Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Satyra2010-08-26 01:09
Antal inlägg: 4561

Tokstollan - Tack för din omsorg. Dock tror man sig väl veta åtminstone så mycket som att de är mindre farliga än de vanliga cigg jag röker idag, som jag förstått det på de artiklar jag läst senaste dagarna.

Det kanske finns andra instressenter bakom varningarna ... också?!? Här är ett litet utdrag ur tobaksindustri-cyniker-as pekt ;-):
_________________________ __________
"Trots att det är mycket osannolikt att inandning av nikotin och propylenglykol (vi vet en hel del om båda) skulle kunna leda till något liknande lungemfysem eller lungcancer är det "VARNING! VARNING!" snarare än "Oj, vi kanske kan ersätta något dyrt och livsfarligt som miljontals människor använder med något som sannolikt är jämförelsevis helt ofarligt". Är det inte det som är nyheten?"

Tokstollan2010-08-26 15:52
Antal inlägg: 110

Ja, just det - det var ju du som hade beställt ett paket av elektronciggisarna!

Nu var det ju faktikst WHO som varnade för produkten. Och det är klart att man kan se spöken överallt och tro att till exempel de är uppköpta av tobaksindustrin. Det tror nu inte jag.

Och så var det ju det här med Läkemedelsverket, också. Det är alltså olagligt att sälja de här cigaretterna i Sverige, innan produkten godkänts, eftersom den innehåller nikotin som kan vara farligt i för höga doser.

Men jag tänker så här: om man röker, vilket du tydligen gör, och känner att elektroniska cigaretter skulle kunna vara ett alternativ? Ja, då vill man väl säkert ersätta "vanliga" cigg med dessa och så är det väl nikotinet man vill åt? Och då är det väl både säkrare och bättre att sluta röka traditionella cigaretter och använda godkända nikotinplåster? Eller?

Ja, jag vet inte, jag har aldrig rökt så jag kanske inte förstår problemet. Det är svårt att sluta röka, det har jag förstått.

Satyra2010-08-26 16:31
Antal inlägg: 4561

Precis Tokstollan, det var jag det. :-)
WHO var väl främst förbaskade över att man tydligen lagt med deras logga i e-ciggens reklambilder - som om WHO alltså då stod bakom och hejade på det hela, vilket de inte gör. Så fattade jag det i alla fall.

Och jo, nikotinet är ju det man som rökare (och snusare) är beroende av så har man inte rökt eller snusat innan så är det såklart skitdumt att börja bruka e-cigaretter, men ... som sagt, som alternativ till ciggen jag röker idag så känns det som att det borde vara lite mindre farliga ändå. Många som slutar röka börjar ju förövrigt att snusa istället, så det är väl på så vis lite samma sak om man byter ciggen mot e-ciggen istället.

En stor del i svårigheten att sluta röka, om man är storrökare, är själva vanan, hela pysslandet med ciggen, att hålla i den, ha den i mungipan, etc. Därför är inte plåster och/eller tuggummi ett lika enkelt substitut.

Jaja, vi får se hur det fungerar, om det fungerar.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?