Spelrum
Giraffen47
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
39
Inloggade86
Mobilspel
Pågående19 865

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Virvelie2010-10-24 00:43
Antal inlägg: 176

Så länge kunden är beredd att betala det priset så är det förmodligen skäligt...

magga2010-10-24 01:18
Antal inlägg: 2533

omg.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 01:33
Antal inlägg: 1103

Om du har en borgerlig bakgrund och den rätta DNA-stegen så kan nästan vem som helst bli läkare eller något annat prestigeyrke. Alla som har gått på en femårig prestigeutbildning kan intyga att det är ganska brett mellan underklassare och invandrare. Suck

Att bara spendera sina CSN-pengar på 5 års filosofie-mongo-studier på någon fisig högskola ger inget toppjobb med topplön.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-24 01:56
Antal inlägg: 9204

jag fick inte uppfattningen att cocki var sugen på filosofi"mongo"studier (men det spelar mindre roll). utan mest att hon frågade sig varför hon ska passa högre utbildat folks barn till en mindre peng än de tjänar.

YamahaJet2010-10-24 02:01
Antal inlägg: 2239

Ibland är dock marknadsekonomin smått eftersatt i branscher av olika skäl, bland annat svår etablering och avsiktligt begränsat utbud av aktörer. Mäklar- och juristbranschen är goda exempel på detta, inom båda sektorer finns ett egentligt överskott på arbetskraft trots att extrema arvodesnivåer borde vittna om brist på kvalificerad personaltillgång.

Vad som möjliggör dessa arvoden är många gånger varumärkesrelaterat, då en välansedd byrå många gånger i sig själv utgör en kvalitetsstämpel för köparens produkt. Varför anses det vara oacceptabelt att bära Dressman-kläder trots att de håller oss lika varma som de plagg vi istället köper i bättre ansedda affärer?

ramsay - Ej medlem längre2010-10-24 02:09

haha yes! det plus att det råder i princip huggsexa efter varje utexad jurist gör mig nöjd. för att säga det minsta:)

juridik behärskar folk lika mkt som dom behärskar hjärtkirurgi.

mäklare.. what ever.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 02:09

En annan sak på YamhaJet´s tema är att många av de beslut som en högt betald konsult tar lika gärna skulle kunna utföras med samma kvalitet som någon med lägre kompetens. Man får ofta väldigt lite för det man betalar för. Min bransch är ett gott bevis på det. Man behöver vara väldigt välrenommerad inom yrket för att få utföra det jobb som nästan vem som helst med samma utbildning skulle kunna klara av.

Det mesta är enkelt och absolut ingen raketteknologi. Det man får när man betalar ett högre pris är tryggheten i att det faktiskt blir gjort.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-24 02:13

gamla reseledare som prålat upp sig.

men visst, dom kan tjäna en slant. förstår inte jämförelsen med jurister bara. bla är mäklarnas inkomster byggda som en betal/sälj tjänst. juristen är en akademiker.

__1__ - Ej medlem längre2010-10-24 02:26

Men man blir alltid misstänksam när det är en mäklare som prålar med sin juristexamen - jag tänker alltid - fan vad kass du måste ha varit på universitetet eftersom du måste förnedra dig som mäklare varje dag.

YamahaJet2010-10-24 02:33

Men jisses ramsay vad omotiverat föraktfull man kan bli mot en konkurrerande yrkeskår i prestigejakten som inte sällan engagerar många individer i dessa branscher. Det är så oklädsamt både för din ålder och yrkesbakgrund att uttrycka sig i dylika ordalag.

Ramsay illustrerar bättre än någon hur det är möjligt för vissa att faktuerera extremt mycket för halvkvalificerat arbete, om det nu stämmer att hennes arvode ligger närmare 3000 kr i timmen. Det finns helt enkelt en krets med människor som har mycket pengar och köper dyra tjänster av varandra, antingen med sina egna pengar eller någon annans som de är satta att förvalta, exempelvis skattebetalarnas eller aktieägarnas kapital.

För att fakturera 3000 kr i timmen krävs det inte att man lyckas formulera begripliga, språkligt korreka redogörelser, eller ens ha en poäng någon gång av så mycket skriverier, trots att yrket kan tros fordra detta. Man behöver inte ens uppföra sig som en yrkesmänniska av sin rang. Det räcker med att man har goda kontakter eller är extremt snygg - jag gissar att ramsay besitter någon av dessa tillgångar eftersom jag utifrån en skicklighetsanalys svårligen kan finna motivation för nämnda arvodesnivåer.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-24 02:41

nja, konkurerande yrkeskår... det höll dåligt.

"Ramsay illustrerar bättre än någon hur det är möjligt för vissa att faktuerera extremt mycket för halvkvalificerat arbete, om det nu stämmer att hennes arvode ligger närmare 3000 kr i timmen"

det höll ännu sämre. om yamaha bestämmer att jag är "halvkvalificerad" då. annars tycker jag jurist är ganska kvalificerat. iofs kommer jag inte att stanna här, utan kommer naturligtvis att bli (ngt av) advokat, åklagare, rådman. men det är klart- jag kör ju inte lastbilar.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-24 02:58

nu läste jag resten av inlägget , kontakter eller extremt snygg... mjo jag önskar verkligen att man kunde beräkna taxan utifrån det.

Resurrection - Ej medlem längre2010-10-24 03:03
Antal inlägg: 11463

Du får väl börja modella då.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-24 03:05

OCH- skitnödig som vanligt. YMyKHN. vadan detta komplex.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-24 03:06

m, r. jag får väl det.

henrik_l2010-10-24 03:21
Antal inlägg: 918

Det är ju lite så att tjänster man "måste ha" kan dom ju ta bra betalt för. Jag har sett bröllopsfotografer som kräver 8000 spänn för att fota ett bröllop. Och företag ta betalt 4000 spänn för att man ska få använda en halvful bild på en hög bajs. Liten jämförelse, jag var till tandläkaren, gapade lite, fick konstaterat att jag hade tandsten och fick rådet att använda en mjuk tandborste(gör jag redan). För detta fick jag betala 800 spänn eller nåt för "rådgivning". Sen knallade jag ner och betalade 300 kr för thaimassage som botade min rygg som jag haft problem med i 5 år. Vad är prisvärt?

gnill2010-10-24 07:09
Antal inlägg: 1942

Jag sätter timpenning efter a) hur gärna vill jag ha uppdraget och b) hur gärna vill de ha mig. Det betyder att vissa jobb gör jag billigt för att jag är sugen på dem/de ligger nära/ jag tror att jag kan lära mig något/det är en behjärtansvärd sak/uppdragsgivaren har lite pengar och vissa jobb gör jag extremt dyrt för att det är långt att åka/jag känner inte att jag "måste" ha det uppdraget/inte är så sugen.

Dessutom: När jag tar 35.000-40.000 + moms för sex timmars föreläsning så blir ju timpenningen väldigt hög (och jobbet kräver inte särskilt mycket av mig eftersom jag har kunskaper och rutin). När jag handleder kan jag ta runt 1300 + moms i timmen, och det jobbet är mycket svårare, kräver mycket mera av för- och efterarbete, och skärpthet. Men marknaden är bara sån på mitt yrkesområde. Så hur är det det heter, det man inte får på gungorna får man ta igen på karusellerna (misshandlar säkert ett ordspråk nu).

Vad som är skäligt är alltså inte så lätt att säga, många faktorer är inblandade.

Mouche - Administratör2010-10-24 07:36
Antal inlägg: 24193

Efter att ha läst den här tråden så skriver jag nu det som först dök upp i tanken.
Javisst, i princip vem som helst som har en bra grund, sett till utbildning, kan klämma till med rejäla arvoden.
Dock är det nu en gång så att den filosofin håller bara så länge.
Utbildning i all ära men, korthuset rasar i vilket fall som helst om andra saker fattas, nämligen stil och ett bildat, hyfsat sätt.

Utbildningens betydelse minskar betydligt om stil/gott uppträdande saknas hos en människa.
Skrytsamhet, ekivokt, smaklöst sätt att uttrycka sig, överlägsenhet och ett i övrigt dåligt sätt, är alla anledningar till att den personen faller på eget grepp inom bara något år.
Jag skulle inte behålla en sådan person som anställd hos mig och den inställningen delas av de flesta arbetsgivare, men även av majoriteten av de klienter som anlitar olika tjänster.

För vilken arbetsgivare, eller klient för den delen, vill i längden gå omkring och skämmas för sin anställde/ sin representant?

Det finns en person som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att ha en intervju med om ev. anställning, detta efter en rejäl genomgång med honom om att dämpa ner den något överlägsna stil han ger prov på. =)

Några tankar så här på morgonkvisten.
Eventuella felstavningar och osammanhängande meningar skylls på den tidiga timmen.

Mouche

YamahaJet2010-10-24 09:29

Därtill bör man beakta att många som har höga arvoden istället har problem med beläggning, och att arvoden är just arvoden. En jurist exempelvis som försöker "frilansa" måste exempelvis hålla en hög arvodesnivå eftersom den i sig utgör en kvalitetsstämpel, trots att uppdragen är få och beläggningen i andra fall skulle tänkas öka vid prisreducering. Trots det måste juristen oftast även bekosta fina lokaler på dyr adress osv.

Ett annat problem för marknaden är kundens utsatthet vid dylika sällanköpstjänster. Oavsett om det rör sig om bilverkstäder eller rättslig hjälp, så har säljaren möjlighet att fakturera för dubbelt så många timmar än de arbetade, och köparen står maktlös vid ett bestridande av fakturan.

"Javisst, i princip vem som helst som har en bra grund, sett till utbildning, kan klämma till med rejäla arvoden."

Det räcker nog tyvärr inte så. Titta på personalpresentationer på Stockholms mest ansedda jurist- och mäklarbyråer, så matchar de vilken modellagentur som helst. Detta gäller även på andra håll i branschen, exempelvis den nya generationen åklagare. De två snyggaste kvinnorna jag sett de senaste åren har varit min mäklare och hon som åtalade mig. Båda på välbetalda arbeten men begåvning på en femtonårings nivå, även om jag ogillar att sjunka så lågt när jag beskriver andra människor.

Unikabox - Ej medlem längre2010-10-24 09:41
Antal inlägg: 1493

"Det finns en person som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att ha en intervju med om ev. anställning, detta efter en rejäl genomgång med honom om att dämpa ner den något överlägsna stil han ger prov på."

Avdelning "själv har jag aldrig en överlägsen stil".

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?