Spelrum
| Giraffen | 16 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 356 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| apbur | 2010-09-03 23:18 | |
![]() | Det var därför jag ställde frågan. Vad är rimligt att betala? Det måste finnas någon gräns, hur gränslöst synd det än är om någon. Det är säkert inte roligt alls att vara gravt funktionshindrad. Men hur långt ska man gå för att en person som på alla vis mår dåligt ska få må bra? Personligen tycker jag att det är fel att lägga så fruktansvärt mycket resurser på enskilda individer för att de ska få en dräglig tillvaro trots att förutsättningarna för att leva ett drägligt liv ändå är minimala. | |
| Mållan | 2010-09-03 23:19 | |
![]() | Var skulle vi vara nämndemän? | |
| Fibbels Fru | 2010-09-03 23:19 | |
![]() | Hur tänker personalen när de utför en sådan handling? Hur mår dom? Skulle ni kunna binda en sjuk/funktionshindrad med rent samvete? Har själv arbetat i vården i över 20 år. Och vården har förändrats mycket under de åren. Till de bättre, är min erfarenhet. Men aldrig att vi har bundit någon...... Under de 25 år som just detta ska ha inträffat så måste det ha varit mycket personal inblandad, som har utfört den där handlingen. Varför har ingen reagerat tidigare? | |
| med | 2010-09-03 23:23 | |
![]() | Varje individ har rätt till ett värdigt liv, vilket ett liv som bakbunden inte är!! | |
| apbur | 2010-09-03 23:23 | |
![]() | Sen vill jag bara säga att det finns redan en gräns, ni har bara inte hajat det. | |
| Mållan | 2010-09-03 23:23 | |
![]() | Vad är drägligt liv för dej ? Vad har du för rätt att bestämma vad som är drägligt liv för någon. Tycker du att det är drägligt att sitta bakbunden i 25 är? Om du skulle drabbas av en allvarlig sjukdom så önskade du nog att alla resurser som finns skulle användas för att du skulle få ett drägligt liv som du kallar det. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-03 23:26 | |
![]() | Härlig människosyn | |
| Fibbels Fru | 2010-09-03 23:28 | |
![]() | Har Apbur barn?....eller någon annan närstående? | |
| apbur | 2010-09-03 23:29 | |
![]() | Nej, alla resurser som finns skulle inte användas för att jag skulle få ett drägligt liv. Det finns andra som försöker komma fram till vad som ska betraktas som ett drägligt liv. Det är inte godtyckligt. Man kan inte begära vad som helst, inte alls. Jag kanske är villig att offra en för att rädda tusen. Det betyder inte att jag har dålig människosyn. | |
| Fibbels Fru | 2010-09-03 23:31 | |
![]() | Vill du då offra dina potentiella barn för att mina barn ska få bra vård? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-03 23:31 | |
![]() | Vem räddar man om man skiter i att göra något åt saken för en enskild individ? Antar att du skulle vara den första att offra sig bland tusen andra om så krävdes i så fall. | |
| Mållan | 2010-09-03 23:31 | |
![]() | Jag vill nog inte diskutera detta mer, eftersom den som inte har varit i denna situationen kan omöjligt tänka sej hur det är. Jag hoppas att både du apbur och andra med liknande åsikter slipper att gå igenom vad vi och många andra kämpar med varje dag. Till slut önskar jag att denna tråkiga historien i Malmö ska föra något gott med sej för den drabbade och alla andra som är utelämnade till personal med makt och våldsbehov. | |
| Fibbels Fru | 2010-09-03 23:33 | |
![]() | Jag hoppas att alla tråkiga historier kan föra nåt gott med sig.... | |
| Fibbels Fru | 2010-09-03 23:34 | |
![]() | ....att vi tar lärdom och blir bättre människor! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-09-03 23:36 | |
![]() | Instämmer med Mållan. | |
| med | 2010-09-03 23:38 | |
![]() | Menar du var du skriver apbur, så måste du förstå att det här är kränkande i högsta grad!! | |
| apbur | 2010-09-03 23:38 | |
![]() | Delicious, det finns inte obegränsade resurser. Hur tror du man resonerat på gruppboendet där den här personen varit? Varför anställde man inte direkt personal som kunde vara vid hans sida dygnet runt när man visste att han blev lugn av det? Vad tror du själv? Hur många såna personer tror du finns som behöver personal dygnet runt? Om vi inte har resurser till det i nuläget så måste vi alltså ta någon annanstans ifrån. Det betyder att andra kommer offras. Det är ofrånkomligt. Just därför måste det finnas en övre gräns. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-09-03 23:41 | |
![]() | för att ni är så villiga att döma med era diotiska och icke underbyggda åsikter. nattis natt. hoppas att jag inte ser er in court. | |
| Guldplate | 2010-09-04 00:03 | |
![]() | Ramsay: Jag har jobbat inom vården i större delen av mitt liv. Jag har både läst och även tolkat psykologi samt sett ställen som kräver att man undertecknar tystnadsplikt vid studiebesök där man inte ens får träffa patienterna. Då pratar vi om människor som inte kan leva ihop med andra på det sättet denna man har gjort. Destruktivt beteende är bara förnamnet på de här personerna. De blir ändå inte bakbundna dagligen. Utan att ha läst några journaler eller ens träffat mannen så säger logiken mig att om han är kapabel att bo och leva ihop med andra på ett gruppboende av det här slaget så är 25 år av bakbundna händer mer än vad nöden tillåter. | |
| Guldplate | 2010-09-04 00:09 | |
![]() | Annars så tycker jag att Apburs fråga är befogad. Hur mycket empati man än har så måste man förstå att det finns en gräns för vad vården av en person får kosta. För att överdriva så kan vi tex inte lägga hela statsbudgeten på att vårda en enda person. Gör vi det så kommer ca 10 miljoner andra svenskar att lida pga det. | |