Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 19 929 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| LisaLong | 2010-10-15 11:45 | |
![]() | tänkte lite på det här medans jag var ute med mina hundar..iofs är det verkligen SÅ fel? Jag menar kvinnor använder smink sen tidig ålder för att retuschera sig....många kvinnor har korsett, tar helst på sig kläder dom ser smala ut i...det är ju också ett slags sätt att retuschera sig;) | |
| apbur | 2010-10-15 12:11 | |
![]() | Hur långt sa man gå för att skydda alla medelmåttor? Jag menar, även de oretuscherade modellerna ser bättre ut än genomsnittet. | |
| DIF-Elton | 2010-10-15 12:29 | |
![]() | De flesta foton retuscheras och jag ycker det är ok så länge man retuscherar bort små hudskavanker, alltså finnar och sådant. Sedan blir bilder snyggare om man fixar kontraster och färger, vilket är på de flesta av dessa bilder. Däremot när man ska göra folk smalare och få större tuttar och lyfta rumpan och så med retuscheringen då tycker jag det är fel. Med tanke på hur stenhård modelbranchen är redan från början att de ska vara pinnsmala och så ska de ÄNDÅ retuscheras. | |
| Satyra | 2010-10-15 12:55 | |
![]() | Ser att en del åsikter droppat in, trevligt. :-) Tyvärr har jag inte tid att sitta vid datorn förrän mot kvällen (misstänker jag) så jag får kommentera era inlägg senare helt enkelt. | |
| apbur | 2010-10-15 13:03 | |
![]() | DIF-Elton, du säger att bilden blir snyggare om man fixar kontraster och färger. Här verkar du helt acceptera att det estetiska ska vara ledande. Men tydligen inte när det kommer till bröst och rumpa. Här får man helt plötsligt enligt dig inte göra bilden mer estetiskt tilltalande. För när det gäller rumpa och bröst måste man tydligen ta hänsyn till någon form av verklighetsåtergivning där bilden bör vara trovärdig. Man får nog välja om man tycker bilden ska vara snygg eller trovärdig. | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-15 13:10 | |
![]() | Kändisar behöver hjälp och de ser till att bli fixade. Modeller behöver egentligen inte så mycket hjälp utan det är andra orsaker till överdriven retuschering av dem. I en annons är även produkterna fixade. Skulle inte funka att lämna modellen orörd när hon är i en bild där allt annat är overkligt. Det är ibland väldigt stora saker som är ändrade, som hur ett ben är riktat. Sånt tyder på att fotograferna har tagit dåliga bilder från början för det hade gått att fortsätta tills bilderna blev bra. Kanske sparar de pengar om de slipper anställa fotografer, stylister, sminköser etc en dag till och gör ett hafsigt jobb. | |
| 945LTT - Ej medlem längre | 2010-10-15 13:20 | |
![]() | Retuchering e ju billigare och miljövänligare än makeup var och varananan fjolla har nuförtiden. | |
| LisaLong | 2010-10-15 13:21 | |
![]() | apbur du kan göra en bild trovärdig trots du ändrar ljuset eller och kontrasten | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-15 13:23 | |
![]() | Man kan nog göra en bild mer verklig om man tar bort de extrakilon kameran lägger på :) Om kameravinkeln ger en person korta ben är det rättvis att förlänga dem. | |
| DIF-Elton | 2010-10-15 13:46 | |
![]() | Apbur - Det jag menar med färger och kontraster är helt enkelt att den oretuscherade bilden är för mörk för att kunna kallas en bra bild. Skuggor som mörkar ansiktsdragen förstör ju bilden. Tar jag ett foto som jag tycker blir för mörkt så anvädner jag redigeringsprogram för att ljusa upp bilden men jag retusherar den inte. Att ta bort en skugga som gör att man inte ser halva modellens ansikte anser jag vara lite skillnad mot att göra modellen 10 kg lättare och få en storlek större bröst. | |
| LisaLong | 2010-10-15 14:25 | |
![]() | För att ge ett exempel på vad jag menar är okej när det gäller att retuschera men ändå få fram verkligheten. Denna bild är på en kompis när vi var i Italien www.wix.com/BiNo88/ret | |
| DIF-Elton | 2010-10-15 14:28 | |
![]() | LisaLong - Exakt sådant jag tycker är en ok retuschering. | |
| apbur | 2010-10-15 15:03 | |
![]() | Nu tror jag inte TS syftade på retuschering i form av "jag ljusar upp bilden för man ser inte att det är mormor i vänstra hörnet". DIF-Elton, tycker du det är fel att manipulera bilden, objektet på bilden, så att den blir mer estetiskt tilltalande? Jag tolkade i ditt tidigare inlägg som att det var ok att släta till huden så att personen på bilden blev snyggare, men inte strama till rumpan så att personen på bilden blev snyggare. Om syftet är att göra personen på bilden snyggare borde man rimligtvis få göra just det. | |
| DIF-Elton | 2010-10-15 15:09 | |
![]() | Jag tycker inte det är ok att släta till huden men däremot att ta bort en finne eller nåt sår om man fått det på sig. Som modell då alltså. Tar ju inte bort ett skrapsår på kort jag tar själv men om en fotomodell ska göra ett jobb och råkar vakna upp med en finne tycker jag det är ok att ta bort den. Och som du skriver med att det inte är syftet i tråden med just att ljusa upp en bild så om man kollar på bilderna så har retuschering gjorts både på omgivning och modell. Vissa bilder ser tråkiga och färglösa ut och då tycker jag man kan fixa och dona lite med färger och kontraster. Folk får gärna retuschera så länge det inte hymlas med verkligheten. | |
| Satyra | 2010-10-15 22:30 | |
![]() | Känner nu, när jag läst igenom allt, att det nog var korkat av mig att starta den här tråden. Av den anledningen att det ändå är så att det finns en så stor hop människor som inte verkar se problemet, som föringar det, som vill jämföra det med "alla tiders ytfixering och retusch" och jag blir bara så ... trött och uttråkad (och lite smått förbannad också, på den brist på ansvar för våra barn/ungdomar som jag tycker att den strutsseendemetoden medför...) så nej, vill nog inte ha sagt annat än det jag skrev inledningsvis ändå. Och de som känner som mig gör det ju oavsett om vi skriver mer här eller inte. Jag hoppas dock vi är fler än de som rycker på axlarna för jag anser inte att man bara ska "köpa" all form av "utveckling" bara för att! Sådant som tar mer än det ger ska alltid fortsätta att motarbetas! Avslutningsvis vill jag säga till dig, schmuppisch, att det gläder mig att en ung kvinna som du öppet reflekterar över fenomenet, så som du gjort i din blogg. Synd bara att "den andra typen av bloggar" (=de som enbart verkar handla om yta, kläder, operationer, smink, blablabla) verkar vara de som massan väljer att lägga sin tid på. :-/ Ha en god fortsatt helg, gott folk! | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-15 22:48 | |
![]() | Satyra, du har själv inte presenterat något vettigt. Du tycker ungdomar ska titta mer på före- och efterbilder av kändisar. Vet du att för varje gång man tittar på kändisbilder dör ett barn i Afrika? | |
| Satyra | 2010-10-15 23:54 | |
![]() | Larvbrud - Att jämföra problem med andra problem är bara patetiskt, så din sista meningen bortser jag helt ifrån. Angående vad jag själv gör för att motverka ytfixeringen så gör jag nog det dels och främst genom att fungera som någon slags tillgänglig extravuxen för ungdomar omkring mig. När mina egna barn ännu var ickemyndiga så var jag än mer engagerad och höll bland annat ideellt igång en ungdomsverksamhet i princip sju kvällar i veckan. Jag samtalar överhuvudtaget enormt mycket med unga människor och främst då kring sådant som berör dem mest - bland annat då utseendehetsen. Och det är alltså just genom de samtalen jag i första hand har den uppfattning jag har kring konsekvenserna av den förvrängda ytbild media ständigt förmedlar. Jag har försökt peppa de ungdomar jag haft att göra med att hitta aktiviteter som kunnat höja deras självkänsla och få dem att fokusera på annat än yta och jag har även ideellt varit gitarr/sånglärare för barn/ungdomar - också då för att aktivera dem. Jag är även så radikal att jag bojkottar alla former av tidningar som medverkar till att öka denna tokhets och där är även kvällstidningarnas söndagsbilagor inkluderade. (Köpte AB:s variant i söndags dock, men enbart för att jag var nyfiken på artikeln som fanns med, om två betamedlemmar). Och utöver det så går jag alltid osminkad (förutom när jag ska stå på scen och/eller ska på någon extrafin fest). Jag pratar aldrig om egna utseendekomplex inför barn/ungdomar, tvärtom, försöker jag stå upp för den jag är, MED eventuella extrakilon och diverse andra skavanker. Räcker det som svar tro? | |
| Larvbrud - Ej medlem längre | 2010-10-16 00:32 | |
![]() | Jag menade att du inte presenterat något vettigt i tråden. Inga argument och ingen ingående analys av detta fenomen. Först och främst behöver problemet förtydligas och sedan behöver vi hitta vem som är ansvarig, eventuellt kan ställas till svars. Går detta att reglera? Dina lösningar på problemet som ännu inte riktigt är formulerat klart, är alltså att prata med ungdomar, sprida bilder på ofixade kändisar och bojkotta tidningar? Ökat vuxenansvar i samhället generellt? Hur ska de här bilderna spridas? Via Facebook? Jag tror inte det hjälper så mycket att titta på bilder på kändisar när de ser som sämst ut. Det finns såna foton i varenda skvallertidning. Folk älskar att gotta sig i att kändisarna har skavanker. Man kan lägga in detta i bildundervisningen i skolan under bildanalys tycker jag så blir det mer effektivt. | |
| magga | 2010-10-16 01:37 | |
![]() | En reklambild / modebild på en modell eller kändis är till för att tittas på och om den då är färglös och trist tror jag inte den lockar många tittare. Se det som konst. Om bilden blir dålig från början pga inkompetent fotograf eller så får man väl fixa till den med hjälp av redigeringsprogram. Man skulle väl inte ställa ut en tavla i ett galleri som man inte lagt ner tid på att få så perfekt som möjligt, eller? Att modellen bantas ner 10 kg och blir slankare och slätare är för bildens estetiks skull. Sen är det däremot viktigt att informera om att bilden är retuscherad. | |
| delta9 | 2010-10-16 02:21 | |
![]() | *spyr på retuschering* | |