Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
32
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 569

Forumkategorier

Användare Inlägg  
playboydiiva - Ej medlem längre2010-09-26 16:08
Antal inlägg: 560

Snacka om att jag blev sugen på kantareller nu....vi sk u på jakt på torsdag :)

Önska mig lycka till.........:D

slånbär2010-09-26 16:29
Antal inlägg: 5539

playboydiva-det behövs inget lycka till, det finns så fruktansvärt mycket trattar i skogarna så man kan knappt slita sig och gå hem. Kommer precis in från en tvåtimmars runda med en fångst på en stor korg en och kasse trattar och gul trumpetsvamp och ca två lite vanlig gul kantarell.
Så nu väntar rensningen......Dessutom ligger det redan på tork sedan i Fredags säkert en tio liter trattar och ett par liter gula som ska frysas in. Vi kan nog leva på svamp resten av året.

PnoEva2010-09-26 16:33
Antal inlägg: 15

Konstigt! Har också haft s chäfer som jag tänkt skulle bli kantarellsökare, men det visade sig att min gubbe som INTE äter svamp är en MYCKET bättre svampplockare!!
Idag är vi separerade men han plockar svamp åt mig iallafall!! Han e la go!!
Me like!

delta92010-09-26 16:52
Antal inlägg: 1041

kan någon pm'a mig om vart man lättast hittar kantareller, i vilken sorts skog och om dom har en tendens att växa i närheten av en speciell sorts växt t.ex?

google är uteslutet.

justforfun2010-09-26 17:14
Antal inlägg: 406

"Växer i löv- och barrskog och är vanlig i hela landet utom i Norrlands inland. Förekommer även i fjällbjörkskogen.
Kantarellsäsongen är mycket lång, ofta kommer de första kantarellerna redan i juni-juli, och om nattfrosten inte är allt för grym så kan man finna dem långt in på senhösten."

www.svampguiden.com/...s_ cibarius

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-26 17:17
Antal inlägg: 37631

mina barn plockar mycket trattkantareller ock kommer hem med stora kassar,jag slänger dom i smyg när ingen ser,tycker dom är så blä,skäms,

Macson2010-09-26 17:24
Antal inlägg: 122

Brukar alltid hitta massor av svart trumpetsvamp när jag ska plocka kantareller. Plockar dem aldrig eftersom jag aldrig vet vad jag ska göra med dem. Någon som har ett bra tips?

nippertippan2010-09-26 18:51
Antal inlägg: 792

Lägg kantarellerna i en het panna och låt vattnet komma ur svampen, men låt inte vattnet koka bort. Frys in svampen med vattnet.

Använd inte smör eller salt, såvida du inte ska tillaga direkt. Smör härsknar i frysen.

nippertippan2010-09-26 18:51
Antal inlägg: 792

svamp.ifokus.se

Stenknäck2010-09-26 19:53
Antal inlägg: 430

Kantareller ska man bara borsta av eventuell smuts el dylikt. Sen ska man finhacka lite lök och steka alltsammans med lite smör och en liten gräddeskvätt i. Då smakar allt mycket kantarell och lägg det på en macka och njuuuuuut.

justforfun2010-09-26 19:55
Antal inlägg: 406

Svart trumpetsvamp räknas som en av de bästa matsvamparna, som passar till all sorts matlagning. Den går även utmärkt att torka.
Själv har jag tyvärr aldrig hittat någon i de sydvästskånska bokskogarna. Men om du söker på 'svart trumpetsvamp' tror jag du hittar bra recept på nätet. Skulle tro att svamppesto går lika bra att göra på trumpetsvamp som på kantareller!

www.alltommat.se/rec...pe sto-4474

YamahaJet2010-09-27 01:52
Antal inlägg: 2239

gode gud i himmelen, hittade sisådär ett halvkilo trattkantareller i skogen tidigare idag och fick för mig att tillaga detta med ägg när jag kom hem framåt kvällen. Åt mig extremt mätt för att senare få kraftigt ont i magen, och efter en del oangenäma events relaterade till detta kollapsade jag svinvarm och andfådd i sängen omedelbart efteråt bara för att vakna upp nu mitt i natten.

Vilket är bra det, trodde att jag aldrig skulle vakna igen, men jag bör verkligen hålla mig till vanligt kött framöver.

delta92010-09-27 01:59
Antal inlägg: 1041

Oj då.

Var det några hallucinogena svampar du fått i dig eller nåt giftigt?

wildcard2010-09-27 08:02
Antal inlägg: 1966

YamahaJet: tur för dig att du klarade dig!

Det är farligt att plocka svampar man inte känner till... kan vara bra att erkänna för sig själv att man inte är ett proffs och ta hjälp av en kunnig på området.

Här i norr finns det gott om kantareller, både vid kusten och i fjällen... dessutom har jag i år hittat en liten godbit som heter rödgul taggsvamp. Den ser ut som en kantarell på långt håll men har små taggar på undersidan.

Fårtickan är ytterligare en av mina nya favoriter.

Svampintresset har i år ökat lavinartat och det har även svampförgiftningarna... mitt råd är att man lär sig att känna igen ett par sorters svampar i år, ett par nästa år osv. Att sakta utöka sin kunskap är nog det bästa, då det annars kan sluta riktigt illa om man får fel saker i sin korg!

Om man inte är SÄKER på vad man har tagit med dig så ska man inte plocka VITA svampar med VITA skivor eller BRUNA svampar med BRUNA skivor. Enkelt att komma ihåg och där bland dessa finns några av de mest giftiga svamparna.

slånbär2010-09-27 08:03
Antal inlägg: 5539

Yamaha-man måste rensa noga så man inte får med nån giftig svamp.Toppig giftspindling växer gärna tillsammans med trattar men ser ju lite annorlunda ut så rensar man bara så är det ingen fara.
Men eftersom symtomen på förgiftning av just den svampen inte kommer förrän efter ett par dagar så var det nog inte det utan du åt nog bara för mycket helt enkelt.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?