Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 329

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skrabban2010-09-16 20:13
Antal inlägg: 1031

Min email är anita.marmell@hotmail.com

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-16 20:14
Antal inlägg: 37631

självklart blir hon bättre än vad hon är nu ,är hon lasgammal typ 97 så kan det vara svårt,men hon har säker fått blod förtunnande nu och är genomgådd på längden tvären och bredden,lita på vården dom brukar kunna sin sak,som nära annhörig blir du snart kallad till ett planeringsmöte,
där dom går igenom framtiden,arbetsterapeuft ,sjukgymnastik och sköterska brukar vara med ,då går dom igenom vad som hänt och talar om framtiden

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-16 20:16
Antal inlägg: 37631

Molly Malone ,empati Molly empati,det är säkert jättekul för alla att höra din åsikt Molly

Tess 082010-09-16 20:18
Antal inlägg: 18003

Om du pratar om vårdplanering, ttiittii så är det mer vilja hjälpmedel och vilket stöd hon behöver inför hemgång om hon kan gå till sitt ordinarie hem.

Det kan ta flera veckor till månader innan en vårdplanering blir aktuell just eftersom flera "piggar på sig" en hel del.

Jag skulle kunna skriva en massa, men det är så mycket som beror på hur just detta sjukhus arbetar och deras rutiner.
En person som har en en veckas gammal stroke ligger troligtvis kvar på en strokeavdelning på sjukhuset. Sen kan en rehabiliterande avdelning bli aktuell

Tess 082010-09-16 20:19

inte vilja utan vilka...

skrabban2010-09-16 20:20
Antal inlägg: 1031

Molly Malone

Vill bara tala om att Betapet har hjälpt mig mycket genom att jag inte behövde sitta och tänka på min man hela tiden utan jag släppte tankarna på min man och hans sjukdomar om jag kopplade av och spelade scrabble här på Beta men alla känner vi olika för det som händer när någon blir sjuk. En del kan kanske inte koppla av alls.

Tess 082010-09-16 20:22

En person som nyss fått stroke kan också bli otroligt trött för minsta lilla vilket gör att det kanske inte passar med besök dygnet runt.
Det kan faktiskt räcka med att personen som drabbats måste koncentrera sig på något...

Molly Malone2010-09-16 20:29
Antal inlägg: 110

Skrabban
Betapet har hjälpt mig att skingra tankarna många gånger. Tror att du verkligen gjorde allt och självklart måste man få "fylla på" för att orka vidare.Är inte i total avsaknad av empati utan tvärtom skulle jag skynda till min näraste och ge allt jag kan.
Kanske man fungerar olika där?
Google är väl en välsignelse...

annakarineli2010-09-16 20:38
Antal inlägg: 2519

LaCrüll: Min pappa fick en stroke när han var 57. Fullt frisk och med toppenfina värden. Han har alltid motionerat och aldrig rökt. Däremot har han levt med stress en längre tid och kunde kanske ha ätit lite bättre, men läkarna stod frågande och tyckte egentligen att det var en omöjlighet för honom att drabbas av just stroke. Men till saken. Han är nu efter 3.5 år helt återställd. Han drabbades dock inte av afasi och förlamning utan det satte sig mest i ena halvan av ansiktet. Stroke är fruktansvärt obehagligt, men det blir bättre och allt kommer nog kännas lättare med tiden. Oavsett om din mamma får bestående men eller inte. Är hon yngre, vilket jag räknar min pappa till också i det här sammanhanget, så är chanserna bättre som många skriver. Kram!

reson - Ej medlem längre2010-09-16 20:45
Antal inlägg: 408

Visst känns livet orättvist ibland!!

LaCrüll2010-09-16 21:20
Antal inlägg: 43

Tack alla ni som kommit med support och vettiga inlägg. Man får räkna med att inte alla har kapacitet att göra så. Men det kanske de gör om någon nära anhörig till dem drabbas, och då är inte tramsinlägg lika lustiga, eller?
Jag har varit hos min mamma i 6 dagar. Hon ligger tyvärr på sjukhus 50 mil från mig. Jag har jobb + familj som också behöver mig. Jag ska snart åka till henne igen - Molly Malone!
Turligt nog bor min bror nära sjukhuset. Vi har tagit del av vårdplanering och det verkar som om sjukhuset gör vad de kan. Hon får hälp av sjukgymnast (jag fick också vara med, vilket mamma uppskattade) samt logoped. Det är verkligen som du Skrabban säger, man måste skingra tankarna också. Tack alla ni som givit vettiga svar, ni som inte gjort det behöver inte ta åt er...

bemat2010-09-16 21:35
Antal inlägg: 1

Jag kan förstå hur du känner dig!
Och det kan vara skönt med ett spel här just för att få en "paus" och tänka på ngt annat en stund, försöka i alla fall...

Hoppas allt går bra med din mamma och att hon snart blir bättre!
Ha det så bra ni kan , också ni som står bredvid!

Araknoidea2010-09-16 21:49
Antal inlägg: 783

Jag har vårdat både äldre och yngre personer efter en stroke och rehabiliteringen är väldigt individuell. Se till att hon får god vård och var uppmärksam på andra symtom som kan dyka upp efter stroken, tyvärr är depression väldigt vanligt. En stor kram skickar jag till dig och det är klart du ska få prata av dig på betapet!

nystan12010-09-16 22:03
Antal inlägg: 3414

Hur återställd man blir beror många gånger på hur snabbt stroken upptäcks.
Ju snabbare man agerar, desto mer brukar kunna "räddas" eller hur man ska uttrycka det.

Om du kan tror jag det kan vara en bra idé att vara med på vårdplanering. På så sätt får du inblick i vad som ska hända och kan föra fram din mors åsikt och vilja om hon iom stroken har svårt att uttrycka den själv.
Bra är också att ta del av planeringen kring hennes rehabilitering, så kan du om du har möjlighet vara delaktig i den.
Det är mycket som behöver tränas upp igen, både fysiskt och mentalt, och då är det ju bra om fler än personalen kan hjälpa till med det.

Slutligen vill jag bara önska er lycka till med allt, och att din mamma hämtar sig snart.

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-16 22:09
Antal inlägg: 11612

En mig nära fick en subaraknoidial blödning vid 40-års åldern.

Han är helt okej idag.

LaCrüll2010-09-16 22:12
Antal inlägg: 43

Tack för alla uppmuntrande inlägg!
nystan1 - Jo, jag och min bror var med på vårdplaneringen.
Mamma var också med. Det var givande.
Kram på er!

strömavbrott2010-09-16 22:13
Antal inlägg: 316

Idag vet man att det går att komma igen mycket mer än man förr trodde. har din mamma fått snabb behandling med propplösande mediciner, så har inte hjärnan förhoppningsvis tagit alltför mycket skada. Med envis träning kan man åstadkomma fantastiska förbättringar. Se till att din mamma får den bästa rehaben och peppa henne att träna, träna, träna. Har hon försvagad högerhand t.ex. så ska hon envisas med att använda den, inte använda vänstern istället. I början går det kanske inte alls, men efter ett halvår kanske hon kan använda den i stort sett som tidigare. Men hon måste själv ha viljan och ta ansvaret för träningen, annars går det inte.

felix-w - Ej medlem längre2010-09-16 23:07
Antal inlägg: 348

Jag arbetar själv på neurorehab och träffar dagligen människor som har fått stroke. Som det står här i forumet redan så tar det tid.
Efter en stroke är det mycket vanligt att man drabbas av det som kallas hjärntrötthet. Försök få information om det och hur man ska hantera det problemet. Se till att hon får komma till ett nerorehabteam, eller dagrehab som det också kallas och där börja träna upp de funktioner hon har fått problem med. Med rätt insatser så kan hon på sikt bli mycket bättre.
Lycka till.

nystan12010-09-17 08:26
Antal inlägg: 3414

LaCrüll - läste det nu.
Sista sidan knasade sig igår, hade annonser kors och tvärs över alla inlägg =S
Förstår att det är svårt att vara delaktig när man bor så långt bort, men du gör ju ditt bästa och så även din bror.

Pocaloca2010-09-17 08:53
Antal inlägg: 2156

Skickar kramar till dig och din mor!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?