Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade11
Mobilspel
Pågående18 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mamik2010-08-13 19:40
Antal inlägg: 278

Angående okunniga veterinärer vet jag en veterinärklinik som envist hävdade att IAMS var förkastligt att ge till katten. Samma klinik sålde Hill´s. Vid den tiden var jag ruskigt påläst på katt- och hundfoder eftersom det var min specialitet i den zoo-affär som jag drev tillsammans med min mor.

De båda fodersorterna var näst intill identiska innehållsmässigt, förutom det faktum att IAMS bestod till största delen av kycklingkött medan Hill´s använde det billigare alternativet kycklingbiprodukter.
Trots detta faktum var Hill´s vid den tiden det dyrare alternativet.

le-lou2010-08-13 19:45
Antal inlägg: 17500

Ska förtydliga: vad man alltid tidigare hörde så var det för hög förekomst av magnesium och fosfor som kan vålla urinsten/grus. Men nu har man alltså sett att även för höga natriumhalter kan göra det.

slånbär2010-08-13 21:20
Antal inlägg: 5539

Le-lou-vad har pälslängden med det att göra?

le-lou2010-08-13 21:45

Slånbär - helt ärligt : ingen aning. :) Det var vad veterinären sa oss, att just långhåriga kastrerade hanar som är innekatter har högst risk av alla.
Ska leta och se om det går att finna nån förklaring.

le-lou2010-08-13 21:58

Det enda jag hittade på en uppfödares sida var :

"Hur ser den typiska urinstenskatten ut?

För oss är den typiska urinstenskatten överviktig, ofta är det hankatt (kastrerad eller okastrerad) och han är 2 år eller äldre. Även honkatter kan får urinsten men har ofta inte lika stora bekymmer av detta. Troligen kissar honkatten lättare ur sig urinstenen. När det gäller kalciumoxalatstenar är det framför allt långhårskatter som har detta problem. Katten är då ofta lite äldre (dvs medelålders) när problemet uppstår. Framför allt är det kastrerade hankatter som får problem med kalciumoxalatstenar."

Jag vet faktiskt inte liksom du varför de har högre risk, kanske är det något som inte finns något belägg för mer än att veterinärer får behandla fler långhårskatter och de därmed anser dem som en högre riskgrupp? Tål att letas vidare på :)

slånbär2010-08-13 23:07
Antal inlägg: 5539

Då fattar jag. Om det är så att det hänger ihop med att katten är stor(tjock) och inte så intresserar av att röra sig (en lat en mao) så är det säkert därför det förknippas med långhår. Det är inte pälsen i sig utan rasen dvs Perser eller Exotic som ju är stora ,tunga och ofta rätt lata katter och som därför har en del hälsoproblem kopplade till detta.

LaCrüll2010-08-14 14:04
Antal inlägg: 43

Tack för alla åsikter och råd! Kommer att skaffa ny kisse och hoppas att han får ett långt, lyckligt och friskt liv hos oss.

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 11:24
Antal inlägg: 37631

foder hit och dit ,vet inte om ni såg striptise programet om hund och katt mat,torrfoder var döda hästar arbetshandskar och annat som inte kunde vara bra,det är endast föepackningen man betalarför.min katt blev 21 år och då dog den i en olycka,det fin singenting i naturen som på minner om torrfoder,katter dricker för lite ,klart att vetrinärer vill ha omsättning på katter så dom inte blir arbetslösa,min katt åt mest småaborre och gädda och den billigaste burkmaten när fisken tog slut ,ca 5 burkar i månaden ,då får katten ett långt liv

le-lou2010-08-15 11:42

fisk är inte speciellt bra mat för katter överhuvudtaget faktiskt... katten är från början ett ökendjur och fisk är (trots myten sommarväder - katt på brygga med sprattlande fisk) helt fel föda för dem.

le-lou2010-08-15 11:45

Här finns lite info om både det, men också om annan föda som vi människor ibland brukar ge våra katter och som inte är speciellt nyttigt för katten.

www.barfmycat.se/giftigt. html

le-lou2010-08-15 11:47

" Det allra första man skall tänka på är följande:

Katten är en carnivor, en köttätare.
I det här sammanhanget så räknas fisk bort. Varför? Fisk är egentligen inte naturlig föda för katter.
Faktum är att fisk är en mycket vanlig källa till allergi bland katter. För övrigt så innehåller rå fisk tiaminas, ett ämne som bryter tiamin som i sin tur är en livsviktig B-vitamin för katten.
När vi ändå är inne på det här med matmyter - katter är för det mesta också laktoskänsliga. Så mjölk är inte heller en vidare god idé, åtminstone inte den som kommer från affären då den har mycket högre halt av laktos än t.ex. mjölk direkt från en ko.

Så, åter till köttet. Katter skall äta kött. Svårare än så är det inte! (Ja, du ska inte springa till närmsta affär och handla blandfärs, den biten är lite svårare än så. Rå föda kallas också BARF och mer om det kommer i nästa artikel om kattmat) Att jag kommer fram till detta, är då jag ser till katternas naturliga föda d.v.s. bytesdjur som t.ex. smågnagare och småfåglar. "

Och lite mer att läsa för den som är sugen :D
www.alltomkatter.se/...vi ew/3894/

Whiteface2010-08-15 11:59
Antal inlägg: 120

Vad tråkigt med din katt!
Torrfoder av bra kvalitet (det du köper hos veterinären) är perfekt om katten dricker tillräckligt mycket vatten. Det är bristen på vatten som gör att stenarna (mineraler+bakterier+vatt en) kan börja växa. Något som får katter att dricka mindre är stress, tex om det finns flera katter i hushållet som inte kommer överens så bra eller om katten inte känner sig helt bekväm med kattlådan. En del katter föredrar att dricka mindre också och det innebär ju en risk. Vissa hankatter har extra trång urinledare där kristaller kan börja växa och plugga igen ganska fort om inte tillräckligt mycket vatten rinner förbi.
Idag vet man betydligt mer om kattmat och FUS (Feline urinary syndrome) än för 10 år sedan och betydligt färre katter avlivas pga att maten varit felkomponerad idag.
Lycka till med nästa katt!

Stenknäck2010-08-15 12:05
Antal inlägg: 430

Jag har en hankatt, kastrerad, 13 år gammal. Han får Alaska-Pollok fiskblock två-tre ggr/vecka, Fellini Torrfoder, Fellini burkfoder och sen får han sardiner (kattfoder som han älskar). Jag blandar friskt så han får varierad kost och sen får han även ett och annat rått ägg. Han är frisk och är utekatt (fastän inne på nätterna på vintern). Sen måste alltid en vattenskål stå framme med friskt vatten.

le-lou2010-08-15 12:12

Vi ger våra råa kycklingvingar som snask här hemma.

Samliv2010-08-16 11:50
Antal inlägg: 102

Urinsten kan avhjälpas med c-vitamin. Det gav vi våran katt och han överlevde tills han blev påkörd som gammal blind katt.
Annars är det olika från katt till katt. Mina äter Royal Canin.
Testat veterinärens förslag men då fick vår katt kräkningar.

evizzen_842010-08-16 14:20
Antal inlägg: 71

Hejsan
Jag jobbar i en djuraffär och rekommenderar ett foder du köper i välsorterade djuraffärer som heter ANF eller också ett som heter Precept. De är extremt petiga med vad de stoppar i fodret, lägger inga pengar på marknadsföring utan litar på personalen i djuraffären att rekommendera dem. Ett tips innan du köper kattfoder, kolla vad fodret innehåller på foder som man köper i livsmedelsbutiker står det "kattfoder med kött" vänder man på påsen ser man att det innehåller 4% köttbiprodukter, 4%!! precis som någon tidigare i tråden har nämnt så är katter köttätare. ANF och precept innehåller ca 30% (minns inte den exakta procenthalten) kycklingköttmjöl, viklet innebär att det är kycklingköttet, dvs det människor äter också och det är torkat vilket gör att vätskan försvinner från köttet och det blir mer kött i fodret. På andra kvalitetsfoder som tex Royal eller Hill's (inget ont om dem, de är även mycket bra kvalitetsfoder) står det torkad fågel som första ingrediens (vad är det för fågel, vilken del av fågeln använder de??? det framkommer inte, sen står det även animaliskt fett, samma sak där, vad är det för fett???) i precept och ANF har du kycklingfett och en kortare ingredienslista med fler saker du känner igen, de är väldigt petiga med kvaliten och kostar mindre än både hill's och Royal canin så det är mitt tips för en frisk katt :)

falm2010-08-16 14:50
Antal inlägg: 27

För kastrerade hankatter kan det vara bra att blöta upp fodret innan du ger katten maten om du ger den torrfoder.

Lillstölla2010-08-16 15:37
Antal inlägg: 23831

Min kastrerade hankatt fick Royal Canins foder och mådde utmärkt på det. Den lille kissen jag har nu har inte blivit kastrerad ännu men han äter bara Friskies, vill inte ha något annat. Testat med blötmat, alla de sorter men han rör det inte.

Är rätt nyfiken på det där med foder, tror inte riktigt på att Hill´s och Royal Canin egentligen är så jäkla mycket bättre än Friskies och Whiskas osv. Kanske vore nåt för PLUS att testa!!

bommarna2010-08-16 15:48
Antal inlägg: 366

Jag har två kastrerade hanar. Jag använder Precept Plus torrfoder som innehåller tranbär och som jag köper på djuraffär. De får också Pussi, bitar i gele. Det har hjälpt.

Nypa - Ej medlem längre2010-08-16 16:24
Antal inlägg: 17

Torrfoder = vattenintag
gäller både katt och hund...

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?