Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 250

Forumkategorier

Användare Inlägg  
LisaLong2010-08-12 17:37
Antal inlägg: 2725

Delicious nej det behöver väl inte vara en katastrof för att ett lands ekonomi inte är bra?:)

Delicious - Ej medlem längre2010-08-12 17:41
Antal inlägg: 11661

Om företaget bara vill vara snälla så undrar jag varför de ska synas i rutan öht. Då kan dem lika gärna skriva ut mitt namn med. Eller räknas jag inte för att jag inte kan skänka 10 tusen?

fatclown2010-08-12 18:15
Antal inlägg: 88

Måns_e vad har mina inlägg med ogillandet av muslimer?

Men om poängen är att få in pengar så spelar det väl ingen roll i vilket syfte företagen gör det i?

LisaLong så vitt jag vet är det inget större fel på sveriges ekonomi, och om det nu skulle vara det; hur hjälper det att som privatperson och företag inte skänka pengar till välgörenhet? Menar du att vi borde konsumera dom pengarna på svenska varor?

Delicious - Ej medlem längre2010-08-12 18:32

Varför skulle inte syftet spela någon roll? Undrar jag.
Som jag skrev innan: Om företagen inte har något mer syfte än att skänka pengar, behöver de då synas i rutan? Varför?

Måns_E2010-08-12 18:33
Antal inlägg: 12045

Just meningen ett politiskt instabilt land, det var väl mest det, jag kanske övertolkade lite, men med handen på hjärtat så var väl Haiti ett minst lika politiskt instabilt land?

För övrigt så håller jag med dig om att Sveriges ekonomi är god, faktiskt bättre än på många år. Så jag förstår inte heller riktigt vad Lisa Long menade med det.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-12 18:34

Är syftet med ICAs långa haranger av reklamfilmer att underhålla?

Måns_E2010-08-12 18:36

Delicious, du har inte tänkt på att det även förekommer företag som skänker pengar till välgörenhet som inte exponeras i rutan?

Annars så ser jag inget moraliskt fel i att göra en god gärning och samtidigt dra sympatier till sitt företag. Det är väl bland annat så ekologiska företag tänker, eller etiska fondbolag fungerar.

Är det något moraliskt fel med det?

Delicious - Ej medlem längre2010-08-12 18:37

Måns, nu pratade jag inte om företag som gör det annars också, utan de som syns i rutan. Om det är något moraliskt fel i att göra så är upp till var och en att avgöra.

Måns_E2010-08-12 18:40

Öh, så du menar att det vore bättre om de lät bli att skänka pengar?

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan det och exempelvis profilera sig som ett ekologiskt företag eller sälja etiska fonder.

Delicious - Ej medlem längre2010-08-12 18:44

Öh, jag kanske menar att de kan skänka pengar utan att synas i rutan som det även finns företag som gör ändå. Som vi "vanliga" människor gör. Men står det mellan att de inte ska skänka pengar för att de inte syns eller skänka pengar och synas så väljer jag det sistnämnda. Men sedan är jag inte heller den som går på reklam så lätt.

Skillnaden är enligt mig att typ IKEA och ett ekologiskt företag inte har riktigt samma grundtanke bortsett från att tjäna pengar.

Måns_E2010-08-12 18:48

Delicious, hur vet du det? Det kanske bara är ett enkelt reklamknep att kalla sig för ekologiskt.

I princip alla företags grundidéer är att tjäna pengar, annars så handlar det snarare om antropologi, och då är det ju rimligtvis smartare att driva det på ett annat sätt än ett företag.

Så vad handlar om marknadsföring och vad handlar om äkta engagemang?

fatclown2010-08-12 18:52

Jag tror inte att dem som får hjälp av pengarna bryr sig så mycket om varför dem får pengarna, och det är bra nog för mig. Skulle det vara så att ICA kunde skänka en extra slant tack vare att jag handlade lite extra där tack vare reklamerna så är väl det positivt?

Måns_E nej tänkte mest på att dem ständigt är i krig och oftast har en fientlig inställning gentemot väst. Dock kan min syn på pakistan vara förvriden efter 4 år i indien.

LisaLong2010-08-12 19:00

fatclown om sveriges ekonomi är bra tala då om för mig varför det dras in på allt? Finns inga pengar till vården, dom gamla, barn etc.

Självklart är det bra om företag/privata personer hjälper sin omvärld.

fatclown2010-08-12 19:02

Denna tråd handlar inte om sveriges ekonomi så vill gärna inte ta upp den.

Då förstår jag inte problematiken? Det är inte våra skattepengar som skänks under galor eller går till RK / RB etc.

Måns_E2010-08-12 19:05

LisaLong, det handlar om prioriteringar, bland annat så har vi idag en betydligt lägre statsskuld än i början på 90-talet, och det är ju långsiktigt bra.

Att säga att Sverige har dålig ekonomi är bara tramsigt för så är det inte.

LisaLong2010-08-12 19:12

Måns om sverige inte har dålig ekonomi varför dras det in på allt som är viktigt??? Om vi har bra ekonomi så borde det ju inte finnas några ekonomiska problem gällande det jag nämnde tidigare

Måns_E2010-08-12 19:14

LisaLong, det handlar om prioriteringar, det är väl klart att skattesänkningar kostar välfärd? Liksom sänkta statslån.

Det är väl helt enkelt så att politiker tycker att andra områden än vad du tycker. Jag kan hålla med om att vi idag har ett hårdare samhällsklimat på många sätt, å andra sidan så har vi ett lägre skattetryck och lånar oss inte till vår välfärd. Det betyder inte att Sverige är fattigt, för det är det inte.

limpan__22010-08-12 19:20
Antal inlägg: 2847

Om Sveriges ekonomi är bra eller inte är väl en relativ fråga som beror på vad man jämför med. Jämför man med tidigare har vi i stort sett aldrig varit rikare än nu. Att det dras in på det LisaLong tycker är viktigt beror på att andra prioriterar annorlunda, eller bara på att det är svårt att överblicka hela ekonomi och se att det faktiskt inte blir sämre överallt bara för att kvällspressen gillar domedagsrubriker om skolan/vården/omsorgen/fo tbollen/vad du vill.

LisaLong2010-08-12 19:24

Måns prioritera då dom som behöver det. Men det görs inte ofta, men det behöver ju inte politikerna bry sig om när dom åker hem till sina lyxvillor i lidingö.

fatclown2010-08-12 19:28

Förstår fortfarande inte vad våra skattepengar har med pakistan att göra?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?