Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 255

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Behringer2010-08-15 13:13
Antal inlägg: 3575

Kyrkan och föreningar etc är jättebra men funkar inte alltid. Visst är dom på läger vissa helger och så, vilket inte hindrar en företagsen tonåring att sno en olåst cykel på skolgården en vardag eller skolka från nationella provet. En tonåring vars föräldrar verkligen präntat in skilladen på mitt och ditt och som påtalat vikten av G i kärnämnen, utöver den respekt för andra människor och deras tillhörigheter kyrkan gett dem.

En del tonåringar är helt enkelt lite mer bångstyriga än andra men man får vara ihärdig ( och aldrig glömma sin egen ungdomstid ) och i slutändan brukar det ordna upp sig.
I de fall där det går lite lättare styra in dem i vuxenvärlden är det bara att vara ödmjuk och tacksam

lycopersicon2010-08-15 13:14
Antal inlägg: 355

Det låter så enkelt att bara sätta gränser. Men en 13-åring kan ju inte ha samma gränser som en 18-åring. Problemet blir när gränserna ska ändras för det är oftast då man har olika åsikter. Våra största konflikter har handlat om att jag inte tycker om att hon går själv i stan på kvällarna. Det händer väldigt mycket skit och jag går inte gärna själv på vissa ställen när det är mörkt. Min dotter, som ett tag tycktes tro att hon var odödlig tyckte det var ok att hon traskade från bussen och hem runt midnatt mitt i veckorna alldeles själv. Nu är hon 18 och har börjat förstå farorna.

Sen har vi det där med humöret...det kan svänga fort...glad som en lärka till att bli sur tar ibland inte många minuter. Det är inte lätt att veta hur man ska bete sig för ibland är man världens bästa mamma men ibland ska man helst varken synas eller höras.

Behringer2010-08-15 13:23

Humöret ja. Tvillingdöttrar med synkad PMS - jösses :)

Sen måste gränser sättas utifrån rådande omständigheter. Här i min lilla håla är det tämligen ofarligt för vem som helst att gå hem ensam vartifrån som helst när som helst.
Medan vägen över Sergels Torg tidvis kan vara förenad med något större risker

Vilket klientel ens döttrar hänger med får ju bli avgörande för huruvida man låter dem sov borta eller inte etc. En blandning av förnuft och känsla brukar bli ganska bra

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 14:53
Antal inlägg: 37631

om ungar spelar fotboll spelar dom för att vinna !men föräldrar tycker att det räcker med g i kärnämnena varför är inte skolan viktigare en så?läste i di vad skildnaden mellan fattiga barn och rika barn var! dom rika kräver mer av sin barn och skulle aldrig nöja sej med g och inte jag heller g är för losers,varför inte sattsa på högstabetyg?

lycopersicon2010-08-15 14:56

ttiittii: Ursäkta jag frågar, vad fick du själv för betyg i svenska som ju är ett kärnämne?

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 15:12

dyslexi

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 15:13

jag behövde inga betyg jag höll mej smal och vacker och gifte mej rikt

lycopersicon2010-08-15 15:21

Ok, vad bra. Så varför ställer du högre krav på dina barn än på dig själv då?

Behringer2010-08-15 15:32

Hur ska man få fram de där betygen hos ett barn som helt enkelt inte gör nånting i skolan? Trots att kunnandet finns, trots - i varje fall en uttalad - insikt om att schyssta betyg inte är tungt att bära

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 15:36

därför i dag fins det inga jobb ! ingen ställde tyvärr några krav på mej.det var överhuvudtaget ingen som brydde sej om vad jag jorde så därför är det viktit för mej att mina barn får bra betyg efter som det är = att ha ett val ,jag hade inte samma valmöjlighet som mina barn har ,dom är peppade som aldrig förr får allt stöd dom kan få för att få dom bästa betygen för att komma in på högskolan och sen vidare till universitet

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-15 15:52

ja det är svårt med sådana barn generelt kanske dom behöver utredas det kan vara diagnos i botten ,eller det kanske går att muta dom tx du får en moped om dina betyg blir si och så höga ,ungen knske blir mobbad ,eller kanske behöver byta skola ,eller gå till en kurator som kanske kan hitta den felade länken ungen kan ha skaffat sej en stil som han inte tycker att han kan bryta.när kapasiteten fns och ungarna gör tvärtom så tror jag en kurator kan vara till stort hjälp dom är utbildade ,på det ,informera ungen om att det inte är specielt rolit att vara gatsoppare eller pottslusk och att rekna ut hur det kommer att bli leva på socialbidrag kotra en fet lön,tala om att ungens semestrr kommer att bestå av tältsemestrar och extraarbete för att överleva ,medans kompissarna åker utomlands,hur kul är det att sitta i kassan på ica när direktörerna kommer in och köper oxfile och du får snabbmackaroner ,hadde mina föräldrar sgt så till mej så tror jag jag gått i skolan hur länge som hälst ,inget ont om någon detta var bara vad man kan göra helt klart behövs alla kassörskor oxo ock pottsluskar med !dom håller upp samhället

Behringer2010-08-15 16:14

muta - check
utredning - check
kurator - check
info om gatsopare - check
betyg -

Nu har vi kanske kommit lite OT men en tonåring som inte vill är svår att ändra på....
men som jagt: det brukar ordna upp sig i slutänden. Antingen som rikt gifta levandes på andra eller som rejäla knegare som drar ihop till livets nödtorft :)

bommarna2010-08-15 16:23
Antal inlägg: 366

Många föräldrar idag är alldeles för rädda att sätta gränser. Barn behöver sina föräldrars hjälp. Att fostra barn är faktiskt föräldrars ansvar det kan vi inte överlåta till någon annan. Utan gränser tidigt i livet kommer de aldrig att fungera, varken i skolan eller ute i arbetslivet.

yogamama - Ej medlem längre2010-08-15 20:52
Antal inlägg: 4752

Jag är mamma till 2 tonårsdöttrar och vill inte uttala mig alltför specifikt då en av dom är medlem här = ) men rent generellt så är gränser alltid bra att sätta, sen är det ju lite olika hur tonåringen väljer att följa dessa satta gränser. Det som jag tycker är bland det viktigaste är att komma ihåg vem som är vuxen och vem som är " barn " jag vill inte vara kompis med mina barn, jag vill vara den trygga hamnen i deras ibland stormiga liv, den som aldrig dömer utan försöker hitta lösningar och styra upp det jobbiga, helst utan att curla alltför mycket..

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 21:34
Antal inlägg: 1120

Jag förstår inte riktigt detta med att man inte "får" vara kompis med sina ungdomar. Hur kommer det sig att man inte kan/bör kombinera dessa roller? Jag är definitivt mamma (med allt vad det innebär vad gäller t ex trygghet, regler och konsekvenser, utan behov av hot, mutor och straff) men också stolt kompis med mina grabbar. (Och de har då inga problem med det.)

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 21:35

Sorry. Det handlade ju om döttrar... Iofs tror jag inte det är någon större skillnad.

yogamama - Ej medlem längre2010-08-15 21:46

Nu sa jag ju inte att MAN inte får vara kompis med sina barn, jag sa att JAG inte vill vara kompis med mina barn. Däremot tycker jag rent allmänt att det är viktigt att vara den vuxne i jobbiga situationer och stå för tryggheten och vara den dom kan prata med vad det än gäller. Kompisar har dom så det räcker ändå och som fyller den funktionen i deras liv. När dom sen blir vuxna själva ( en är på god väg) så förändras nog rollerna en aning, det vet jag ingenting om än.

Guanyin - Ej medlem längre2010-08-15 21:48

Det var inte utifrån just ditt inlägg yogamama - det är något som verkar vara ett ganska allmänt synsätt - men iom att du skrev om det så kom jag att tänka på't.

Tja "När dom sen blir vuxna själva ( en är på god väg) så förändras nog rollerna en aning, det vet jag ingenting om än."
- Hur har du själv fungerat med dina föräldrar? :)

yogamama - Ej medlem längre2010-08-15 21:55

Jag är yngst av 6 syskon och hade väl inte så många gränser att tänja ut : ) det var mer nån slags "var hemma till frukost" regel som gällde , vilket naturligtvis reulterade i att det inte var så kul att revoltera..

Utan att bli för privat kan jag väl säga att jag nog aldrig har haft ett kompisförhållande till min mamma.

Tess 082010-08-15 21:59
Antal inlägg: 18003

Håller med yoga!!
Har sett alltför många "coola" morsor som vill vara kompisar med sina barn och som sedan blir helt förtvivlade när barnen "far iväg på villovägar".

För övrigt är G för loosers enligt ttiittii som själv inte behövde några betyg alls...?? Vad blir då ttiittii???

Har en son på 16 som det inte är mer problem med än att man får tjata lite på att han ska göra hushållsgrejer och sluta spela på datorn... Rätt lugnt alltså :)
Är rätt övertygad om att det inte blir lika lätt när de andra blir tonåringar...

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?