Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 334

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Malla132010-09-15 19:31
Antal inlägg: 1810

Vad härligt att många kan glädjas över julen och njuta av denna underbara tid. Jag är ledsen för alla som har det svårt under denna tiden av olika anledningar, jag förstår att ni hatar den tiden då..Kramar till er!

Hillegnu2010-09-15 19:50
Antal inlägg: 710

Gillar julen då jag får vara nästan tre veckor på Gotlandf med familjen

På julafton äter vi helvegetariskt julbord

Prioritaire - Ej medlem längre2010-09-15 19:51
Antal inlägg: 46

Börja tänka på julen gör man väl när alla börjar stirra upp sig kring den. Hetsen är total innan jul! Folk pratar om hur de skall hinna, de bryter nästan ihop för det faktum att de tror att de inte skall hinna fira jul. Ibland dras jag med och blir stressad jag också, men oftast försöker jag disansera mig. Sedan några år tillbaka har jag tagit allt med ro. Jovisst, jag brukar slänga upp några adventsljusstakar vid advent, sedan ligger mitt julfejande på is till ca 3-4 dagar innan julafon. Då tar jag semester, tar en eftermiddag till att handla julklappar åt barnen, därefter åker familjen (eller ibland bara jag) till stugan och då kommer LUGNET. Allt är oviktigt och en "äkta" julkänsla infinner sig. Jag kan smålyssna lite på radion och nynna med på jullåtarna som spelas, jag lagar massor av mat - men känner mig inte stressad, och till slut hugger mannen en gran som vi klär. Vips så kommer julafton. Och, vi sover tills vi vaknar, tar det lugnt, äter julmaten, och sedan kalle anka på TV. Sedan tar vi julpaketen och njuter av varandra och lite tända ljus. Inga släktingar så långt ögat kan nå, och det är faktiskt skönt. Bara vi i familjen. Det som måste finnas med och som är tradition är väl gran tycker jag. Och mycket god mat. Jag lägger in minst fem-sex sorters sill, kokar skinka, gör Janssons frestelse, gör egen korv (om jag hinner), omelett med kantarellstuvning. Och - massor av annat gott. Och, icke att förglömma, ris-a-la-malta! MUMS!

På juldagen går jag en långpromenad på en mil om vädret tillåter.

PnoEva2010-09-15 21:37
Antal inlägg: 15

Jag måste säga att jag tycker sämre om julen för varje år som går!!
Jag mår ILLA när kommersen sätter igång så fort sommarn e slut.
Det är ju bara köpmännens högtid, folk blir hysteriskt stressade och känner ett enormt tryck!
Att hinna med, att köpa, köpa o köpa......
Hörde förra året att : Varje vuxen person i sverige lägger ut mellan 3500- 5000 kr runt jul!! Det e ju sinnessjukt, vem blir glad av sånt??
Och varför firar vi jul? Hur många gör det av sin kristna övertygelse??
Ett sånt sällan skådat hyckleri!

Man kan ha det gott o mysigt med sin familj, släkt o vänner hela året....
Jag vill bara åka bort ifrån eländet....

Maja G2010-09-15 21:59
Antal inlägg: 10730

Jag stressar aldrig upp mig till jul. Jobbar för det mesta på julafton och gör det även detta år,fast bara till klockan 13.00..och sedan är jag ledig resterande juldagar.SKÖNT!
Vi har en tradition,eller jag har en iaf, och det är att vi i familjen träffas dagen före och smakar av skinkan och kokar risgrynsgröt som ingen äter av mer än jag.
Denna kväll bestämmer JAG att vi ska spela spel typ TP eller nåt och övriga i familjen får snällt sitta med och låtsas att det är roligt.
Köper julklappar till barnen och gubben endast. Mamsen kan få något litet hon också..
Till henne åker vi någon dag vid jul också och tar en bastu..eller jag bastar inte men den övriga familjen gör det.
Julafton kommer svärmor.."Jippie!" och har med sig paketer...Jag får antingen någon gammal duk hon har fått av någon bekant eller så får jag nylonstrumpbyxor i fem-pack där det endast finns tre strumpbyxor i..( och jag som inte ens använder najlons)

Vi äter skinka, köttbullar, prinskorv, potatisgratäng, ibland blir det en frestelse också...Gubben kan få sig några sillabitar om han är snäll!
Sedan frossar vi i oss godis och choklad i massor och kvällen slutar med magont!

Tess 082010-09-15 22:28
Antal inlägg: 18003

Fråga 1: När infinner sig era tankar runt julen,alltså vilken månad.
Jag har redan börjat :)
Men det beror mest på att jag satt med schemat på jobbet och funderade på om syrran tänkte ta med sig familjen hit i jul eller om de ska någon annanstans... Ska vi åka till dom måste jag vara ledig fler dagar i rad :)
När julkänslan sätter in är nog i slutet på november/början på december!!
Julen är min absoluta favorithögtid!!! Jag känner ingen stress, men brukar hinna både baka och laga mat, köpa klappar och slå in :) Visst kan man ibland känna stress eller vad det kan vara.... men det beror ofta på att jag inte hittat en bra present till någon.

Fråga 2: Vad har ni för traditioner, som tex mat som alltid ska finnas, lekar,eller annat som ni alltid gör.
Kalle ska vara på!!! Mina barn fattar inte storheten i det, men jag vill att TVn ska vara på så man hör allt... eftersom ajg är i köket och fixar maten när det är Kalle :)
Sedan äter vi och så ska tomten hinna komma. Beroende på hur mycket tomten har att göra ser vi på KarlBertil antingen före eller efter tomtens besök :)

Efter paketöppning blir det fika med alla kakor jag bakat :) Ofta är alla i paltkoma, men alla gör sitt bästa för att tömma kakfat!

Jag gillar att träffa vänner så jag har haft tjejträff: Glöggafton, paketlek och mys :)
Senaste julen besöktes även kyrkogården och pappa <3
Jag gillar traditionell mat med julskinka, sill, hembakt tunnbröd och knäckebröd, jansons, köttbulls och prinskorvar mm dessutom brukar vi försöka oss på någon ny rätt som tex fetaoströra i körsbärstomater och olika pajer.
Vi köper julklappar till mamma, syrrans familj, min egen familj, sambons föräldrar och syskon med familj... Samt till mitt gudbarn med syskon och ibland deras mamma.

Gillar Majas paket!! Jag fick paket av min svärmor... trosor i MAXI-modell och i en storlek jag inte ens hade när jag var gravid... Med ett litet snöre upptill hade det blivit kombinerad trosa/behå...

Tess 082010-09-15 22:28
Antal inlägg: 18003

Oj, värsta långa inlägget :)

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?