Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 452

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SylviaPlath - Ej medlem längre2010-09-22 17:26
Antal inlägg: 31064

Men så gillar jag att bråka lite också, bör tilläggas.

le-lou2010-09-22 17:32
Antal inlägg: 17500

tja micro - jag tror ändå att politik i sverige i alla fall är ganska likartade varandra. tom höger här är ju ett vänster.
och det är inga superdramatiska skillnader i vår välfärd som inträffar oavsett regering, så jag vet inte. Värdegrunden känns rätt likvärdig många gånger.
Kanske är vi inte så extrema bara, alltså här i sverige rent politiskt som i en del andra länder- och det möjliggör även att relationer med folk som hejar på det motsatta partiet funkar fint. Äh jag vet inte.
Det är så jag upplever det i alla fall, det ska jag poängtera. Upplever.

le-lou2010-09-22 17:33
Antal inlägg: 17500

dvs. om man kan slippa politiska diskussioner med sin partner/kompis. Politik kan verkligen göra folk uppeldade, det är världens bästa bråkämne.

Araknoidea2010-09-22 18:03
Antal inlägg: 783

Jag dejtade en kille från ung vänster när jag själv var aktiv i liberala ungdomsförbundet =) Men det är historia nu, både killen och LUF :D

ramsay - Ej medlem längre2010-09-22 18:03
Antal inlägg: 9204

ganska stor vikt faktiskt.

ramsay - Ej medlem längre2010-09-22 18:06

mitt ex var iofs åt det rödare hållet men han var å andra sidan väldigt oinsatt. bara så där blattevänster som många är på rutin.

Araknoidea2010-09-22 18:07
Antal inlägg: 783

blattevänster hahaha =)

ramsay - Ej medlem längre2010-09-22 18:11

:)

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-22 18:16
Antal inlägg: 505

Alltså ramsay, du formulerar dig så sjukt kreativt träffande ibland! "Adligt dubbad i sin offerkofta flera gånger om" (eller nåt i den stilen) som du skrev i röstnings-tråden.. hahaha!

Miss_jk2010-09-22 18:17
Antal inlägg: 8941

Kan inte svara på den frågan faktiskt. Har aldrig hamnat där. Men om min nuvarande skulle vara t.ex. vänsterpartist så skulle det nog bli galet jobbigt eftersom vi båda älskar att diskutera politik. Hade slutat i många gräl där antar jag. Min bästa kompis är vänsterpartist och vi har bråkat ett otal gånger. Hade aldrig pallat ett sådant förhållande med min partner.

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-22 18:19

För övrigt tycker jag att det är en ganska svår fråga som TS ställer. Jag tror jag i regel faller för killar med vänstersympatier (men har å andra sidan en del folkpartister i min umgängeskrets som jag trivs bra ihop med). Om jag skulle träffa en moderat skulle det nog bli hetsiga diskussion i alla fall. Haha. Men det viktigaste är att det ändå finns medmänsklighet och värme hos personen, såklart.

elsa89 - Ej medlem längre2010-09-22 18:20

diskussioner*

ramsay - Ej medlem längre2010-09-22 18:20

thanx elsa:)

Gautama2010-09-23 10:31
Antal inlägg: 6854

Det är ingenting som jag tänkt på när jag träffat de män som jag varit tillsammans med, inget jag frågar efter på första dejten direkt:-)
Men jag tror att om vi stod långt ifrån varann i synsätt på samhället så skulle vi nog inte se något hos varann.
Skulle absolut inte kunna leva med något som tycker helt olika än vad jag tycker.

Något som jag reagerat över är att flera vänner till mig ändrat politiskt åsikt efter de träffat en ny man som röstar på något helt annat än de själva. Helt plötsligt pratar och låter dom som deras män gör?!
Det har jag så jävla svårt för, är kvinnor så lättpåverkade?
Mig skulle ingen kunna ändra på i allafall. Passar det inte kan de dra:-)

vinter2010-09-23 11:44
Antal inlägg: 332

En del kanske får för sig att man bara kan ha husefrid om man tycker likadant.

Satyra2010-09-23 11:55
Antal inlägg: 4561

Tack för era svar och ursäkta att jag varit frånvarande, men RL slet mig härifrån längre än jag trodde det skulle bli.

Ser hur som helst ut som att det är lite blandad kompott här av åsikter i frågan, precis som det ska vara i ett forum alltså. ;-)

Mitch - Mm, har varit med om samma sak faktiskt. :-/

MiniLudd - "Nu tycker han precis som jag (haha) och slukar allt om politik och valet som han kommer över.."

Hehe, ja det lättaste är ju om/då inget större politiskt intresse finns hos den andra (OM det nu inte är ungefär på samma linje som den egna synen) så att man KAN påverka.

"Min" egen Moderat är fortfarande M, trots mina försök att frälsa honom från det onda (hahaha) MEN han är en betydligt mildare variant av M numera ändå. Vilket gläder mig. :-)

Lillstötta - Nej, precis så har jag också alltid känt, men nu sitter jag då ändå här med en Moderat-älskling. ;-)

Uisge - "dessutom brukar man ganska snart inse att man inte skiljer sig speciellt åt vad gäller de viktigaste frågorna"

Håller inte med dig om det, jag tycker att det skiljer sig avsevärt åt hur jag själv tycker att samhället ska se ut mot hur t.ex en Moderat ser på saken. Och även om ingen politisk linje, som du säger, är "pure evil" så känner jag att människosynen ser så pass olika ut att det stör mig.

En annan sak jag tänkt på ofta är ju att högermänniskor generellt (känner inte så många C, FP och KD-folk utan menar främst nu Moderater, som jag känner en hel drös av :-o) har exakt samma syn som mig i det mesta så länge det handlar om människor de känner, gillar och står nära. Är inte det märkligt så säg ...

magga - "2010-09-22 16:32"

Så skulle jag också ha känt, garanterat.

le-lou - "Sen att det blir hetsiga diskussioner om man är dum att man tar upp detta känsliga ämne med sin kära pojkvän som röstar tex V som är så långt från mig som man kan komma i princip - tja då får man skylla sig själv."

Som jag skrev inledningsvis så är det ju lite svårt att undvika politik i en nära relation, eftersom ofantligt mycket rör politik på ett eller annant vis. Utan att man menat det som en politisk diskussion så befinner man sig i en ändå om man pratar om annat än ytterst ytliga ting och jag är inte mycket för att kallprata.

micro - "Skall man hålla samtalämnen och beröringspunkter helt opolitiska så hamnar man ju i ett läge där man är väldigt begränsad och/eller väldigt ytlig -- eftersom det mesta som berör oss och våra förhållningssätt har ideologisk förankring på ett eller annat sätt."

Precis så ja.

caughtbock - Ja det är kanske inte så smart att provocera på det viset om man ska kunna ha en relation av något som helst slag. :-/

Sylvia - "det är någons medkänsla/goda omdöme i vardagliga situationer som är intressant i en relation."

Precis som jag skrev högre upp så är det ju oftast så, oavsett politiska värderingar, att i nära relationer så verkar alla vara Vänsterpartister ;-), men i ett vidare seende försvinner plötsligt den känslan för människosläktet.

För mig är det märkligt - ska man verkligen tvunget behöva känna och gilla människor för att kunna inse att vi alla är människor med lika behov av det basala av livet och därför borde ha samma tillgång till det på samma villkor? ...

Det är lite som med rasister som inte har några som helst problem med den grupp invandrare de personligen känner - men övriga, usch och tvi, bort med dem ... NÄ, gillar inte det nästippsperspektivet!

vinter - "Jag och min sambo står nästan så långt åt varsitt håll på skalan det går. Jag äcklas (faktiskt) av hans politiska åsikter och har våndasts många gånger över detta."

Hahaha, mm, förstår precis hur du känner! ;-) Och har resonerat som du, att så länge "det övriga" är till belåtenhet för mig så står jag ut. Frågan är ju då som sagt hur länge man kan hålla sig så pass långt borta från de värderingar man misstycker till - går det i långa loppet verkligen? ...

Jag har ju inga barn ihop med nuvarande partner så sådana band håller oss inte samman. Det som håller oss samman är någon form av personkemi med enorm fysisk dragning och hur långt det räcker får väl tiden utvisa. ;-)

Sylvia igen - Nej, folk HELT utan åsiktsintresse är ju inte kul heller förstås, blir ju lätt fattigt att BARA titta på varann och kramas, hahaha. Och jag gillar också diskussioner med lite krydda i, att "bråka lite" som du kallar det för, men om ens partner är exakt lika åsiktsstark som en själv så blir det inte "bråka lite" utan övergår rätt lätt till fullt KRIG och det tar på krafterna i längden. :-o ;-)

le-lou igen - "2010-09-22 17:32"

Håller inte alls med dig i detta. För mig ÄR det dramatiska skillnader!

Araknoidea - Har varit med om samma sak som yngre. Aktiv i Vänsterpartiet dejtade jag en annan Moderat och så länge han INTE var aktiv gick det ok, men när han plötsligt blev det och blev erbjuden ett förtroendeuppdrag kommunalt ...

DÅ gav jag honom faktiskt ultimatumet att antingen säga hej då till mig eller till sitt uppdrag. DÄR gick min gräns nämligen och ja ... han hoppade av sitt politiska uppdrag. Tror dock att han är politiskt M-aktiv idag, tycker jag mig ha sett. ;-)

ramsay - Min erfarenhet är tvärtom så att de Vänstermänniskor jag känner är väldigt engagerade och insatta, i motsats till högerfolk som mest verkar gå efter någon/några sketna sakfrågor här och där. (som dessutom nästan alltid handlar om hur de ska kunna få ut så mycket pengar som möjligt ...)

Miss_jk - "Hade slutat i många gräl där antar jag."

Ja, precis vad det gör det. ;-) Vänner däremot pratar jag väldigt sällan politik med. Jag har dock främst musikervänner och med dem musicerar jag mest och/eller pratar musik. Känner däremot till de flestas politiska syn och alla delar inte min, men det funkar som sagt ändå just i den kretsen där vi har annat som starkt binder oss samman.

elsa89 - "Men det viktigaste är att det ändå finns medmänsklighet och värme hos personen, såklart."

Ja, men IGEN - om den medmänskligheten och värmen inte sträcker sig särdeles långt utanför den egna sfären - (vilket det enligt min erfarenhet inte så ofta gör med de "högermänniskor" jag personligen känner) så känns det lite ... torftigt, vilket påverkar min syn på personen även i det nära.

Gautama - Nej, jag brukar inte heller fråga nya människor direkt var de står politiskt, men pratar man rätt ingående med folk så klurar man ju ändå relativt snabbt ut det, vare sig man vill eller inte. ;-)

Satyra2010-09-23 11:56

Sorry för det låååånga inlägget men jag valde att svara alla i ett istället för att skicka upp femton separata inlägg efter varandra. ;-)

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-09-23 12:40
Antal inlägg: 1338

Intressant vilka olika uppfattningar/erfarenhete r vi har. Kategoriska människor skrämmer mig - oavsett partipolitisk tillhörighet. Jag hade nog inte passat ihop med en enda människa som utifrån vad någon röstar på (av de etablerade partierna åtminstone) bestämmer sig för vad det är för slags person man har framför sig, avseende medmänsklighet kontra känslokyla.

Satyra2010-09-23 12:52

Uisge - Det är nu inte så att jag bara bestämt mig för att jag inte fungerar i nära relationer med människor som står alltför långt ifrån mig själv i politiska värderingar bara för ATT, så att säga, utan det är ju såklart något jag kommit fram till genom det jag erfarit.

Och som sagt - jag lever ju med en M-man så man kan ju knappast säga att jag dömer ut människor beroende på politisk åsikt hur enkelt som helst heller. ;-)

Det är svårt att få fram vad man känner/tycker/tänker om man inte tillåts generalisera - därför blir ju forumdiskussioner ofta väldigt generaliserande.

Uisge-beatha - Ej medlem längre2010-09-23 12:55
Antal inlägg: 1338

Just ja... du hade ju en politisk motståndare till mansfigur - min rädsla för dig lättade något :)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?