Spelrum
| Giraffen | 24 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 18 819 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Lill-IT | 2010-11-18 22:41 | |
![]() | Eller tryck ner den perfekta formen i modellera med gladpac över? Då får du en rätt så fast form som är lätt att ta bort när gipset stelnat. | |
| annakarineli | 2010-11-18 22:42 | |
![]() | Tack för tipsen! Nu vet jag vad jag har att göra i helgen! :) | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2010-11-18 22:44 | |
![]() | 0,5 liters runda gräddfilburkar Som släppmedel rekommenderar jag silikonspray på burk, inte lika kladdigt som olja Allmänt för gjutforma gäller att om man inte kan slå sönder formen måste den ha släppning (lutning) på väggarna. En konservburk i plåt funkar alltså inte. | |
| adami - Ej medlem längre | 2010-11-18 22:53 | |
![]() | Under mina år på Konstfack gjöt vi i konservburkar. Man måste bara såga av toppen..för det finns ibland en kant som gör det svårt att få ut verket. | |
| annakarineli | 2010-11-18 22:57 | |
![]() | Tack Salthatten! Jag har just erfarit att det inte gick så bra vare sig i plastburk eller plåtburk :S, men hittills roligaste tipset har nog varit legoklotsarna! Det borde väl fungera? Om jag oljar in eller sprayar på dem först så borde de ju inte bli förstörda? Gissar att barnen skulle tycka det var lite trist om fröken förstört en massa lego/duplo för dem! Legot går ju att plocka isär utan att gipset måste lossa från formen själv ju... | |
| annakarineli | 2010-11-18 22:59 | |
![]() | adami -det verkar sitta som GJUTET! Kanske har bliit som vakuum på nåt vis -gipsklunsen verkar sitta där den sitter... Hur som helst så var det bara ett test -ja gär som sagt ute efter en kubform egentligen! :) | |
| -baudibitch - Ej medlem längre | 2010-11-18 23:10 | |
![]() | Oil it in! | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-11-18 23:18 | |
![]() | vaselin är jättebra att smörja ytan med, det släpper lättare då än med oljan. | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2010-11-18 23:19 | |
![]() | Om konservburkar: Ja det kan gå om man kapar av den övre rillan. Dock hänger det nog lite på burkens toleransr, antingen är den smalare upptill eller nertill. Teoretiskt borde man få ut varannan gipsklump, ifall toleransen är slumpmässig. Tömde just en pelinser, och då slog det mig att avkapade aluminiumölburkar borde vara idealiska; med tanke på att de är djupdragna, så är de ju rimligen aningen smalare nertill än upptill, annars kan man ju inte tillverka dem. Ur ölburkar vågar jag nog påstå att du får ut gipsklumparna utan problem om du använder släppmedel. | |