Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 981 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| tipitina | 2010-10-25 23:20 | |
![]() | Nej, om mna inte får det som barn betyder det att mna inte blivit infekterad av det. Det betyder INTE att det ligger vilande. Har ingenting med resistens att göra. | |
| tipitina | 2010-10-25 23:22 | |
![]() | Jo, men man kan inte jämföra förkylning och vattenkoppor eftersom förkylning som jag skrev bara är ett samlingsbegrepp. Det skulle innebära att i din liknelse skulle asiaterna behöva vara resistenta mot tiotusentals olika förkylningsvirus. Det är naturligtvis helt osannolikt. Att afrikaner däremot är resistenta mot ETT virus känns ju inte lika orimligt! | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-25 23:23 | |
![]() | www.vardguiden.se/Sj...at tkoppor/ | |
| Sigrids mor | 2010-10-25 23:25 | |
![]() | Men afrikaner är inte resistenta mot vattkoppor. Jag har adopterade barn på mitt jobb (förskola) och dom har haft vattkoppor. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-25 23:26 | |
![]() | Är det bättre att säga HIV då eller? Är det okej? | |
| apbur | 2010-10-25 23:26 | |
![]() | Fast nu verkade TS kompis mena att afrikaner i allmänhet hade så bra immunförsvar att de inte drabbades av vattkoppor. Det verkar alltså inte vara frågan om antikroppar. | |
| tipitina | 2010-10-25 23:27 | |
![]() | Ja, det är just det jag skrivit. "Om du tänker lite längre: har man haft vattenkoppor en gång blir man immun mot det som vuxen (kan visserligen få bältros osv men det är ointressant)." Du skrev att om man INTE INSJUKNAT som barn kan det bryta ut senare i livet. Nej, det bryter då ut som bältros och MAN har insjuknat som barn! Läs gärna igen i din länk. Fö har detta ingen relevans i huvudämnet. Vattenkoppor är fortfarande ett enda virus varför det inte vore otroligt att en viss grupp av människor kan vara immuna. | |
| tipitina | 2010-10-25 23:29 | |
![]() | Sorry, mitt övre var till Delicious :) Och nej HIV är väl kanske inte heller ett så lämpligt exempel eftersom, vad jag förstått, så ändrar det väl sin epitop hela tiden? Det skulle ju då göra att resistensen så småningom blir värdelös. | |
| tipitina | 2010-10-25 23:34 | |
![]() | www.fof.se/tidning/2...li ka-sjuka Läs gärna denna artikel. Inget direkt svar på TS fråga men där skrivs i alla fall kortfattat om immunitet hos olika folkgrupper mm. HIV tas faktiskt också upp... | |
| Tess 08 | 2010-10-25 23:37 | |
![]() | Efter en googlesökning av "Herpes zoster + africa" kom denna rad (bla) upp: During a 3-month period, 131 cases of herpes zoster were diagnosed in Kigali, Rwanda. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-25 23:39 | |
![]() | "Vattkoppor och bältros orsakas av samma virus. När du smittas av viruset får du vattkoppor. Viruset finns sedan vilande i kroppen. Det kan vakna upp senare i livet, oftast när man blivit äldre. Då utvecklas i stället bältros. En vuxen person med bältros kan smitta ett barn så att det får vattkoppor. Vattkoppor får man bara en gång. Inte alla som smittas av viruset uppvisar tillräckligt tydliga symtom för att få diagnosen vattkoppor. Däremot kan ett blodprov visa att man varit utsatt för och bär på smittan." | |
| Sigrids mor | 2010-10-25 23:39 | |
![]() | Bra länk till bra artikel. Matnyttig info. | |
| Sigrids mor | 2010-10-25 23:42 | |
![]() | Vad diskuterar ni ens?? Lite OT från TS eller? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-25 23:46 | |
![]() | För att jag sa att man kan få vattkoppor som vuxen och skrev något om förkylning | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-10-25 23:50 | |
![]() | Jag frågade "varför just vattkoppor?" med tanke på att det talades om ett starkt immunförsvar. Det skulle lika gärna kunna vara alla förkylningssjukdomar eller HIV. | |
| Sigrids mor | 2010-10-25 23:52 | |
![]() | Aha, Ja vattkoppor kan man få hela livet. När man haft det blir man immun mot vattkoppor. När man haft vattkoppor kan man utveckla bältros. Bältros har man sedan latent hela livet och utbrotten kan komma 1 ggr eller 5 ggr eller 1 ggr/år eller när som helst...eller inte alls. Det är inget man kan veta. Min dotter fick vattkoppor när hon var 9 dagar och bältros när hon var 1,5år. Nu är det bara att hoppas på att hon slipper fler utbrott. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2010-10-26 00:36 | |
![]() | alla som inte haft vattkoppor kan få det oavsätt var man bor i värden,även hundar kan få det | |
| Kirgizistan | 2010-10-26 00:43 | |
![]() | Nonsens. | |
| Savi | 2010-10-27 09:22 | |
![]() | Klart de kan få vattkoppor. Herregud! | |
| wildman | 2010-10-27 09:25 | |
![]() | Om det hänger på immunförsvaret måste jag ju vara en klenis. Har haft både vattkoppor och bältros... *sorry OT* | |