Spelrum
| Giraffen | 20 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 36 |
Mobilspel
| Pågående | 18 819 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| elgen5 | 2010-11-20 14:40 | |
![]() | Man betalar skatt til Norge även om man är skriven i Sverige, det ända undantaget är om företagat man är anställt på har huvudkontor i Sverige och du åker dit för en kortare uthyrning : ) | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-11-20 14:54 | |
![]() | Ja, vitsen med det hela är ju att betala skatt i Norge den tid jag är där...vill åka "över" några kortare turer för att få lite extra i kassan...är ju inte direkt överbetalad som skötare här hemma! | |
| elgen5 | 2010-11-20 15:07 | |
![]() | Nej precis, vissa sjukhus och vårdboende årnar med bostad, annars kan det vara det som e svårast i Oslo, och dyrt. | |
| elgen5 | 2010-11-20 15:08 | |
![]() | Det e nog lättare med boende på andra ställen uppåt i landet : ) | |
| wildcard | 2010-11-20 16:06 | |
![]() | taxam: ja, jag har hört av flera stycken som jobbat där, att svenskar (för det mesta) är väldigt eftertraktad arbetskraft i Norge. Lycka till! =) elgen5: Uthyrning är inte det enda undantaget! Om man utför arbeten på Svinesundsbron, så skattar man där man bor, oavsett hur långt arbetet är. Här uppe i norra Sverige är det vanligt att om man bor i en gränskommun, så bor man i Sverige och arbetar i Norge eller Finland, betalar skatt i Sverige, eftersom man är skriven här. Vet inte hur det är där du bor! | |
| elgen5 | 2010-11-20 16:29 | |
![]() | Man skattar i det LAND man jobbar undantag om företaget e svenskt om du jobbar utomlands, jag vet inte vilka företag som har ansvar för bygget av Svinesundsbron. Ligger företaget i Sverige och det är där du e anställd i Sverige, men jobbar i Kina så skattar man till Sverige, hoppas jag var tydlig nog. Jag har jobbat och skattat till Norge i 12år, så det vore ju märkligt om dom har gjort fel i 12år! | |
| bujum | 2010-11-20 17:37 | |
![]() | Det finns faktiskt något som heter gränsgångare. Dvs man bor i Sverige nära Norge och pendlar. Då kan man skatta i Sverige men jag vet inte riktigt hur det funkar. | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-11-20 17:37 | |
![]() | Tror inte du har fel...det är bara en undran, därför jag ställde frågan. Vad jobbar du med? | |
| taxam - Ej medlem längre | 2010-11-20 17:38 | |
![]() | Inte vill man väl skatta i Sverige om man jobbar i Norge? | |
| bujum | 2010-11-20 17:39 | |
![]() | Man måste ju skatta en del till Sverige för att kunna utnyttja förmåner som t ex sjukvård | |
| sparva | 2010-11-20 17:46 | |
![]() | Nej, sjukvård får man gratis i sverige även om man bor i norge, har ingenting å göra med var du betalar skatt.. | |
| elgen5 | 2010-11-20 17:50 | |
![]() | Som svensk får du sjukvård till samma pris, även om man e skriven i Norge Vi har ett samarbete inom dom nordiska länderna så e du tex norsk så kan du få läkarvård som vanligt i Sverige även om du aldrig jobbat här. Hade en kompis som var här på besök och det var inga problem alls Nordiskt sammarbete som sagt. Däremot får man INTE sjukersättning i Sverige om man har varit utomlandskriven och skattat utomlands i mer än ett år | |
| elgen5 | 2010-11-20 17:51 | |
![]() | Men då får man ju det i Norge om man bor där | |
| bujum | 2010-11-20 17:57 | |
![]() | Kan ni inte läsa? Jag skrev att man i så fall var skriven i Sverige - INTE Norge. Jag bor i Norge i en gränskommun. Hälften av mina arbetskamrater är svenska och bor i Sverige. De skattar i Sverige!!! | |
| sparva | 2010-11-20 18:04 | |
![]() | Bujum- Det var det här vi svarade på. "Man måste ju skatta en del till Sverige för att kunna utnyttja förmåner som t ex sjukvård". och nej det stämmer inte. | |
| elgen5 | 2010-11-20 18:14 | |
![]() | Precis | |
| bujum | 2010-11-20 18:17 | |
![]() | I början när jag bodde här fick jag inte gå till svensk tandläkare även om det var en tandläkare jag gått till i åratal när jag bodde i Sverige. Inte heller fick jag gå till Vårdcentralen i Sälen när jag hade akut ont i ryggen. De hänvisade mig till Trysil trots att det var närmare för mig till Sälen. | |
| sparva | 2010-11-20 18:21 | |
![]() | jätte konstigt, har bott här i 10 år och i sommras på semestern gick jag till tandläkaren og lagade ett hål. samma semester fick jag halsfluss och gick till vårdsentralen. | |
| bujum | 2010-11-20 18:29 | |
![]() | Om man befinner sig långt hemifrån på semester har man rätt till sjukvård, men om man bor och är skriven i närheten men på andra sidan gränsen gäller inte detta. Vid akuta livshotande tillständ är det självfallet annat som gäller. | |
| sparva | 2010-11-20 18:31 | |
![]() | Stämmer säkert. | |