Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2010-09-14 23:05
Antal inlägg: 11661

Tack för svaren. Blev extra orolig ikväll då jag hörde något som lät som en skrikande katt :( Kunde ju varit någon grannes katt men jag tänkte såklart på katten jag sett..

Delicious - Ej medlem längre2010-09-14 23:07

Tanten, okej det kan ju vara den kanske. Jag tyckte dock att den såg ut att vara vit med lite svarta fläckar men som sagt har jag ju inte sett den nära.

med2010-09-14 23:09
Antal inlägg: 1164

Vansinne att ha utekatt i stan!!

apbur2010-09-14 23:20
Antal inlägg: 9699

Om katten hinner bli nåt år ute så lär den sig hantera de flesta faror. Även mitt i stan finns små gröna små plättar där de gärna vistas. Innergårdarna är ju perfekta för katter. Du kanske bara har sett den när den tagit sig från en hemtam plats till en annan. Enligt mig ska du absolut inte ta katten om den inte uppenbart är hemlös. Låt folk få ta hand om sina djur på det viset de vill, så länge det inte handlar om djurplågeri och det gör det inte för att man råkar bo på fel adress i vissas tycke.

Delicious - Ej medlem längre2010-09-14 23:29

apbur, Första och andra gången jag såg den var det på en innergård (inte inhägnad) och på ett grönområde. Men de två andra gångerna såg jag den springa över vägen där bilar kör och då tog jag illa vid mig. Katter är smidiga men inte alla bilister.

apbur2010-09-14 23:44

Katter är ju ganska bestämda med vad de vill. Har den en gång varit en utekatt har den förmodligen krävt att få komma ut. Kan ju vara så. Mina katter får vara ute om somrarna, sen blir det för kallt för dem eftersom de inte har så bra med päls. Jag har ibland fått slänga ut dem i kylan och regnet för att de stått och gapat vid dörren så jag tillslut fått en nervsammanbrott.
Sen brukar de fatta att de inte längre vill vara ute.

Jag tror inte du behöver oroa dig så mycket över katten. Även katter på landet breddar sina revir. Gärna nån kilometer bort på andra sidan motorvägen.

Minta2010-09-15 00:20
Antal inlägg: 20042

Min katt är ute på natten, men bara på vår relativt lilla gård vad jag vet.

Deadwing2010-09-15 00:53
Antal inlägg: 82

Lagen om tillsyn över hundar och katter säger följande:

"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Jag förstår inte hur det går ihop med att släppa ett djur vind för våg för att klara sig bäst den kan. Alls.

Deadwing2010-09-15 00:57

Hoppsan, glömde en punkt från Djurskyddslagen som skulle med i förra:

2 § Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Minta2010-09-15 01:04

"Med hänsyn till deras natur" då?

Deadwing2010-09-15 01:06

Vad man kan göra när man ser en katt där man vill ha tag i ägaren är att köpa ett billigt katthalsband med en liten tub där man lägger en lapp och ber ägaren ringa. Man kan skriva något i stil med "Vill försäkra mig om att katten har ett hem, v.g. ring XXX". Går ibland att skriva med vattenfast penna direkt på halsbandet också.
Det finns säkerhetshalsband som går upp om katten fastnar, så det behöver man inte oroa sig för.

Deadwing2010-09-15 01:09

Minta - Varför kan vi inte ta hänsyn till deras natur på samma sätt som vi gör det med alla våra andra tamdjur? D.v.s. under kontrollerade former. Ingen släpper ut häst, hund eller hamster för att klara sig själv för att sedan HOPPAS på att djuret kommer hem igen. Man har hade till hästen, man går ut med hunden och har hamstern i bur. Bara kattens liv är det accepterat att spela rysk roulette med.

Minta2010-09-15 01:14

Katter och hästar har inte riktigt samma natur. Katter är inte domesticerade på samma sätt, de är kringströvande till sin natur.

Minta2010-09-15 01:16

Min katt skulle inte må bra alls om hon inte fick vara ute på natten t.ex. Idealet var på landet, men den möjligheten finns inte kvar. Där finns förstås också vägar och dessutom rävar mm.

Minta2010-09-15 01:19

"Det ligger i kattens natur att ströva över relativt stora ytor och ”ruta in” sitt revir. Detta är något som kan vara svårt att som kattägare styra och som kan skapa obehag för andra. Varje år tar miljö- och hälsoskyddsavdelningen emot ett stort antal klagomål på katthållningen i kommunen."

"Miljöbalken säger bland annat att husdjur som hålls i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer. Observera att det inte betraktas som en olägenhet för människors hälsa, så kallad sanitär olägenhet, att en katt uträttar sina behov i rabatter, befinner sig på grannens tomt eller hoppar upp på bilar. Kattägare kan inte heller tvingas att hålla sin katt inne för att katten går in i andras hus genom tillfälligt öppna fönster eller dörrar. Sedan år 2002 finns även en dom i miljödomstolen som säger att en kattägare ej kan ställas till svars för att deras katt uträttar sina behov i grannars trädgårdar och rabatter. Miljööverdomstolen tog inte upp frågan till prövning vilket medför att prejudikat har uppstått."

Deadwing2010-09-15 01:41

Minta - Det handlar inte VILKA behov de har, utan hur vi som ägare tillgodoser dessa. Och att katter inte är domesticerade är en ren lögn, de är inga vilddjur på något sätt. Däremot avlas inte huskatter på temperament, och därför kan de i många fall vara betydligt mer reserverade än majoriteten raskatter.

Katter är för övrigt inga nattdjur. De är skymnings-/gryningsdjur. Natten är oftast alldeles för mörk för att kunna tillgodose det ljusbehov som behövs för en lyckad jakt. Även om katten ser betydligt bättre än oss människor så ser de inte i totalt mörker.

Apropå jakten ja. Jagar gör den vilda katten för mat. Ett domesticerat djur med skötsam ägare har inget behov av att jaga för mat, för det är något vi människor ser till att katten får ändå. Jaktinstinkten försvinner dock inte för att katten får maten serverad, utan ska självklart tillgodoses ändå. VAD katten då jagar är därför ointressant. Möss o.dy. jagas för maten, men när den punkten redan är tillgodosett är ett byte av kött och blod därför inget behov längre. Bytet kan med fördel vara av död materia, katten får precis samma behov av jakt tillgodosett ändå.

Katter har även behov av att klösa och klättra (trots att tamkatten härstammar från ökenområden och är en stäppjägare snarare än skogsjägare så gillar den att klättra). Att vi säger att katten måste klättra i TRÄD är att förmänskliga djuret. Den får precis samma stimulans av att klättra på ett klösträd, mattbeklädd hylla eller dylikt. Där kan de även klösa och få sina behov av stretching, revirmarkering och klovård tillgodosedda.

Att en katt sätter sig vid dörren och vill ut beror helt enkelt på att den inte får sina behov tillgodosedda inomhus. Är katten van att gå ut så ja då kommer den vilja fortsätta, självklart. Den har inte lärt sig att ägaren kan ge katten den stimulansen den behöver. Det är inte UT den vill, det är STIMULANSEN den vill ha. En katt som är nöjd och får precis allt den behöver inomhus har inget behov av att gå ut och söka sig stimulansen på egen hand.
Det går inte att omvandla en utekatt till innekatt över en natt, det kan ta år beroende på hur mottaglig katten är för omställningar.

Jag förespråkar på intet sätt att man ska stänga in en katt, jag förespråkar att man ska följa med katten ut (sele), alternativt bygga en kattgård. Kontrollerad utevistelse, som det så fint heter. Vi tillgodoser våra andra tamdjurs behov på kontrollerade sätt, men inte katten. Varför inte katten? Jo, för att det "har alltid varit så", och det saknas kunskap hos de som skaffar katt, till skillnad från de som skaffar andra djur. Få skaffar häst eller hund utan att tänka efter en extra gång, men katter är för samhället en slit-och-slängvara som dränks, gasas ihjäl, lämnas i lådor för svält osv. osv., om man inte har tur och lyckas SKÄNKA bort katten. För vilket annat tamdjur ser situationen likadan ut?
För mig finns ett glasklart samband mellan okunskap(/lathet?) och de hundratusentals hemlösa katter vi har i Sverige idag.

Jag tror jag fick med det mesta nu (och råkade dessutom sniffa på frågan om huskattavel och kastrering, men det är en annan fråga), men skriver det igen..

Kontrollerad utevistelse.

Deadwing2010-09-15 01:45

Minta - Jag vet att det inte ses som olagligt, men det ändrar inte det faktum att jag tycker det är absurt och totalt galet. Tänk om jag släppte min hund att pissa på grannens utemöbler eller tog hästen för att beta i kommunens anlagda rabatter. Herreminboll vilket liv det skulle bli.

apbur2010-09-15 01:53

Deadwing, du verkar mest störa dig på att vissa kattägare är beredda att ta risken att deras huskatt stryker med när de är ute. Det borde väl ändå vara upp till varje djurägare. Katten mår knappast dåligt av att vistas ute bara för att den riskerar att dö. Isåfall måste vi utgå ifrån att vilda djur mår dåligt. Katten klarar ju av att leva på det sättet, en hund är ett flockdjur och vill inte bli utsläppt på det viset. Guldhamstern hade man nog aldrig sett igen om den blev utsläppt.

Deadwing2010-09-15 01:59

Minta - Föresten, apropå kringströvande till sin natur så vet jag inte riktigt vad du får det ifrån. Hundar (som ju som bekant härstammar från vargen) är en strövare. De har stora revir och är i rörelse större delen av sin vakna tid. Detta behovet tillgodoser vi människor genom att ta hunden på promenad.

Hästen är också den ganska mycket av en strövare. De ägnar största delen av sin tid att äta, och detta gär de i rörelse. De går sakta framåt ett steg i taget, och vilda hjordar rör sig även de över stora ytor. Har man hästar i små hagar ser man tydligt hur mycket de rör sig då hagarna blir nedtrampade och leriga på nolltid.

Katten däremot, är INTE en strövare. De har ett mindre revir som de håller koll på. Storleken på reviret beror dels på hur många andra katter det finns i området och hur dominanta de är, men påverkas även av kastrering. En okastrerad katt (särskilt hanar) kan ta sig flera kilometer i sin jakt på en hona. I övrigt är en katt ett ganska hemkärt djur i förhållande till häst och hund som vi nu nämnde som jämförande exempel.

Det finns absolut inget som hindrar en människa påverka djurets revirgränser, det gör vi som sagt hela tiden med våra övriga djur. Det finns absolut inget (mer än okunnighet/lathet) som hindrar oss från att kontrollera våra tamkatter på samma sätt.

Deadwing2010-09-15 02:00

apbur - Bra, då gör det inget om jag skaffar 15 rottweilers och släpper ut i skogen? De är ju flockdjur och gillar att vara ute. :D

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?