Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 18 660 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| teklakluck | 2010-09-29 19:19 | |
![]() | Uppriktigt sagt, hur arrogant Yamahajet än låter är så har han rätt!!!! Varenda gång jag kör i stan så svär jag över det intelligensbefriade beslutet att ha cykelbanor mitt i trafiken. Såklart det är livsfarligt!!! Pga detta blev tex en cyklist mosad för några år sen. Denne stod på cykelbanan till höger om en lastbil och väntade på grönt ljus. Cyklisten skulle rakt fram och lastbilen svänga höger. Självklart så syntes inte cyklisten. Som sagt, det dödsfallet kan vi skylla idiotplacering av cyklbanor på. Varje gång en bil svänger korsas ju cykelbanan och cyklister syns inte alltid så bra...typ. Jag skulle aldrig låta mina barn cykla i stan när det ser ut som det gör. Cykelbanorna borde ligga längst ut på trottoaren vilket såklart skulle innebära att cyklister tar sig över vägen på övergångsstället. Punkt. | |
| justforfun | 2010-09-29 19:21 | |
![]() | Har det inte gått upp för dig YJ att man väljer att cykla för motionens skull? I Lund förs hälsokampanjer med mottot "Cykla till jobbet" och uppslutningen är enorm! Varför ska man köra bil när det går lika snabbt (ibland snabbare) att ta sig ner i stan på cykel och man får frisk luft och motion på vägen? | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:21 | |
![]() | Jag har inget körkort. Vet inget om trafikregler. Det enda jag vet är att jag kängar av backspegeln på den bil som kommer för nära min stålhäst. | |
| apbur | 2010-09-29 19:29 | |
![]() | Som cyklist tycker jag också att många cykelbanor är totalt ogenomtänkta där man verkar vilja riskera livet på cyklisterna. Sen kan jag väl hålla med om att dumma cyklister är jättedumma. Dumma cyklister som är dumma liksom. Håller med. Jag tycker man ska förenkla för alla så gott det bara går. Även bilister med övervikt och diabetes typ 2. Sen får man räkna med att bli idiotförklarad och föraktad av människor som investerar i sin hälsa istället för att sitta och stressa upp sig i bilköer och se sig bli omkörda av både buss och cykel. | |
| YamahaJet | 2010-09-29 19:33 | |
![]() | Ahh, ja ni investerar i er hälsa. Right. Väntar bara på någon som kommer och berättar att man vinglar med cykel på bilvägar för man "investerar i miljön". Personligen tycker jag ordet "investera" borde vara förbehållet folk som de facto investerat någonting och även bidragit till vår gemensamma välfärd och infrastruktur. Jag talar om bilisterna. Dessa bör som tack åtminstone få framföra sina bilar utan att gas-bromsa sig fram för att cyklister och fotgängare bara måste ut på vägen först. | |
| bj-olle | 2010-09-29 19:34 | |
![]() | nån som cyklat i rom? uppenbart att det är cyklarna är det som är problemet med olyckor i trafiken. | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:40 | |
![]() | Robbian: Den dagen du ligger på sjukhuset med 2 brutna ben, en armfraktur, en krossad axel och en lättare hjärnskakning kommer du ha tid att läsa på om trafikregler. Du kan ligga där och gotta dig åt att du minsann hade rätt, du hade lagen med dig, du fick skadestånd, bilisten fick böter. Det kan du ligga och gotta dig i sängen emellan Rehab-träningspassen det kommande året... | |
| apbur | 2010-09-29 19:45 | |
![]() | Det är ju därför du kan betraktas som en idiot YamahaJet, som inser att du varje gång du sätter dig i bilen måste gas-bromsa dig fram, gnäller över detta men fortsätter ta dig fram på detta ineffektiva och dyra sätt. Skyll dig själv. Vem är mest anpassningsbar, du som inte kan få röven ur sätet eller jag som gillar läget i storstan och förstår att det är smidigast att ta sig fram på cykel. Du får gärna se dig själv som en jäsande predator. Jag är råttan som knaprar på ditt lik när läget har förändrats och du inte hunnit anpassa dig :) | |
| JiZzMaSTeR89 | 2010-09-29 19:46 | |
![]() | @ gnill Lite OffTopic nu men det där lät riktigt jävla irriterande. Finns väl t.o.m en lag som säger att man ej får parkera inom ett 3 meters långt avstånd från någons infart? Om jag var du skulle jag lagt ut koner eller något som gör att bilister ej kan parkera där. | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:49 | |
![]() | "Jag är råttan som knaprar på ditt lik när läget har förändrats och du inte hunnit anpassa dig :)" He he. :-) | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:50 | |
![]() | Hahahaha :) | |
| YamahaJet | 2010-09-29 19:52 | |
![]() | Men va? Är bilen ineffektiv jämfört med cykeln? Kanske om vi ska åka hundra meter i stan, men min värld är några kilometer större. Varför diskuterar jag ens detta?!?!? Vuxna människor som försöker avgöra om en cykel är snabbare än en bil? pffftttt | |
| Behringer | 2010-09-29 19:56 | |
![]() | Våra politiker hatar bilister? Ungefär hur många skattekronor har satsats i din håla, Yama, på bilvägar kontra cykelvägar de senaste åren? Inte så ofta - men ibland emellanåt - har jag nöjet bila i kungliga huvudsaken och dess kärna, ibland i det som kallas rusningstrafik. Och visst händer det att andra trafikanter - från fotgängare till yrkeschaufförer begår fel och misstag. Då har jag ett val: Antingen manövrerar jag min bil så att minsta olägenhet för alla inblandade uppstår och tänker att fel är det enklaste som finns att göra och inget att brus upp för. Eller så brusar jag upp och tappar därmed fokus och uppmärksamhet och blir en sämre bilförare och en större olycksrisk ( jo det finns forskning som visar på det sambandet ) för mig själv och mina medtrafikanter samt glömmer den egna missade blinkersen, u-svängen över heldragen linje eller när jag chanskörde mot trafikljushelvetet som var programmaret att slå om till rött så fort det fick se min bil Fast det är klart; jag är ju bara en vanlig dödlig, icke felfri "svensson ", så vem är jag att ens knysta i detta spörsmål? | |
| Robbian - Ej medlem längre | 2010-09-29 19:58 | |
![]() | Behringer, du är alltid så förnuftig. :-) | |
| Måns_E | 2010-09-29 20:03 | |
![]() | Fast cykeln är ju ett högst trafikfarligt fordon, dessutom framförs det av folk som inte ens behöver någon form av trafikgrundutbildning, ingen besiktning (vilket innebär att man kan framföra vilka tvåhjulingar med pedal i vilket skick som helst) och dessutom verkar cyklister tro att de är odödliga. Samtidigt så tjatar trafikverket om nån orealistisk nollvision och bygger vajerräcken och sätter upp fartkameror. Så jag kan förstå YJs frustration, även om jag för det mesta inte är hans ivrigaste supporter :) | |
| Behringer | 2010-09-29 20:11 | |
![]() | Man KAN framföra tvåhjulingar med pedal i vilket skick som helst men det finns faktiskt regler även gällande cyklar och cyklister precis som det finns för bilar och bilister. Vilken kategori som begår flest och grövst regelöverträdelser är kanske ämne för en annan tråd....? | |
| Behringer | 2010-09-29 20:12 | |
![]() | www.transportstyrels...do n/Cykel/ Lite grand om vad som gäller cyklandet | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:13 | |
![]() | Behringer: Du har rätt till viss del men dessa saker du räknar upp ser jag dagligen begångna av cyklister (undantaget blinkersen möjligtvis). Och de är ändå de som är oskyddade i trafiken. Kanske på sin plats med ett obligatoriskt cykel-körkort? | |
| Locomondo - Ej medlem längre | 2010-09-29 20:15 | |
![]() | Gör ett test, bara för er egen skull ni som anser att det är bilarna som är problemet. Ta er den korta sträckan från korsningen Hamngatan/Norrlandsgatan och åk bort mot slottet och Slussen. Valfritt färdmedel men observera hur cyklisterna beter sig på bara denna sträcka. Jag utmanar er att komma tillbaka och hävda att cyklisterna uppför sig som man ska i trafiken. | |
| gnill | 2010-09-29 20:16 | |
![]() | JiZzMaSTeR89: Tack för sympati! De tycker inte att det räknas som en "utfart" eftersom det bara är människor, cyklar, barnvagnar som ska ut där. Jag vet faktiskt inte vad lagen säger. Men jag har A) funderat på att måla trottoarkanten gul precis där och B) köpa en "utfartsskylt" och sätta upp (om jag bara visste var man köper en... nån som vet?). Koner skulle säkert bara försvinna/flyttas undan så den lösningen tror jag inte på. | |