Spelrum
Giraffen17
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade38
Mobilspel
Pågående20 105

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2010-11-01 17:55
Antal inlägg: 5539

Försök resonera med dom utan att bli arresterad för förargelseväckande beteende. Jag höll på att få hjärnsläpp när jag försökte byta min DVD men killen bara stog helt lugnt och vägrade göra något annat än att ta in den för"långtidsundersökning" som han kallade det för. För en sketen DVD! Jag var tvungen att gå annars hade jag klappat till honom-helt jävla omöjlig var han.

micro1132010-11-01 17:59
Antal inlägg: 17542

"Utöver garanti så gäller konsumentköplagen enligt vilken du har tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara."

Hmmmm ... den där telefonen, den där telefonen, ja,

Faktum är att man orkar ju till slut inte bråka -- ofta är det ju som att prata med "jag vet inte vad" - tondöva trummisar eller nåt, och mina varor är sällan så dyra att de är värda ett nervsammanbrott.

Drygt 1000 lappen både för telefonen och lika mycket för skrivaren - så det var ju inte blodspengar.

Hade det varit TV:n eller datorn hade jag krigat mer -- då hade man inte haft råd att avstå.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-01 18:00
Antal inlägg: 11463

slånbär, ditt exempel är ett solklart exempel på en idiotisk försäljare ... det var ju inte så att du ville lämna tillbaka varan och ta en annan film :)

micro1132010-11-01 18:01
Antal inlägg: 17542

slånbär
Mmm det är de där långtidsundersökningarna som tar månader kan jag berätta. Det kan knappast vara reparationerna som tar den tiden - eftersom man får tillbaka sakerna med samma fel intakt. ;)

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-01 18:05

En välartikulerad och respektingivande psykopat som jag har aldrig några problem att få min vilja igenom när det gäller att reklamera. :)

Steve Zissou - Ej medlem längre2010-11-01 18:07
Antal inlägg: 1821

I ett sånt här läge skulle jag kontakta tillverkaren (SONY) direkt. Jag tror att de är mer villiga att lösa det åt dig, då deras kundmedvetenhet och servicenivå antagligen är skyhögt mycket bättre än de flesta lågprisvaruhus.

Annars känns det ju som att 17 oktober borde ligga inom ramen för öppet köp. De har naturligtvis rätt att försöka ordna det (reparera), men om skadan blir så stor som det blir för dig nu så... nej.

Ring Sony

slånbär2010-11-01 18:16

Jag kan ju säga att jag aldrig skulle drömma om att låta dom göra en sån larvig undersökning bara för att komma tillbaka och hämta min trasiga DVD igen. Jag talade om precis var han kunde stoppa sina löjliga regler och vad dom kunde göra med sin puckade marknad, tog min DVD och gick. Det är bättre att köpa en ny i en annan affär och råda alla man känner att akta sig för just den butiken. Känns ju bäst för mig i alla fall

slånbär2010-11-01 18:17

Men nu är vi på väg bort från TS problem ju. Ring konsumentverket och fråga-tryck på-ge dig INTE. Du ska ha en ny dator -låt dom inte vinna!!!!!

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-01 18:23

Aj aj, slånbär, inte tappa ansiktet. Du måste få de att tro att det är _de_ som kommer att tappa ansiktet. Lite abc i härskarteknik kan få vilken försäljare som helst att krypa.

Skörbjugg2010-11-01 18:33
Antal inlägg: 112

Alltså, vad har du för argument egentligen? In och KRÄV!

slånbär2010-11-01 18:39

Jag väljer hellre att gapa lite och gå därifrån än att åka in för att ha spöat upp en försäljare.......

bullfest2010-11-01 19:17
Antal inlägg: 93

Köpte dator som var "DOA" på OnOff. fick en ny direkt + presentcheck på 300kr och en toblerone...inga konstigheter! Nöjd

Rullarjämt2010-11-01 19:26
Antal inlägg: 199

vad är DOA?

delta92010-11-01 19:31
Antal inlägg: 1041

Om en säljare säger att datorn har/klarar av någonting som den i verkligeheten inte gör, så har du laglig Rätt att få en ny produkt, eller en likvärdig produkt som klarar av det som din säljare har sagt till dig att din failande produkt ska klara av.

Tror jag har just den lagtexten sparad nånstans på datorn men orkar inte leta upp det.
Men hota med att det står i lagen att Dusom konsument har rätt, så viker sig företaget i fråga mer ofta än sällan iaf.

Lagen kan vara din bästa vän ibland ;)

Minta2010-11-01 19:41
Antal inlägg: 20042

Jag har varit med om att de sagt (ett internetföretag) att det inte var någon idé att försöka häva köpet då jag skulle kunna tvingas bevisa att jag inte orsakat felet själv. I så fall gäller väl ingenting?

slånbär2010-11-01 19:58

Precis-och hur ska jag kunna bevisa att en säljare har sagt det ena eller det andra före ett köp? Dom kan ju bara neka och då har man ju inget bevis. En kvinna som var i en butik samtidigt jag jag ville lämna tillbaka sin mobil som hon kände att hon inte klarade av. Hon tyckte den var för avancerad, svårt med pekskärmen och en massa konstiga funktioner. Enligt henne så hade säljaren dels sagt att den skulle vara jällenkel att hantera och dom hade framförallt inte sagt något om att man inte kan häva köpet på en mobil om man har öppnat förpackningen såvida det inte var ett fel på den. Detta var en äldre kvinna som verkligen inte verkade teknisk alls och kände sig pålurad en ubermodern onödigt avancerad mobil när hon bara hade velat ha grundläggande funktioner. Säljaren försökte bara lära henne hur hon skulle hantera den och så fick hon gilla läget. Hon kunde ju inte bevisa att den som sålde den hade "lurat" henne och heller ej upplyst henne om att det inte gick att ångra köpet.
Så det är verkligen inte lätt som konsument att stå på sig. Ord står mot ord.

pacc2010-11-01 20:09
Antal inlägg: 140

Vid öppet köp/ångerrätt är det väl bara att stå på sig trots bruten förpackning och abbonemang och hoppas på det bästa. Ville man ha en annan istället så är det kanske ett bra argument.

Är datorn trasig har man enligt lagen rätt att få det fixat - först måste man dock få den 'lagad' två gånger, sedan har man rätt att kräva en helt ny! Återköp först om de inte kan erbjuda exakt samma produkt.

Irkko_Pirkko2010-11-01 21:37
Antal inlägg: 250

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra eftersom det verkar som att jag INTE kan kräva en ny dator. De påstår att de har lagen på sin sida och att de har rätt att skicka in den på serivice tre gånger först. De vägrar ge mig pengarna tillbaka eller ens någonting. Nu efter att jag har bråkat i flera dagar så har de då fixat en lånedator som jag får ha tills min är fixad. Men då sa de också att "om något händer med den datorn så måste jag stå för alla kostnader".... så nej, jag tror inte att jag törs låna någon dator av dem. De tänker väl ge mig en trasig lånedator och skylla på mig. Jag litar inte på mediamarkt alls. Sämsta servicen någonsin förmodligen.

Men borde ringa till konsumentverket och fråga dem om hjälp, för på deras hemsida står det att om varan går sönder så har man rätt att "köpet går tillbaka" eller att man "får en annan vara istället". Och nu har ju inte ens varan gått sönder, den VAR ju sönder när jag köpte den!

Man blir ju bara så jäkla irriterad alltså.... suck..

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-11-01 21:44
Antal inlägg: 439

har också problem med just mediamarkt. Jag väntade och väntade på att elgiganten skulle få in min telefon jag ville ha i somras men när de skjöt upp datumet vecka efter vecka gick jag till mediamarkt. Stort misstag.

Sen jag lämnade in min mobil för reparation efter en trafikolycka där den kom i kläm lite har jag fått tillbaks den två gånger utan att den fungerat. Alls. Gick inte ens starta den. Killen i butiken säger att han skäms för att representera en så kass reparationsverkstad som mediamarkt har, men det skiter väl jag i. Jag vet bara att sen jag köpte min desire har dom haft den mer tid än vad jag har haft.

anka_i_potta - Ej medlem längre2010-11-01 21:45
Antal inlägg: 439

"skjöt". Skjut mig, tack. Sköt ska det stå.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?