Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 894

Forumkategorier

Användare Inlägg  
sejmårr2010-10-11 18:23
Antal inlägg: 843

Män kommer undan med så mycket mer än kvinnor gör. Män får både vara gamla och fula utan att någon upprörs över att de är i rutan. EH kanske hade kommit undan min kritik om hon varit man. Det förväntas mer kompetens från en kvinna!

Guldplate2010-10-11 19:25
Antal inlägg: 1212

Minta:

Jag sa inte att dom är bättre. Det jag sa var bara att de säkert är fler, har modernare utbildningar bakom sig och att föryngra något också brukar vara den naturliga vägen att gå om man ska förnya något.

Sen tror jag inte att det handlar så mycket om utseendet när det gäller att det är fler äldre gubbar på tv än det är äldre tanter. Det är bara en ursäkt för att vinkla allt till sexism.

Sexism kan visserligen vara en del av det men det är långt ifrån allt. Jag tror det snarare handlar om att män oftast vågar ta för sig mer än kvinnor. Något som i sin tur ökar på deras pondus och respekt från omgivningen. Äldre män har också en större vana av att lägga privatlivet åt sidan och låta frun ta hand om familjen medan de gör karriär. Inte för att jag anser att det är rätt med en sån här fördelning men jag tror att sexismen har en betydligt mindre del i sammanhanget än vad folk försöker göra sken av.

Tanten M - Ej medlem längre2010-10-11 19:30
Antal inlägg: 5126

På tal om kvinnor o män i tv-rutan... e det inte dags att peta Anna Lindmarker snart.
Hon är då inte trevlig att se på.

bj-olle2010-10-11 19:36
Antal inlägg: 3350

bara ana barata är kvar så är jag nöjd

bj-olle2010-10-11 19:36
Antal inlägg: 3350

jag skulle nog läsa EH's självbiografi. men helst vill jag läsa hennes kommande biografi om judy garland.

Minta2010-10-11 19:37
Antal inlägg: 20042

Hon är väl snygg.

ttiittii - Ej medlem längre2010-10-11 20:02
Antal inlägg: 37631

nej, det har jag inte planerat ,men om boken ligger i ett väntrum så skulle jag nog bläddra i den

gnill2010-10-11 20:26
Antal inlägg: 1942

nån skrev: "...män oftast vågar ta för sig mer än kvinnor. Något som i sin tur ökar på deras pondus och respekt från omgivningen. Äldre män har också en större vana av att lägga privatlivet åt sidan och låta frun ta hand om familjen medan de gör karriär. Inte för att jag anser att det är rätt med en sån här fördelning men jag tror att sexismen har en betydligt mindre del i sammanhanget än vad folk försöker göra sken av."

Well, om detta inte är sexism, så undrar jag vad som är det? 1. Om män "vågar ta för sig" - vad kan det då finnas för strukturella anledningar till det? 2. Varför ska ansvaret ligga på kvinnorna att "ta för sig mer"? 3. När kvinnor "tar för sig" släpps de många gånger ändå inte fram, de fraterniserar inte med andra män i bastu med öl och har därför inte samma kontakter med de män som bestämmer. 4. Om äldre män har "en vana" att låta kvinnor ta hand om familjen, hur kommer det sig? Vad kan det finnas för skäl bakom det?

Strukturerna i vårt samhälle lär oss genom hela skolan att det är män som kan ta plats, mannen är människan... läs t ex denna granskning av historieundervisning i skolan
www.google.se/url?sa...ud XCNbaqWA
(slutsats 3,8 % av en historiebok för gymnasieskolan handlade om kvinnor. I personregistret fanns 14 kvinnor och 235 män).

Så vi matas och matas med detta, och det kan inte vara enbart halva befolkningens ansvar att "ta för sig", utan det ansvaret måste delas.

Snoosy2010-10-11 21:19
Antal inlägg: 4273

Nej, kommer inte läsa hennes bok. Men har stora funderingar på att köpa en av hennes tavlor. Hon är ju grym på att fånga växtligheten i skog ocjh mark,
Någon som vet vad hennes tavlor ligger kring? prismässigt??

Kolla in hennes konst här!
www.elisabethoglund.se/

Guldplate2010-10-11 21:36

Gnill:

Denna "någon" vet du lika väl som jag att det är mig som det syftar på! =)

Sexism för mig är när du gör skillnad på könen pga just könet på personen. Att män i regel vågar ta för sig mer har inget med detta att göra. Det är inte könsbundet utan bara ett personlighetsdrag som män har i en större utsträckning än kvinnor. Ska vi analysera fram varför så får vi nog gå tillbaka till tiden då vi bodde i grottor och männen pga sina fysiska fördelar stod för jakten och mycket annat som krävde att man var handlingskraftig på ett annat sätt än i de uppgifter som kvinnan hade pga deras fysiska fördelar.

Klart som sjutton att man måste lägga en stor del av ansvaret på kvinnorna att de tar för sig mera. Tycker du att det är mannens ansvar att servera kvinnorna saker och ting?
För det är ju vad motsatsen bli. Om en person inte tar ansvar för själv våga ta för sig och stå upp för vad han eller hon kan så kommer denna person inte få uppgiften tilldelad sig eller så måste någon annan slåss för dennes rätt, dvs servera personen uppgiften.

Jag tycker att folk allt för ofta lutar sig tillbaka mot historien och hittar förklaringar till att saker och ting ser ut som det gör idag. Idag kan kvinnor bli allt som männen kan bli. Möjligt är att ni fortfarande får kämpa hårdare mot en del stofiler som finns kvar i samhället men möjligheterna finns och ni måste ta dom!

fräulein2010-10-11 21:38
Antal inlägg: 126

Guldplate, vad har de andra damerna i förkväll för 'modernare utbildningar'? Behöver man ha någon speciell?

mrperfect2010-10-11 21:47
Antal inlägg: 11437

Höglund har varit landslagsspelare i Curling, det kapitlet skulle jag läsa

Minta2010-10-11 22:03
Antal inlägg: 20042

Höglund var väl den enda med journalistutbildning. Vad de andra har för modern utbildning har jag ingen aning om.

gnill2010-10-11 22:04

guldplate, jag kopierade inlägget men fick inte med namnet och orkade inte gå tillbaka och kolla, därför skrev jag "nån".

Just out of curiosity, vilka "personlighetsdrag" är kvinnor då födda med? Att ömma för/fostra barn, kanske?

Om evolutionen hade vaskat fram ett personlighetsdrag som hade slagit igenom enbart biologiskt genom årtusenden på alla män tror jag vi skulle ha varit en sårbar art. Evolutionen gynnar ofta mångfald (mindre sårbart). Kulturer däremot förstärker en massa uppfattningar (och missuppfattningar), och jag skulle kalla den som inte kan se att vår kultur förstärker mäns framgångar (och har så gjort länge) för blind.

Om man redan som barn te x i skolböckerna (eftersom jag nu hade de här granskningarna som exempel, det gjordes flera granskningar, skolböcker i samhällskunskap för grundskolan var ungefär lika snedfördelade) matas med att det är män som åstadkommer saker, förstärker det då inte pojkars uppfattning om vad som är möjligt för dem, och flickors om vad som förmodligen inte ligger inom räckhåll. Lägg därtill att utseendet för en kvinna i vår kultur anses extremt (sjukligt?) viktigt medans mäns inte gör det. På film t ex är det fyllt av filmer där manliga skådisar 60+ har fruar/flickvänner som är 23. Det säger både något om möjligheterna för kvinnliga skådisar i den åldern (men de ska väl bara ta för sig, tycker du.... av vaddå?, frågar jag) och om det budskap som konstant trummas in i oss.

Du frågade för övrigt "Tycker du att det är mannens ansvar att servera kvinnorna saker och ting?" vilket jag inte kan förstå att du frågar. Jag skrev ju att det var ett gemensamt ansvar. Att börja se sin egen roll och ta ett gemensamt ansvar för förändring är ganska långt ifrån att den ena parten "serverar" den andra någonting.

Och javisst, många kvinnor och många män är med och upprätthåller den här ordningen/förstärker den här kulturen. Ansvaret är gemensamt. Och även om män, enligt min uppfattning, också har en del att förlora på den här ordningen, så är det de som har mest att vinna, och kanske därför har svårare att öppna dörren/ta på sig glasögonen och se den eller vad jag nu ska använda för metafor.

Guldplate2010-10-11 22:04

fräulein:

Jag syftar inte på att just dom i Förkväll skulle ha någon form av modernare utbildning än t.ex. Höglund. Det handla mer om att föryngringen av folket inom tv-branschen inte hela tiden handlar om att man inte får bli gammal eller inte får se bra ut i tv:n. Föryngringen är ofta en ren naturlig väg att gå om man vill förnya sig och hänga med mer i tiden.

När det gäller Höglund och att hon inte passade in i Förkväll så tror jag det mer beror på att de medverkande inte riktigt hade samma mål med programmet. Höglund må ha haft, utifrån sin egen synvinkel, väldigt höga och bra mål med programmet men om inte övriga är inriktade åt samma håll så faller det efter ett tag.

gnill2010-10-11 22:05

PS: du skrev också "Jag tycker att folk allt för ofta lutar sig tillbaka mot historien och hittar förklaringar till att saker och ting ser ut som det gör idag."

Jag tycker att det är precis det du gör när du talar om grottmänniskor...

Guldplate2010-10-11 22:19

Gnill:

Jag tror först och främst inte att det personlighetsdraget är biologiskt tillägnat mannen. Däremot så tror jag det generellt är så att männen oftast vågar ta för sig mer än kvinnorna. Detta är också något som jag tror håller på att förändras. Kvinnor vågar mer och mer och det är bara positivt.

Jag kan också gå med på det finns ett gemensamt ansvar men jag hävdar fortfarande att huvudansvaret ligger hos kvinnan att ta för sig. På samma sätt som att det är mitt ansvar att våga ta på mig ansvar, skapa en karriär eller välja att bli hemma-man och bryta mot den norm som finns för män. Att förlita sig på eller att kräva det gemensamma ansvaret tror jag är att försena utvecklingen. Man kan inte nämligen inte kräva något av någon annan än sig själv.

Det jag vänder mig emot är att man ofta plockar fram anledningarna till varför saker och ting är som det är. Att kvinnorna i filmerna är snygga och unga, att historieböckerna skriver mer om män, att fler män är chefer o.s.v. Detta istället för att bara skita i hur saker och ting ser ut och bara bestämma sig för att just "ta för sig".

Guldplate2010-10-11 22:23

Jag lutade inte mig tillbaka mot historien utan bara sa att om vi ska börja diskutera varför t.ex. äldre män ofta kör på sin karriär och låter frun vara hemma så får vi börja väldigt långt tillbaka. Vilket jag tycker är onödigt för det gör det inte alltid bättre för kvinnan att hela tiden ta fram varför det har funnits vissa strukturella saker i vårt samhälle. I stället så borde man säga att gjort är gjort och nu kör vi på härifrån istället.

Guldplate2010-10-11 22:29

Sen kan jag tillägga att historieböcker nog innehålla betydligt fler män än kvinnor av rent naturliga skäl. Männen har ju haft en större roll i det vi anser är viktigt i vår historia.

Krigen har haft stridande män, forskningen har till största delen gjorts av män, länder har oftast letts av männen pga tronföljdsordningen, o.sv, o.sv.

Därmed inte sagt att kvinnor inte kan. Jag tror däremot att framtida historieböcker kommer att ha fler och fler procent kvinnor i sig. Just för att ni tar större och större plats i vårt samhälles utveckling, på ett sätt som historieskrivarna intresserar sig för.

Tompas syrra - Ej medlem längre2010-10-11 22:44
Antal inlägg: 181

Snoosy 2010-10-11 21:19
"Någon som vet vad hennes tavlor ligger kring? prismässigt??
Kolla in hennes konst här!
www.elisabethoglund.se/ "

Men vah!?
Hade ingen aning om att hon målar.
Hon är ju riktigt underbart duktig! Där fick hon måånga pluspoäng.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?