Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 19 596 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Grymming | 2010-10-13 12:33 | |
![]() | Pengar har aldrig varit nått problem, mamik.. | |
| Snoosy | 2010-10-13 12:36 | |
![]() | Det är inget kul med ischias. Det är inget kul med värk överhuvudtaget. Har jämt värk. ischias komemr och går. Men lider av diskbråck vilket förvärrar mycket av ens vardag. Brukar ta en brufen och 2 alvedon då smärtan är som värst. Inte när man smärta ligger runt 5/10. vilket den ofta gör. Men hamnar den kring på 7/10 och höögre orkar man inte och väljer att dämpa värken med tabletter. Inget kul, men vad ska man göra. Strechning är jättebra. När man har som värst ischias, kan man inte gå. Omöjligt. Smärtan ligger på 10 hela tiden. Men som någon sa, varmt bad kan hjälpa och stretching är bra. Det viktiga med stretchning är att göra det regelbundet. Även då man inte har ont. Lägg det benet där värken är som värst på sängen (i skräddarställning. vänd dig framåt mot benet. Då komem rman åt värken på bäst sätt. och förhoppningsvis så känns det bättre efteråt. Även bra mot höftvärk. | |
| Snoosy | 2010-10-13 12:37 | |
![]() | *Inte när det smärta kring 5/10, ska det stå | |
| Sussmimmi | 2010-10-13 12:50 | |
![]() | Hej Som massage terapeut rekomenderar jag nervbane massage | |
| tina_xx | 2010-10-13 23:40 | |
![]() | Känns som att inget hjälper. Och som gravid kan man inte ta alla sorters värktabletter heller... så det är att gå med skiten, från ryggen där den börjar och ner till foten. Fyfan.. o folk som säger att man ska röra på sig? Alltså..jag undrar... har de ens haft i närheten av den smärtan..? | |
| tina_xx | 2010-10-13 23:41 | |
![]() | Sen funderar man på vad skillnaden mellan riktig ischias och "falsk" ischias är..? | |
| honkan01 | 2010-10-18 08:28 | |
![]() | Riktig ischias beror på en kompression av nervroten där den träder fram ur ryggraden. Beror oftast på ett diskbråck men kan ha andra orsaker med dock ovanliga. Med ett diskbråck följer ofta (inte alltid) nedsatt känsel efter nervens dermatom, ev nedsatt reflex o ev kraftnedsättning. Symptom med host o nys smärta, svårt att sitta, kan vara svårt att gå också. Ett klassiskt sätt att testa om nerven är påverkad är att göra ett nervsträcktest, alltså....töja på nerven..går att komb med ev traktion då man lättar på trycket i ryggraden..svårt beskriva men inte särskilt svårt utföra... Falsk ischias..kan bero på flera saker..muskulärt oftast..spinal stenos.mm mm..referred pain från flera nivåer....egentligen inte falsk utan bara andra symptom men engagerad nerv iaf...osv..uppgiften är dock att försöka reproducera symptomen..då får man en hint.. vad gäller dina besvär tina_xx...har du blivit bedömd så att du inte har foglossningar då?..kan ha god hjälp av ett bälte i så fall... | |
| tina_xx | 2010-10-18 09:13 | |
![]() | Honkan... jag har haft detta innan jag blev gravid... mycket mer påtagligt sedan jag fick ett missfall och höll på att förblöda, men det har alltid funnits där. Fast foglossningar ska inte kännas så här... alltså från nerven i ryggen ner till foten... Fyfan vad ont det gör | |
| honkan01 | 2010-10-18 09:22 | |
![]() | ett funktionellt test för foglossning..ställ dig på tå på det benet du har ont i...o "dompa ner" på hälen..reproducerar du smärtan då..oftast av skärande karaktär så har du en påverkan på Si leden...blivit bedömd?...vad är det värsta du gör?..då vet med dig att nu får jag ont? | |
| tina_xx | 2010-10-18 09:32 | |
![]() | Jag har ont nästan hela tiden...sitter, ligger, står.. osv..att sova på den sidan är ett helvete. Dom har sagt att det rör sig om ischias samt att det blev värre efter op/missfallet | |
| Maja G | 2011-09-30 20:16 | |
![]() | Snälla, min man har ischias just nu och jag skulle bli glad över alla goda råd. Har de flesta värktabletter hemma,även morfin..men det hjälper inte. Han kan gå och stå,men ligga och sitta är ett helvete. HJÄLP!! | |
| frukantarell | 2011-09-30 21:09 | |
![]() | När jag fick skiten låg jag på tunn madrass på golvet. Sängen funkade inte alls. Sjukgymnsaten var min räddning. I mitt fall var det kotorna i svanken som gav tryck på nerver. Fick instruktioner att ligga på mage och "stå" på armarna. Läsa tidningen liggandes på golvet på armbågarna. Jag är noga med svanken nu i det mesta jag gör: Soffan, bilen, köksstolen etc, etc. Tog lång tid innan jag vågade sitta i soffan och vi köpte oss nya sängar innan jag flyttade tillbaka till sovrummet. Antar att det är olika stretchning, övningar beroende på var kotkompressionen sitter. Träffa en sjukgymnast är mitt tips. | |
| Maja G | 2011-09-30 21:11 | |
![]() | han ligger på antingen vår hårda soffa eller på golvet. Det är så hemskt att se någon plågas så fruktansvärt:( | |
| BCS | 2011-09-30 21:32 | |
![]() | Bastu.... och en spikmatta i sängen e underbart..somnar på spikmattan och kan sova hela natten så.. | |
| Bitte - Administratör | 2011-09-30 21:43 | |
![]() | Kolla sin inkorg Maja Bitte | |
| frukantarell | 2011-09-30 21:50 | |
![]() | M_Gräddnos: Hoppas att det löser sig för din make. Fruktansvärt med sådana smärtor. :( | |
| Maja G | 2011-10-01 06:00 | |
![]() | Spikmattan använder vi nästan dagligen. Nu har han sovit ganska bra i natt, och hoppas det värsta har gått över nu...Det är så hemskt att se någon lida och man inget kan göra:( Hoppas han får tag i sin sjukgymnast eller kiropraktor på måndag. Vimåste få bukt med detta innan vi åker på semester. Annars vet jag inte hur det blir med 5 timmars flyg!?! | |
| Maja G | 2011-10-01 23:21 | |
![]() | Idag, när jag har jobbat hela dagen, så har mannen promenerat i timmar utomhus i det fina vädret. Nu sover han på den hårda soffan med värktabletter i kroppen.Hoppas verkligen han får sova mer och mer och att värken snart försvinner.. | |
| uffew | 2011-10-02 00:31 | |
![]() | Har själv ischias. Diskbråck i längdryggen. Varit opererad för tre diskbråck plus en steloperation. Tänker fan inte opereras igen. Tack och lov har jag ingen direkt känsel av ischiassmärta längre då jag fick Tryptizol. Vanliga värktabletter tar ju inte udden av nervsmärta. Så en låg dos av tryptizol hjälpte mig. | |
| henrik_l | 2011-10-02 04:44 | |
![]() | Jag skulle inte rekommendera en sjukgymnast och en massör kanske om det beror på en trasig disk i ryggen, det brukar i dom flesta fall läka av sig själv vad jag har hört. Kommer det däremot från sätet, sk falsk ichias så går inte värker nedanför knät och då hjälper stretchning. Den förbaskade piriformismuskeln går alldeles brevid ichiasnerven och blir den tight så klämmer den över nerven. Denna strech är bra, och han beskriver den mkt bra. www.youtube.com/watc...qZ 517Rw7ME | |