka lätta frallor till om man vill ha mer matigt. Går dessutom att äta ett par dagar efteråt :-)

Satyra2010-08-10 11:27
Antal inlägg: 4561

Är det en kille/man du ska bjuda? Känner ingen man som inte helst av allt vill ha en blodig biff, men det kanske bara är män ur "min" generation som är så barbariska förstås?!? ;-)

EN blodig biff med potatisgratäng (Finns färdiga frysta att köpa som är urgoda! och inte särdeles dyra heller) och/eller en god sallad till. :-)

Behringer2010-08-10 11:34
Antal inlägg: 3575

Men hallå i källar´n gubben! veganisk köttfärssås? Läs på lite...

Min poäng var dock att det underlättar att ta reda på vad dejten av olika skäl ( allergier, ställningstagande, religion etc ) avstår från att äta innan man bjuder på middag.

Se ovan vad DIF-elton skriver

SylviaPlath - Ej medlem längre2010-08-10 11:37
Antal inlägg: 31064

Sorry, Satyra, men att bjuda på färdig potatisgratäng är ok när man är gifta men inte på en date - det är sunkigt.

Mitt tips är att du lagar något enkelt som du känner att du kan. (Absolut inte ärtsoppa om du inte vill ha fiskalas.) Kör på färskpasta med något till. Kanske nån sås med kantareller (och ev kött) eller så.

Robert_K - Ej medlem längre2010-08-10 11:40
Antal inlägg: 273

Försök ta reda på om han har nån allergi, för det kan slå sjukt fel annars.

Tycker att Fatclowns förslag är prima.

caughtbock2010-08-10 11:43
Antal inlägg: 7699

Spaghetti och frikadeller? ;)

Något som jag tycker alltid går hem är lasagne för det är mat man verkligen måste lägga ner hjärta och själ i. Och så är den fet.

mackz_2010-08-10 11:43
Antal inlägg: 900

köp ett gäng pastaplattor, ricotta, örtkryddor (t.ex basilika, mejram oregano etc), 1ägg, muskot, tomatsås och parmesan

koka plattorna. låt dem rinna av och dela dem i lämpliga kvadrater (t.ex 15x15)
blanda ricotta med örtkryddorna, ägget och muskot.
fyll kvadraterna med blandningen och rulla ihop dem
pensla rullarna med olja eller smör och häll på tomatsåsen tvärs över mitten på rullarna. in i ugnen på 200C i 5-10 minuter.
garnera med strimlad basilika och riven parmesan.
voila! fyllda pastarullar =)

ger0552010-08-10 11:47
Antal inlägg: 153

Jag måste ändå få försvara Satyras förslag om färdig potatisgratäng. Det finns en sort som heter PEKA, den är supergod och om man dessutom blandar i lite chevréost eller vitlök så blir den SUPERB.

Lycka till med daten!

vemvonhelst2010-08-10 11:49
Antal inlägg: 299

Smördegsinbakad fläskfilé med ädelostfyllning och Hasselbackspotatis, till detta gärna ett kraftigt rödvin.

cessely2010-08-10 12:00
Antal inlägg: 100

Hjälp vad hungrig man blev när man läste den här tråden. Mums.

Jag tror inte att det spelar jättestor roll vad man lagar på en date, bara man gör något lite extra och utöver det vanliga (falukorvsringen är alltså utesluten). Kolla upp Leila Lindbloms recept på recept.nu - de är lätta att göra och det blir alltid S-U-C-C-E-S-S =)

Att betänka:
Killar gillar protein (a.k.a KÖTT)
Grädde, glass och ostar i alla ära men ta det varligt - mjölkmagar är väldigt osexigt, för alla inblandade...

Lycka till!!!

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-10 13:34
Antal inlägg: 4050

Är man inte förtjust i/bra på att laga mat är det dumt att bjuda på något gott. Det skickar ju signaler att man tycker om att pyssla om folk eller är intresserad av matlagning.
Ring efter pizza.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-10 13:35
Antal inlägg: 4050

Ps, som du betalar så kan han visa uppskattning. Killar gillar när man betalar.

Twaz2010-08-10 13:37
Antal inlägg: 522

Tacos är alltid fint ;]

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?