Spelrum
Giraffen44
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade71
Mobilspel
Pågående18 812

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Ahnad - Ej medlem längre2010-11-15 23:50
Antal inlägg: 411

Så menar du le-lou att till exempel regler om hur länge man får låta på nätter och så vidare, om man bor i lägenhet, det är "kommunistfasoner"? Lagar om att vi inte får mörda, det är "kommunistfasoner"?

Slutligen är M inte ett liberalt parti.

Hoodman - Ej medlem längre2010-11-15 23:51
Antal inlägg: 2826

Haha, det är lite komiskt att folk känner sig förnärmade av detta. Uppenbarligen finns det människor som vill bo där och tror på ett sunt liv.

Zizzi2010-11-15 23:54
Antal inlägg: 866

Jag skulle kunna tänka mig att bo så :-).

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-15 23:54
Antal inlägg: 1377

Jag tycker att det är verkligen toppenbra att det tas fram alternativa boendeformer. Just det där konceptet är som ett väldigt modernt kollektivboende.
Och min erfarenhet är att det ofta är rejält värdefullt att kunna dela ett gemenskap med folk som har likadana värderingar som en själv - som just t.ex om kollektivåkandet, det ekologiska tänket, friskvård mm.

Gautama2010-11-15 23:58
Antal inlägg: 6854

Det man funderar över är hur de ska kunna kolla att folk som bor där verkligen motionerar och handlar miljömärkt.
Och vad händer om deras mål är det från början när de flyttar in och sen tröttnar de, får sämre ekonomi eller något som gör att de inte har råd att uppfylla kraven längre??
Ska de tvångsflyttas då eller?

Och tänk om någon som förväntas motionera och äta nyttigt blir tjock!
Ska de stötas ut då av grannarna eller?

Alltså hur ska man kunna kolla det?

adami - Ej medlem längre2010-11-15 23:58
Antal inlägg: 526

Var röker man på dessa boenden?

på toaletten.

EweH2010-11-16 00:07
Antal inlägg: 66

Jag tycker det är en bra idé, det göra att människor som redan har grunden i ett grönt liv men vill köra all in kan göra det med detta alternativ! - Dock tror inte jag att det är för människans bästa. Utan för att tjäna pengar. Att leva grönt är inne just nu och då kan man göra pengar!

ttiittii - Ej medlem längre2010-11-16 00:14
Antal inlägg: 37631

så sjukt är det tur jag bor i eget hus och slipper gå med stavar,och vem ska kolla ,att folk motionerar som dom ska ,och när de boende blir gammla och inte orkar springa runt med pinnar i marken blir dom vräkta då,översitteri

Juuhani2010-11-16 00:27
Antal inlägg: 1

Fattas väl bara att de installerar kameror i lägenheterna för att hålla koll på att folk inte syndar.

Big brother is watching you.

le-lou2010-11-16 00:50
Antal inlägg: 17500

Ahnad - ja det är kommunistfasoner. Jasså, moderaterna är icke liberalt. Det var nåt gammalt du släpar med.

le-lou2010-11-16 00:51
Antal inlägg: 17500

Ahnad - det ska till att slå på stora trumman. Du tror att motsatsen till kommunism är alltså anarki eller vad ?

lillsyrran_ - Ej medlem längre2010-11-16 00:58
Antal inlägg: 1377

"...och när de boende blir gammla och inte orkar springa runt med pinnar i marken blir dom vräkta då..."

Men det kanske kan vara så att det finns flera boende i ungefär samma ålder, och då åldras de ju tillsammans, och 'kraven' kan modifieras därefter för att då bättre passa... :)

YamahaJet2010-11-16 14:00
Antal inlägg: 2239

Hehe, synd att jag inte håller på med långtradare längre. Hade använt det där bostadsområdet som uppställningsplats för släp, där jag bullrade och tomgångskörde stora, smutsiga maskiner.

Delicious - Ej medlem längre2010-11-16 14:28
Antal inlägg: 11661

Moderaters "hemliga" kommunism.

ttiittii - Ej medlem längre2010-11-16 15:46

lillsyrran ,tror inte det funkar att alla kommer att vara lika gamla,folk dör i bland och köper egna hus och skiljer sej tänk om en person gifterom sej med någon som är 15 år äldre blir dom vräkta då

ttiittii - Ej medlem längre2010-11-16 15:48

aha ett dålt fängelse ,träna anars

magnusito2010-11-16 15:52
Antal inlägg: 4986

ytterligheterna möts ju tillslut, eller hur. höger o vänster lika totalitära

Ahnad - Ej medlem längre2010-11-16 19:49
Antal inlägg: 411

Flera här verkar ha missat att man inte ska övervaka de boende inne i deras hem eller dylikt. Det handlar om att människor ska få hjälp att leva sunt och klimatsmart.

Det är ju så att de här lägenheterna kommer att vara så dyra att bo i att det kommer att bli bara ett visst klientel som har råd att bo i dem. Det kan man i och för sig ha synpunkter på - innerstaden borde få vara till för alla. Men nu är det så och det betyder, kopplat till det som här diskuteras, att de "krav" som ställs för boende i norra Djurgårdsstaden snarast kommer att upplevas som fantastiska möjligheter av målgruppen.

Målgruppen som alltså kommer att vara högutbildade personer med höga inkomster. I den gruppen oroas man till exempel inte av att man inte kommer att kunna "röka på sina balkonger". Man vill inte röka. Man föraktar rökare. Att röka är korkat och ohälsosamt, tycker man (med all rätt) och de som röker är lågutbildade personer, framför allt kvinnor.

Även för övrigt kommer målgruppen att uppskatta stilen i boendet. Det här är människor som redan idag försöker leva så miljövänligt som möjligt. Enda skillnaden när/om de flyttar in i norra Djurgårdsstaden blir att de får hjälp att utveckla det beteendet ytterligare.

Till sist måste jag ställa en fråga till skribenten YamahaJet:

Om vi bortser från att du förmodligen och förhoppningsvis skulle bli straffad för ditt beteende "bullra och tomgångsköra stora smutsiga maskiner" - är du ett troll? Jag har sett så många gånger nu att du mest verkar vilja provocera i olika diskussioner. Eller mår du dåligt på riktigt?

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?