Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 877 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| delta9 | 2010-10-20 18:37 | |
![]() | ääh fegis :] | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:38 | |
![]() | Jag fattar inte, finns avtrycket med i själva passet sen då? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:39 | |
![]() | Kom på att mitt pass gick ut nyss...orka. Vad kostar det? | |
| Bitte - Administratör | 2010-10-20 18:40 | |
![]() | ""Fingeravtryck Sedan 2009 är det obligatoriskt med fingeravtryck i passet,, ja de finns med i passet sedan Bitte | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:48 | |
![]() | Det är antagligen fingeravtryck på alla pass, såvida man inte har bomullshandskar när man håller i det och likaså ber passkontrollanten ta på sig bomullshandskar när man passerar en landsgräns. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:51 | |
![]() | "Gör mig ingenting....liksom att lämna DNA om man blir förhörd för evt brott,bara bra." Det förutsätter att det inte är DU som har begått ett brott efter det att DU varit i förhör. Man kan vara snäll, men man behöver ju faktiskt inte vara snäll om det bara är en själv som kommer förlora på det. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:52 | |
![]() | 1, Dom jämför alltså fingeravtrycket i passet med det aktuella fingret på en hand? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-20 18:53 | |
![]() | ens* hand | |
| magga | 2010-10-20 18:53 | |
![]() | Haha, spela roll. Är du inte kriminell så har du väl inget att oroa dig för? | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:01 | |
![]() | En annan sak för alla er som ropar på en DNA-databas så vill jag bara upplysa om det redan finns en sådan för de som är födda 1975 eller senare. Den så kallade PKU-databasen. Den är visserligen inte sökbar, och får bara användas vid speciella fall - men det har faktiskt skett att kontroll skett mot DNA-samlingen, t.ex vid mordet på Anna Lindh då polisen förkollade den misstänkta Mijailo Mijailović, då de fick ett positivt resultat vilket ledde till ett snabbare gripande. Likaså användes PKU-databasen efter Tsunamin för att säkerställa identiteten på döda. Om det nu blir så att riksdagen helt oväntat bestämmer att PKU-databesen ska göras sökbar för polisen kan man ju bara rekommendera allehanda rättshaverister att be om att få sitt prov borttaget. | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:07 | |
![]() | @Delicious Nej de kollar inte ditt avtryck i ditt pass mot din tass. Syftet är nog snarare att när du reser utomlands, t.ex. till USA så ska deras passkontroll kunna lagra din identitet och ditt fingeravtryck för att i framtiden ha det till hands vid eventuella utredningar av terroristbrott. Någon vardaglig brottsbekämpning i Europa är inte syftet då det råder passfrihet inom unionen. Allt handlar om att gå det amerikanska utrikesdepartementet till mötes. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:26 | |
![]() | Bäst att inte röra något om man reser till USA alltså ^^ | |
| remvanrijn | 2010-10-20 19:27 | |
![]() | Gnill; finns alla efter 1975 inrikesfödda med i PKU reg. och du vill använda det i polisiär syfte, borde enligt mig även utrikesfödda som får svenk uppehålsstillstånd hamna där, annars är det ju diskriminering mot svenskfödda. Bitte; de som har defekta fingeravtryck behöver inte lämna, skall man inte ta dna prov då? En del människor filar med flit bort sina fingeravtryck för att inte direkt identifieras inom Schengen´s databas. Varför skall de slippa ha en personidentisk kontrollpunkt i sina pass? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:27 | |
![]() | Där är man väl alltid en potentiell terrorist menar jag | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:27 | |
![]() | har för mig det kostade 400 för ett pass eller idkort hos polisen | |
| remvanrijn | 2010-10-20 19:28 | |
![]() | liten rättelse, det råder inte passfrihet inom EU, det råder passfrihet inom de länder som är anslutna till Schengenavtalet. | |
| Bitte - Administratör | 2010-10-20 19:30 | |
![]() | www.polisen.se/Norrb...h- id-kort/ Bitte | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:33 | |
![]() | @remvanrijn Helt rätt - my bad! | |
| __1__ - Ej medlem längre | 2010-10-20 19:42 | |
![]() | Liten rättelse tillbaka. "...borde enligt mig även utrikesfödda som får svenk uppehålsstillstånd hamna där, annars är det ju diskriminering mot svenskfödda." Så länge det heter PKU-registret finns det inte någon direkt anledning att stoppa in nyanlända utlänningar i registret, såvida det inte handlar om pyttesmå utlänningar, och att man misstänker att dom kanske kan utveckla Föllings sjukdom eller Hypotyreos. Och ska man ha ett heltäckande polisiärt DNA-register så gäller principen att alla ska vara med, oavsett om man är född i Norge eller i Norrland, eller om man är född -74 och senare. Så någon risk för positiv diskriminering finns nog inte. | |
| remvanrijn | 2010-10-20 19:48 | |
![]() | just -1-, så länge det heter PKU reg. men nu är här några som vill använda det i polisiär syfte.. och då borde det heta dna register... Namnet i sig har inte nån betydelse , det är hur det används som det måste vara lika rätt/fel för alla som uppehållstillstånd/svenk medborgarskap. | |