Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 8 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 18 783 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Minta | 2010-11-22 19:05 | |
![]() | Om de hade gått omkring med dyra smycken och fina kläder hade de varit mycket naiva, men de satt ju i en taxi? Om det är så farligt att åka taxi i ett sådant område borde väl taxichauufören upplyst dem om det? | |
| le-lou | 2010-11-22 19:05 | |
![]() | Fattar själv inte varför man vill åka till Kapstaden faktiskt. Jag hade varit livrädd hela tiden, kriminaliteten där är helt sjuk. Det räcker att du är vit i princip, mer provocerande än så behöver det inte vara. Min brors vänner som är vita och lever där, bor alla i gated communitys och alla vet exakt vilka friheter de kan ta sig och inte ta sig. Tyvärr är det sånt som turister inte alltid vet. Usch, himla tragiskt alltihop. | |
| le-lou | 2010-11-22 19:06 | |
![]() | Minta - att ens befinna sig i såna områden, oavsett om du sitter i en bil är inte direkt att rekommendera. Sånt brukar stå på informationsblad man får på flygplatsen tom :/ | |
| Minta | 2010-11-22 19:55 | |
![]() | Varför talar inte resebyråerna om det? Det är inte givet att man vet att det är livsfarligt att åka taxi i ett visst område. | |
| Minta | 2010-11-22 19:56 | |
![]() | Varför rånade de henne inte bara? De släppte ju mannen. | |
| Minta | 2010-11-22 19:56 | |
![]() | Svårt att begripa sig på så skadade människors logik. | |
| slånbär | 2010-11-22 20:09 | |
![]() | Tror heller inte att TS menar att dom förtjänade att bli mördade och förstår faktiskt poängen . Man måste faktiskt tänka sig för väldigt noga hur man beter sig och var när man är ute i världen och rör sig. Vi lever i ett så otroligt skyddat samhälle jämfört med många andra ställen i världen. När jag var i Lissabon i början på åttiotalet då hade jag turen att bli kompis på planet ner med ett gäng killar varav en var polis. Han gav mig ovärderliga tips om vad man skulle tänka på . Tex det där med att aldrig någonsin ha smycken på sig- halsband var lättast att sno, bara att rycka av,likadant med örhängen-lite blodigt men lätt. Ringar var lite knepigare men det hände att turister fick handen avhuggen om dom hade riktigt dyra ringar på sig ute på stan. Trots alla varningar så lyckades vi bli av med plånboken på tunnelbanan trots att den låg längst ner i väskan men en massa handdukar och annat över och stängd. vet än idag inte hur dom gjorde men jag märkte ingenting. Ficktjuvarna där och då var grymt skickliga men skydde inga som helst medel för att få det dom ville ha. Det jag menar är att vi är så förskonade från så mycket elände i vårt land att vi liksom inte kan föreställa oss vad folk kan göra för hemskheter mot turister i synnerhet. Man måste faktiskt tänka sig jäkligt noga för hur man klär sig (speciellt som tjej), vart man åker och med vem. | |
| le-lou | 2010-11-22 23:27 | |
![]() | "Varför talar inte resebyråerna om det?" Det där känns typiskt svenskt. All info skall talas om, inget skall tas reda på :P. Det ligger ju på resenärens ansvar att ta reda på fakta om landet man besöker och alla resebyråer har ju info att läsa. Resebyråer fixar boendet och resan dit, resten ligger på dig. | |
| Minta | 2010-11-23 00:14 | |
![]() | En resebyrå som säljer resor till en viss plats vet troligen mer om platsen än en som reser dit första gången. Jag tycker inte att det är orimligt att varna turister för områden om de är särskilt farliga. Att åka taxi är en ganska normal företeelse man gör om man inte vill promenera i ett område, därför är det inte så uppenbart korkat att åka taxi i ett område. Om det var så uppenbart, borde resebyråer upplysa om det. Men de vill väl inte skrämma bort resenärer. | |
| mrperfect | 2010-11-23 00:21 | |
![]() | Jag tycker inte alls att initialinlägget är korkat, som det mördade paret betedde sig skulle jag inte ens bete mig i Stockholm. | |
| Minta | 2010-11-23 00:27 | |
![]() | Hur betedde de sig? Jag har nog inte läst så mycket om det. Jag vet bara att de åkte taxi i ett slumområde. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2010-11-23 00:36 | |
![]() | Det enda som provocerar mig med inlägget är att man beskriver ett land som låter helt sjukt i termer av underbart. Vad exakt är underbart om man som besökare är totalt kringskuren pga all kriminalitet och de gryende orättvisorna i samhället? Ingen natur i världen kan kompensera för ett inhumant samhälle. | |
| lillsyrran_ - Ej medlem längre | 2010-11-23 00:50 | |
![]() | Jbl84 2010-11-22 18:53 "och att påstå att paret "utmanade" ödet, vem var där och vet den korrekta historien? den familjen är väldigt nära vänner till en vän, så kom åter när ni vet vad som hände, under vilka omständigheter. Prata inte om respekt när folk hängs ut här en vecka efter dödfallet, och med risk för att familjen tvingas se sånt här." Jag håller med Jbl84. Den här tråden är väldigt olustig. Det hade varit bättre att öppna en tråd där man allmänt diskuterade situationen i Sydafrika. Onödigt och osmakligt att utgå ifrån den oerhört tragiska händelsen. Det som drabbade det unga paret är så förfärligt grymt så det går knappt ens att ta det in i medvetandet. | |
| Ässät | 2010-11-23 01:00 | |
![]() | Hon som blev mördad kommer från min stad.. vet mycket väl vilka hennes föräldrar är. Mördarna var ute efter bilen och hade ingen aning om vilka det var som var i bilen. Att säga att dom bad om att bli överfallna är ju bara befängt. | |
| henrik_l | 2010-11-23 04:50 | |
![]() | Sån här skit händer ju varje dag och dessutom läggs det ut på nätet så alla kan se. Jag menar vafasen, itne åker jag ut på sjön och fiskar med båten full med långa kolfiberspön om det blixtrar för fullt ovanför skallen. Folk borde ju ta reda på vad som gäller där dom är? | |
| Takira | 2010-11-23 06:06 | |
![]() | Jag kom att tänka på filmen (och boken) 'Inte utan min dotter'. Ungefär samma nivå av naivitet. Jag har inte varit mer än på en mellanlandning på några dagar i Sydafrika, men av det lilla jag såg var det intressant, välkomnande, funkigt, in your face, fullt av liv och exotiskt. Jag anser nog att det är svårt att undvika att bli informerad om hur farligt landet är. Alla (utlänningar och sydafrikaner) varnade mig hela tiden för baksidan av landet. Man kan nog säga att jag var lätt paranoid första dagen där, men då jag uteslutande möttes av genuin vänlighet övergick paranoian i nykter försiktighet. Jag måste faktiskt hålla med om TS åsikt om att det faktiskt är att be om trubbel att bete sig som de gjorde. Boktips: Disgrace (Onåd heter den på svenska tror jag) av Coetzee. Bland de bästa böcker jag nånsin läst. Underbart språk och boken ger en väldigt tydlig bild av problemen landet brottas med. | |
| ANDERStG | 2010-11-23 06:14 | |
![]() | Varför så liten respekt för liv? Är det för att de historiskt har behandlats som skit? Det finns många länder där man vänligt knockar en turist och varsamt tar allt värdefullt. Eller kanske bara knivhotar/pistolhotar för att få det man vill. Varför mörda? | |
| Träsmak | 2010-11-23 07:04 | |
![]() | Varför inte vara lite försiktig iallafall när man e ute o reser? Man kanske bara har ett liv ju. | |
| magga | 2010-11-23 09:38 | |
![]() | Jag anser att resebyråer i dessa länder SKA upplysa om faror med sina turistmål. Det är ju turister för helvete, man kan inte förvänta sig att de ska känna till alla risker med allt i alla länder världen över. Sen kan man ju tycka att alla "borde" veta att man inte åker till ställen "som man normalt inte ser som turist", finns ju uppenbarligen en anledning till att det inte ofta anordnas guidade turer i Kapstadens slum. Men att säga att de bad om att bli mördade, nja. | |
| Hoodman - Ej medlem längre | 2010-11-23 09:44 | |
![]() | Har inte resenären också ett egetansvar att söka information om resmålet? Jag menar, vill jag resa någonstans vill jag gärna veta var jag hamnar. Om man har lite förkunskaper om resmålet får man ju också ut mer av resan. | |